Aktualności

Wskazówki dla powodzian dotyczące wypłat odszkodowań

Wskazówki dla powodzian dotyczące wypłat odszkodowań to nowe opracowanie przygotowane przez ekspertów ubezpieczeniowych Biura Rzecznika Finansowego. Powstało ono w związku z napływającymi do Biura Rzecznika zapytaniami od osób poszkodowanych po powodzi dotyczącymi sposobu rozliczania szkód spowodowanych w budynkach. 

Problemy z odszkodowaniami po powodzi? 

W ostatnim jest dość głośno o sposobie rozliczenia szkód spowodowanych w budynkach w wyniku powodzi. Biuro Rzecznika również notuje pierwsze zapytania od osób poszkodowanych w powodzi. Pomimo tego, że ubezpieczyciele uprościli procedury związane z likwidacją szkód, to z drugiej strony pojawiają się publikacje, których treść zdaje się podważać sens zakupu tego typu ubezpieczeń ze względu na informacje o przyznawaniu niewielkich kwot z tytułu odszkodowania. Chcąc uzupełnić swoje poprzednie opracowania poradnikowe dla powodzian Rzecznik przygotował dalsze wskazówki – dotyczą one głownie sposobu wypłat odszkodowań ze szkód powodziowych. 

Jak zaznaczono w publikacji, poszkodowani liczą na maksymalnie szybką wypłatę, która pozwoli na przywrócenie nieruchomości do stanu sprzed powodzi. Jednak tu pojawiają się dwie kwestie: po pierwsze szybko nie oznacza prawidłowo i po drugie proponowana przez ubezpieczyciela kwota nie musi równać się tej ostatecznej. Rzecznik zwraca uwagę, że pierwsza wycena – nawet, jeśli wydaje nieadekwatna stanowi zazwyczaj jedynie tzw. kwotę bezsporną odszkodowania, czyli taką, która została uznana za minimalną i należną ubezpieczonemu. To odszkodowanie wypłacane jest zazwyczaj w ustawowym terminie 30 dni od daty zgłoszenia szkody. Warto pamiętać, że wypłata kwoty bezspornej ma na celu zabezpieczenie podstawowych interesów poszkodowanego, tak by mógł on podjąć najpilniejsze działania naprawcze. 

Zniszczenia wskutek powodzi nie zawsze oznaczają całkowitą utratę ubezpieczonego mienia 

Tegoroczna powódź w wielu przypadkach potrafiła doszczętnie zniszczyć cały budynek, jednak w większości szkód nie doszło do całkowitych zniszczeń. Praktyka pokazuje, że zakres szkody może być różny i wymaga od likwidatora wnikliwej oceny stanu technicznego budynków. W części nieruchomości może być konieczne jedynie osuszenie, inne szkody mogą wymagać ingerencji w strukturę ścian czy podłóg w piwnicach i na parterach, jeszcze inne objęły zarówno części nieruchome, jak i dużą część elementów ruchomych znajdujących się w budynkach. Stąd też okoliczności faktyczne mogą uzasadniać różny zakres i wysokość należnych odszkodowań. 

Podstawową informacją, z którą powinien zapoznać się poszkodowany jest określona w umowie suma ubezpieczenia, czyli górna granica odpowiedzialności ubezpieczyciela (maksymalny poziom kwotowy do którego odpowiada zakład ubezpieczeń). Istotny jest także sposób wyceny należnego odszkodowania (wartość odtworzeniowa, wartość rynkowa, wartość rzeczywista). Pojęcia te, zawarte w umowach wskazują na czynniki, według których określano wartość przedmiotu ubezpieczenia, co ma przełożenie na możliwą wysokość odszkodowania. 

Warto skorzystać ze specjalistycznej wiedzy 

Eksperci wskazują, że jeśli nie zgadzamy się z przyznaną wysokością odszkodowania, bądź mamy zastrzeżenia, co do sposobu jej wyceny złóżmy odwołanie/reklamację od decyzji ubezpieczyciela. Spór z instytucją będzie łatwiej rozwiązać, jeśli przedstawimy faktury czy wycenę szkody dokonaną przez niezależnego specjalistę. A jeśli sposób załatwienia szkody w postępowaniu reklamacyjnym nie spełni naszych oczekiwań, możemy skorzystać z pomocy ekspertów pracujących w Biurze Rzecznika Finansowego. 

Źródło: Rzecznik Finansowy 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Klienci coraz częściej zgłaszają problemy z ubezpieczeniami sprzętu elektronicznego 

Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…

1 dzień ago

PKO Ubezpieczenia: Polacy nie czują się gotowi na kryzysy 

Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…

1 dzień ago

Jak Polacy korzystali z prywatnej opieki medycznej w 2025 roku? 

Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…

1 dzień ago

Twoja Hospitalizacja – nowa propozycja dla klientów Prudential 

Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…

2 dni ago

Ubezpieczenie grupowe Puls od InterRisk – element atrakcyjnego pakietu pracowniczego 

Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…

2 dni ago

PZU przyspiesza likwidację szkód dzięki mStłuczce 

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…

3 dni ago