Aktualności

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego

Lato to najlepszy czas na różnego rodzaju zloty. Motocykliści już od wiosny odpalają swoje maszyny, a właściciele pojazdów zabytkowych idą w ślad za nimi. Posiadając jednak tego typu auto właściciele mają więcej obowiązków niż posiadacze aut standardowych. Co powinno zawierać dobrze skomponowane ubezpieczenie samochodu zabytkowego? 

 

Pojazd zabytkowy, czyli jaki? 

 
Według litery prawa  pojazdem zabytkowym jest pojazd, który został wpisany do rejestru zabytków lub inwentarza muzealiów. Większość konserwatorów zabytków zakłada jednak, że pojazdem zabytkowym jest ten, który ma co najmniej 25 lat, nie jest produkowany od 15 lat, a także ma minimum 75 procent zachowanych oryginalnych części.
 
Młodsze modele jako zabytkowe jak je ubezpieczyć?
 
Jeśli chodzi o ubezpieczenie zabytku, oferty mogą się różnić od siebie zakresem w zależności od towarzystwa.
 

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego 

 
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, polisa pojazdów zabytkowych może obejmować okres nie krótszy niż 30 dni. W związku z tym większość ubezpieczycieli oferuje OC na okres 3, 6 lub standardowe na długość 12 miesięcy. Krótkoterminowe polisy najczęściej wygasają po dacie wyznaczonej w umowie  – w tym przypadku nie ma konieczności składania wypowiedzenia.  Jeśli pojazd będzie jedynie spełniał funkcje jako dekoracja w garażu, wykupienie ubezpieczenia OC nie jest konieczne. Jeśli zaś kierowca planuje poruszać się pojazdem jedynie przez kilka dni w roku, może sięgnąć po ubezpieczenie krótkoterminowe
 

Towarzystwa ubezpieczeniowe za zakup OC na pojazd zabytkowy oferują rozszerzenie polisy o dodatkowe usługi, np. samochód zastępczy czy pakiet Assistance

 
W przypadku awarii ubezpieczyciel może dokonać na miejscu napraw pojazdu lub odholować go do wskazanego warsztatu. Natomiast samochód zastępczy jest przyznawany zazwyczaj w razie wypadku lub kradzieży na okres 3 dni. Warto poza standardowym ubezpieczeniem OC skorzystać z AC i NNW, dzięki czemu uszkodzenia poniesione m.in. z tytułu różnych zdarzeń losowych będzie można pokryć z tych pieniędzy. Uwzględnić należy także ewentualne koszty związane z garażowaniem, remontami czy bieżącą konserwacją.
 

Właściciele zabytkowego samochodu muszą liczyć się również z obowiązkami

 
Właściciele samochodu  z żółtymi tablicami muszą  przed wprowadzaniem każdych zmian w pojeździe uzyskać zgodę od konserwatora zabytków. Wyjazdy za granice również wymagają posiadania stosownego zaświadczenia wystawianego przez konserwatora. Jeśli zaś kierowca nie wywiąże się z prawidłowej opieki nad pojazdem, może to wiązać się z karą grzywny.
 
www.dziennikbaltycki.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Magdalena

Recent Posts

Klienci coraz częściej zgłaszają problemy z ubezpieczeniami sprzętu elektronicznego 

Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…

2 dni ago

PKO Ubezpieczenia: Polacy nie czują się gotowi na kryzysy 

Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…

2 dni ago

Jak Polacy korzystali z prywatnej opieki medycznej w 2025 roku? 

Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…

2 dni ago

Twoja Hospitalizacja – nowa propozycja dla klientów Prudential 

Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…

3 dni ago

Ubezpieczenie grupowe Puls od InterRisk – element atrakcyjnego pakietu pracowniczego 

Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…

3 dni ago

PZU przyspiesza likwidację szkód dzięki mStłuczce 

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…

4 dni ago