Badania Instytutu Spraw Publicznych i Millward Brown pokazują, że Polacy nie znają zasad związanych z odprowadzaniem składek i mylą poszczególne ubezpieczenia. Około 60% nie wie nic o ubezpieczeniach społecznych, a tylko 10% ma zadowalający poziom wiedzy.
Prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS mówi, że:
„Ze względu na doniosłość i szeroki zakres ubezpieczeń społecznych wiedza na ten temat powinna się znaleźć w podstawach programowych nie tylko liceów, lecz także gimnazjów. Współpracujemy już w tej sprawie z Ministerstwem Edukacji Narodowej”.
Przeprowadzone badania pokazały, że ok. 25 milionów Polaków jest włączonych w system ubezpieczeń społecznych. Jednak tylko 10% z nich ma wiedzę o zasadach tych ubezpieczeń. Prezes ZUS tłumaczy także, że szersza wiedza na temat ubezpieczeń społecznych pozwoli Polakom podjąć decyzje w kierunku indywidualnej odpowiedzialności za swoją przyszłość i za skutki różnych ryzyk socjalnych.
Słaba wiedza na temat ubezpieczeń społecznych sprawia, że ZUS chce włączyć do podstawy programowej szkół wiedzę o ubezpieczeniach społecznych.
Od 2013 roku ZUS realizuje program edukacyjny „Lekcje z ZUS”, w którym do tej pory wzięło udział ponad 51 tysięcy uczniów z całej Polski. Uważa się, że „Lekcje z ZUS” to świetna inwestycja w przyszłość. Młodzież wchodząca w dorosłość musi mieć świadomość, jak ważne są ubezpieczenia społeczne. Zdobyta wiedza zaprocentuje, gdy młodzi ludzie będą zakładać własne działalności gospodarcze i będą wkraczać na rynek pracy. Zdobyta wiedza będzie przekazywana np. rodzinie i znajomym- tak o zaletach programu mówią nauczyciele z wielu szkół.
Źródło: www.wirtualnemedia.pl, newseria.
Dzieci i młodzież do 16. roku życia mają obowiązkowo jeździć w kaskach – i to…
Niestety nieprzewidziane zdarzenia mogą pokrzyżować nawet najlepiej zaplanowane wakacje. Jednak nie każdy wie, że dzięki…
Coraz więcej Polaków wyrusza na wakacyjne trasy motocyklem. Jednak zanim wsiądziemy na dwa kółka i…
PKO Ubezpieczenia w swoim pierwszym raporcie społecznym pokazuje, jak kobiety w Polsce oceniają swój dobrostan.…
Wyniki badania Holiday Barometer 2025 pokazują, że po latach niepewności związanej z pandemią Polacy i…
Fundacja PZU i Fundacja Dr Clown nawiązały współpracę, by nieść radość i wsparcie emocjonalne dzieciom przebywającym…