Categories: Aktualności

UOKiK: kolejne zakłady obniżają składki

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów niedawno zarzucił siedemnastu towarzystwom ubezpieczeniowym, że wprowadzając opłaty likwidacyjne przerzucają na konsumentów koszty początkowe zawarcia ubezpieczenia – głównie wynagrodzenie pośredników ubezpieczeniowych.

Urząd uważa, że opłaty te powinny obciążać w głównej mierze Towarzystwa Ubezpieczeniowe, a ponoszenie tych kosztów powinno stanowić zwyczajne ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej.
 
W związku z działaniami Urzędu, Aviva, Allianz i Nationale Nederlanden, jako pierwsze z siedemnastu ubezpieczycieli zobowiązały się do obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach i wyeliminowania ich z nowych wzorców umownych. Najnowsze decyzje UOKiK dotyczą MetLife, PZU Życie i PKO Życie. Dzięki nim kolejne grupy konsumentów rozwiązując umowy poniosą dużo niższe koszty, a nowe polisy nie będą obarczone opłatami likwidacyjnymi.
 
UOKiK będzie monitorował wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone przez ubezpieczycieli. UOKiK prowadzi nadal 11 postępowań w sprawie ubezpieczeń z UFK wobec kolejnych przedsiębiorców, którzy oferowali te produkty.
 
Są to: Aegon TUnŻ, AXA Życie TU, Compensa TUnŻ, Generali Życie TU, Open Life TU Życie, Pramerica Życie TUiR, Skandia Życie TU, Sopockie TUnŻ Ergo Hestia, TUnŻ Europa, TUnŻ WARTA oraz UNIQA TUnŻ. Mogą one zakończyć się przyjęciem zobowiązań do podjęcia działań usuwających skutki niezgodnych z prawem praktyk albo wydaniem decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w których nałożone zostaną obowiązki usunięcia skutków stosowania zarzucanych praktyk w postaci wyeliminowania opłat likwidacyjnych z wykonywanych umów. Mogą również zostać nałożone kary finansowe.
 
Urząd uruchomił też specjalną stronę www.fina na której dostępne są bieżące informacje dotyczące postępowań wobec ubezpieczycieli, oraz formularz dla konsumentów umożliwiający przekazanie informacji, które mogą być pomocne w prowadzonych postępowaniach.
 
www.uokik.gov.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Warta przyspiesza procesy likwidacji szkód dla poszkodowanych w powodzi

W związku z aktualną sytuacją w kraju, Warta wdrożyła specjalne procedury, które mają za zadanie przyspieszyć i uprościć proces likwidacji…

17 godzin ago
  • Top temat

Odszkodowania po powodziach i podtopieniach – ważne informacje dla poszkodowanych

W związku z dramatyczną sytuacją w południowej i południowo-zachodniej Polsce eksperci Biura Rzecznika Finansowego przygotowali opracowanie dla osób poszkodowanych, które poniosły…

17 godzin ago
  • Aktualności

Bezpłatna pomoc medyczna dla powodzian w placówkach PZU Zdrowie

PZU Zdrowie poinformowało, że osoby dotknięte skutkami powodzi mogą otrzymać nieodpłatną pomoc medyczną w placówkach operatora. Jak zaznaczono, z opieki…

17 godzin ago
  • Aktualności

Grupa PZU przekaże 19 mln zł na walkę z powodzią

Grupa PZU utworzyła specjalny fundusz na sfinansowanie kosztów walki z powodzią – jego wartość to 19 mln zł. Środki mają…

2 dni ago
  • Aktualności

Sprawna obsługa szkód i szybka pomoc dla klientów LINK4 dotkniętych powodzią

LINK4, podobnie jak większość ubezpieczycieli uruchomił szybką ścieżkę obsługi dla osób poszkodowanych przez powodzie i podtopienia, do których doszło na południu…

2 dni ago
  • Aktualności

Ubezpieczyciele uprościli procedury związane z likwidacją szkód

W obliczu wydarzeń na południu Polski ubezpieczyciele uprościli procedury likwidacji szkód spowodowanych przez powodzie. Towarzystwa podjęły szereg działań, które mają…

2 dni ago