Categories: Aktualności

UOKiK podejmuje dalsze kroki w sprawie porozumienia z ubezpieczycielami

Marek Niechciał Prezes UOKiK spodziewa się, że już w połowie grudnia uda się zawrzeć porozumienie z ubezpieczycielami, rozszerzające na cały aktywny portfel polisolokat rozwiązania redukujące opłaty za likwidację takich lokat. Dotąd na mniejsze opłaty mogła liczyć tylko część ich posiadaczy.

 
Od kilku miesięcy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Polska Izba Ubezpieczeń i zakłady ubezpieczeniowe prowadzą rozmowy na temat rozszerzenia na cały portfel polisolokat ugód redukujących opłaty likwidacyjne, zawartych już wcześniej przez UOKiK z towarzystwami ubezpieczeniowymi.
 
Na wykładzie dla studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach prezes wyraził nadzieje, że do porozumienia dojdzie już niebawem: „Koncentrujemy się na rozmowach z ubezpieczycielami, jesteśmy po rozmowach ze wszystkimi. Jest to na dobrej drodze; wygląda na to, że do takiego porozumienia dojdzie. Zdziwiłbym się, gdyby mniej więcej około połowy grudnia takiego porozumienia nie było”.
 
Przypomnijmy, że Porozumienia te, zawarte przez Urząd z 17 towarzystwami, przewidywały np. zmniejszenie opłaty za likwidację polisolokaty ze 100-90 proc. zgromadzonych środków do 30-20 proc. Z przyczyn prawnych nie dotyczyły one jednak wszystkich aktywnych polisolokat, których obecnie jest ponad 2 mln.
 
Według prezesa UOKiK wcześniejsze porozumienia objęły ok. 600 tys. polisolokat. UOKiK podjął więc rozmowy z ubezpieczycielami na temat rozszerzenia tych rozwiązań na cały aktywny portfel tych instrumentów. W ocenie prezesa nie ma tu oporu ze strony ubezpieczycieli, obecnie dyskusja dotyczy natomiast objęcia wynegocjowanymi warunkami także emerytów, którzy już wykupili polisy. Jego zdaniem zgoda towarzystw ubezpieczeniowych na takie rozwiązanie pozwoliłaby wyeliminować z rynku przypadki, w których na likwidacji polisolokat straciły osoby w podeszłym wieku; Urzędowi zależy, by mogło odbyć się to w drodze porozumienia, a nie jedynie drogą sądową. „Pozostali (którzy wykupili polisy na niekorzystnych warunkach – PAP) mają już tylko drogę sądową” – dodał Niechciał.
 
Jak podawali w październiku przedstawiciele stowarzyszenia „Przywiązani do polisy”, polskie sądy zajmują się ośmioma pozwami zbiorowymi ponad 2 tys. osób na przeszło 50 mln zł w związku z polisolokatami. Pozwy złożyli obecni i byli klienci towarzystw ubezpieczeniowych: Skandia, Axa, Generali, Europa i Open Life, a szykują się kolejne.
 
Według informacji stowarzyszenia w ubezpieczeniowych funduszach kapitałowych Polacy zgromadzili już ok. 55 mld zł oszczędności. Duża część towarzystw ubezpieczeniowych kształtowała opłaty likwidacyjne – czyli „karę” za zerwanie takiej polisy – według drabinki: w pierwszym (a niekiedy także i w drugim roku) wynosiła ona 100 proc. zgromadzonych środków – czyli wszystkie wpłacone pieniądze – w drugim 90 proc., w trzecim 80 proc. itd. Klienci często nie mieli świadomości, że poniosą takie opłaty. Dotknęło to m.in. osoby starsze, które chciały ulokować oszczędności, z możliwością wybrania ich za jakiś czas.
 
Źródło: www.rp.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Jakie rodzaje ubezpieczeń powinniśmy uwzględnić w planie zabezpieczenia rodziny?

Zdrowie, bezpieczeństwo finansowe i ochrona przed skutkami niespodziewanych zdarzeń są fundamentalne dla stabilności każdej rodziny. Istnieje jednak wiele trudnych do…

23 godziny ago
  • Aktualności

Europ Assistance Polska podsumowało majówkę

Europ Assistance Polska w oparciu o swoje statystyki podsumowało majówkę. Wiele osób zdecydowało się spędzić  ten czas w Polsce, a…

4 dni ago
  • Aktualności

VH Polska przeprowadza wspólne szacowanie szkód w zbożach i rzepakach

7 maja, koło Namysłowa, odbyło się wspólne szacowanie szkód, jedno z wielu jakie obecnie są prowadzone przez VH Polska na…

4 dni ago
  • Aktualności

Platforma Cargo – nowy portal self-service PZU

PZU wprowadza nowe narzędzie online do zawierania umów ubezpieczenia mienia w transporcie Cargo. Platforma, która dedykowana jest dla klientów korporacyjnych…

5 dni ago
  • Aktualności

Warta – najwyższa jakość obsługi ponownie potwierdzona

Najnowsze sprawozdanie, które zostało opracowane przez Rzecznika Finansowego potwierdza najwyższą jakość obsługi klienta w Warcie. Co ciekawe, wynik ten został…

5 dni ago
  • Aktualności

Współpraca z Klientem w duchu medical-CARE

Branża assistance działa w wielu obszarach, oferując nam pomoc w przypadku zepsucia się auta, awarii w domu, problemów w podróży…

5 dni ago