Dane Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego pokazują, że kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność w poniedziałki i piątki. W te dni odnotowywana jest największa liczba zdarzeń drogowych, skutkujących zgłoszeniem szkód do ubezpieczycieli. Co jeszcze wynika z danych zebranych przez UFG?
Z danych zebranych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wynika, że pod koniec ubiegłego roku baza funduszu zawierała 27,6 mln aktywnych umów obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz 7 mln dobrowolnych polis autocasco (AC). Rok wcześniej liczby te wynosiły odpowiednio blisko 27 mln w przypadku OC i 6,6 mln w przypadku AC.
A jak wygląda kwestia szkód? W 2022 roku właściciele pojazdów zgłosili ponad 1,7 mln szkód do ubezpieczycieli, w tym blisko 1 mln z tytułu ubezpieczenia OC i ok. 760 tys. z tytułu ubezpieczenia AC. Co ciekawe, w obu przypadkach liczba ta była niższa niż w 2021 roku – dla ubezpieczeń OC o ponad 50 tys. szkód, zaś dla AC – od blisko 40 tys. szkód. Można założyć, że wpłynęły na to kolejne zmiany wprowadzane w przepisach ruchu drogowego.
Z danych przekazywanych przez ubezpieczycieli do Ośrodka Informacji UFG wynika także, że firmy ubezpieczeniowe wypłaciły w ubiegłym roku łącznie14,6 mld zł odszkodowań i świadczeń z polis komunikacyjnych. W przypadku OC była to kwota bliska 8,5 mld zł, natomiast wypłaty z AC sięgnęły ponad 6 mld zł.
Statystyki pokazują, że w ubiegłym roku do największej liczby szkód zgłaszanych ubezpieczycielom dochodziło w poniedziałki (ok. 284 tys. łącznie z polis OC i AC) i piątki (278 tys.). Zdarzeń tego typu notowano zdecydowanie najmniej – w niedziele (120 tys.), kiedy to ruch na drogach jest znacznie mniejszy. Z kolei najbardziej niebezpiecznymi miesiącami okazały się maj (152 tys. zdarzeń) i czerwiec (151 tys.). Najmniej szkód odnotowano w listopadzie, kiedy to ich liczba wyniosła ok. 125 tys.
Warto przypomnieć, że Ośrodek Informacji UFG gromadzi dane nie tylko na temat zawartych umów ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC, ale również zdarzeń drogowych skutkujących odpowiedzialnością zakładu ubezpieczeń oraz wypłaconych odszkodowań.
W tym roku UFG uruchomił także Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka (eSCOR). Projekt ten powstał dzięki współfinansowaniu ze środków unijnych. Jak działa eSCOR? Wystarczy zalogować się na portal UFG.pl. Tam możemy pobrać bezpłatny raport, który zawiera nie tylko naszą historię ubezpieczeń komunikacyjnych (polisy OC i AC, szkody etc.) z ostatnich 5 lat, ale również ocenę eSCOR. Pokazuje ona, jak dany użytkownik wypada na tle swojej grupy geograficzno-wiekowej. Najwyższa ocena to 5 i otrzymuje ją ok. 20% użytkowników z najlepszą historią polisową w danej grupie porównawczej, kolejne 20% może liczyć na 4, i tak dalej aż do oceny 1, która oznacza 20% użytkowników z najsłabszą historią ubezpieczeniową w danej grupie (np. krótki okres ubezpieczenia, przerwy w ubezpieczaniu pojazdów, szkody w ciągu ostatnich 5 lat etc.).
– Można pobrać ocenę ogólną, opartą tylko na historii ubezpieczeniowej oraz ocenę szczegółową, która dodatkowo uwzględnia ubezpieczany pojazd oraz rodzaj ubezpieczenia. Te parametry również mogą wpływać na wysokość oceny – wyjaśnia Kamil Gala, dyrektor Departamentu Zasobów Informacyjnych i Analiz w UFG.
Źródło: UFG
Już po raz kolejny Warta znalazła się na szczycie rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań „Rzeczpospolitej”. Ubezpieczyciel zajął pierwszą pozycję, w kategorii…
Wystartowała trzecia edycja kampanii promującej PZU, jako dobre miejsce do rozwoju zawodowego dla profesjonalistów z branży IT. Ubezpieczyciel zaprasza do…
Generali po raz kolejny zostało wyróżnione w rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań, opublikowanym przez dziennik Rzeczpospolita. Ubezpieczyciel zajął pierwsze miejsce w kategoriach:…
Gwałtowne zjawiska pogodowe na stałe wpisały się już w nasz krajobraz i niestety coraz częściej niosą ze sobą zniszczenia lub…
Niezależnie od tego ile mamy lat, jaki zawód wykonujemy czy też jaki styl życia prowadzimy może się nam przytrafić nieszczęśliwy…
Po ubezpieczenia od utraty dochodu sięgają nie tylko zamożni – potwierdza to analiza przeprowadzona przez Leadenhall Insurance. Z danych firmy wynika,…