Aktualności

Ubezpieczyciele coraz częściej pytają o uprawnienia i wykroczenia kierowców

W 2023 roku ubezpieczyciele przesłali do Ośrodka Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego ok. 1,5 mld zapytań o historię polisowo-szkodową kierowców. Wyraźnie wzrosła też liczba zapytań o dane z Centralnej Ewidencji Kierowców, czyli o punkty karne oraz uprawnienia kierowców do kierowania pojazdem. O te informacje ubezpieczyciele pytali w minionym roku ponad 280 mln razy. 

Zmiany w prawie, które umożliwiły firmom ubezpieczeniowym dostęp do danych z Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) na temat uprawnień i wykroczeń (punktów karnych) kierowców, zaczęły obowiązywać 17 czerwca 2022 roku. W praktyce uzyskanie dostępu obwarowane było koniecznością spełnienia określonych wymogów umożliwiających integrację z systemem i uzyskania decyzji ministra cyfryzacji. Przekazywanie ubezpieczycielom  danych z  CEK odbywa się za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). 

Obecnie możliwość odpytywania o informacje na temat punktów karnych i uprawnień kierowców posiada 10 zakładów ubezpieczeń, zaś ich udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych OC wynosi ponad 85%. Jak pokazują dane UFG, ubezpieczyciele coraz częściej z tej możliwości korzystają. 

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy od uruchomienia usługi obsłużyliśmy ponad 49 milionów zapytań ze strony ubezpieczycieli o dane z Centralnej Ewidencji Kierowców, w tym ponad 17 milionów o uprawnienia i 32 miliony zapytań o punkty karne. Natomiast w 2023 roku łączna liczba tych zapytań przekroczyła aż 283 miliony, z czego niemal 139 milionów zapytań dotyczyło uprawnień, a ponad 144 miliony – punktów karnych. To bardzo dynamiczny wzrost – mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.  

Ubezpieczyciele mogą wykorzystywać pozyskane za pośrednictwem UFG informacje na potrzeby wyliczenia składki za ubezpieczenia komunikacyjne. Oznacza to jeszcze bardziej adekwatny sposób szacowania ryzyka i naliczania składki za polisę.  

Warto podkreślić, że dane o punktach karnych czy uprawnieniach kierowców to oczywiście tylko jeden z elementów, które mogą być wykorzystywane do wyliczenia składki na poziomie jak najbardziej adekwatnym do ryzyka. Każdy ubezpieczyciel sam decyduje o tym, jakie dane bierze pod uwagę.  

Standardem rynkowym dla ubezpieczycieli jest korzystanie z bazy Ośrodka Informacji  UFG w zakresie historii ubezpieczeniowej kierowców (np. okres posiadania ubezpieczenia OC  i/lub AC, liczba ewentualnych zdarzeń z udziałem danej osoby skutkujących wypłatą odszkodowania). W ubiegłym roku takich zapytań obsłużyliśmy ok. 1,5 mld.  Skalę zapytań obrazują również ich dzienne wartości. W tym roku Fundusz już kilkukrotnie przyjął i obsłużył aż ponad 11 milionów zapytań dziennie.  

Dodatkowo, Ośrodek Informacji UFG pośredniczył w przekazaniu danych w odpowiedzi na ponad 570 mln zapytań ubezpieczycieli o informacje z Centralnej Ewidencji Kierowców (ponad 283 mln) i Centralnej Ewidencji Pojazdów (ponad 288 mln). Należy przy tym podkreślić, że dostęp do danych z CEK jest najnowszą usługą, a zainteresowanie nią wykazuje największą dynamikę wzrostu. Stanowi to z pewnością kolejny argument za tym, że warto jeździć bezpiecznie i zgodnie z przepisami.  

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

7 godzin ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

7 godzin ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

1 dzień ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

1 dzień ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

1 dzień ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

1 dzień ago