Zarówno ubezpieczenie OC rolników, jak i OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC ppm.) są w Polsce ubezpieczeniami obowiązkowymi. Warto wiedzieć, kiedy trzeba je wykupić, co obejmują, a także jakie mogą być skutki ich braku.
Umowę ubezpieczenia OC rolników powinien obowiązkowo zawrzeć każdy, kto posiada gospodarstwo rolne, czyli:
OC rolników chroni ich przed koniecznością płacenia z własnej kieszeni za wyrządzone szkody, do których może dojść w związku z posiadaniem przez nich gospodarstwa.
W praktyce OC rolników obejmuje m.in.:
Osoba posiadająca OC rolników nie musi zawierać umowy ubezpieczenia komunikacyjnego (OC ppm.) na rolnicze pojazdy wolnobieżne, nawet jeśli wyjeżdża tymi pojazdami na drogę publiczną. Ewentualne szkody pokrywane są z OC rolników.
Wysokość opłat za brak ubezpieczenia OC w 2024 roku POBIERZ PLIK
W pozostałych przypadkach pojazdy wolnobieżne muszą mieć jednak ubezpieczenie OC komunikacyjne (dopuszczalne jest ubezpieczenie krótkoterminowe, na minimum 3 miesiące w okresie, gdy faktycznie są użytkowane). Dotyczy to pojazdów wolnobieżnych niezwiązanych z posiadaniem gospodarstwa rolnego (np. koparka, walec itp.), a także rolniczych pojazdów wolnobieżnych, jeśli nie są w posiadaniu rolnika (np. firma, która wypożycza taki sprzęt do prac w polu).
OC rolników nie obejmuje m.in.:
Dla wszystkich wyżej wymienionych pojazdów należy wykupić obowiązkowe OC komunikacyjne i zachowywać ciągłość tego ubezpieczenia przez cały okres posiadania pojazdu. Dotyczy to również rolników użytkujących taki pojazd w związku z posiadaniem gospodarstwa.
Skutkiem brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych lub OC rolników może być opłata nakładana przez UFG. Jej wysokość zależy od wielu czynników – jakiego rodzaju ubezpieczenia dotyczy (OC komunikacyjnego czy OC rolników), jakiego rodzaju pojazdu i jak długi był okres pozostawania bez ubezpieczenia. Konkretne kwoty są wyliczane na podstawie Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Aktualna wysokość opłat zawsze jest dostępna na stronie UFG.pl.
Za brak ubezpieczenia OC komunikacyjnego na pojazdy rolnicze, które muszą je posiadać (tj. ciągniki i przyczepy rolnicze), obecnie obowiązuje opłata w wysokości 290 zł (za 1-3 dni przerwy w ubezpieczeniu), 720 zł (za 4-14 dni przerwy) lub 1430 zł (w razie przerwy powyżej 14 dni).
Z kolei brak obowiązkowego ubezpieczenia OC rolników wiąże się z opłatą w wysokości 430 zł. Tych dwóch kategorii opłat nie można ze sobą mylić.
Jednak najpoważniejszym skutkiem braku obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego lub OC rolników może być konieczność zapłacenia z własnej kieszeni za wyrządzone szkody. Nierzadko są to kwoty sięgające setek tysięcy, a nawet milionów złotych.
Dla przykładu, właściciel firmy transportowej miał kilka pojazdów, niektóre użytkowane wyłącznie na terenie firmy. Jeden z nich uległ samozapłonowi, w wyniku czego spalił się sąsiedni pojazd – ciężarówka wypełniona towarem klienta. Straty wyniosły ponad 1 mln zł. Odszkodowanie wypłacił Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Jednak posiadacz pojazdu, który uległ samozapłonowi, musi zwrócić tę kwotę, gdyż niestety nie zawarł umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Wielkanoc i długi weekend majowy coraz częściej spędzane są poza domem. W ślad za tym…
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wydała decyzję o zakazie prowadzenia działalności ubezpieczeniowej na terenie Polski przez…
UNIQA otrzymała tytuł Najlepszej Firmy Ubezpieczeniowej w Polsce. Kapituła Konkursu Liderów Świata Finansów doceniła ubezpieczyciela za…
PZU wprowadził zmiany do dobrowolnego ubezpieczenia OC Ogólnej. Produkt dzięki rozszerzonemu zakresowi terytorialnemu, elastycznemu zakresowi…
Fundacja PZU wystartowała z kampanią edukacyjno-społeczną #CzystyPrzekaz. W ramach akcji Magda Gessler, Mikołaj Roznerski i Szymon…
UNIQA udostępniła nową wersję przewodnika prewencyjnego dla firm. W publikacji można znaleźć sprawdzone metody minimalizacji…