Aktualności

Wyrok SN: Za niezapięte pasy dostanie niższe odszkodowanie

Pasażer golfa, który podczas jazdy nie zapiął pasów jest współwinny za szkody, których doznał. Sąd Apelacyjny w Białymstoku oszacował jego przyczynienie się do własnej szkody aż na 50 proc. Udział poszkodowanego zmiarkował dopiero Sąd Najwyższy* do 30 proc.

 

Jechał bez pasów, pozwał Towarzystwo ubezpieczeniowe o zadośćuczyńcie

 
Poszkodowany pasażer siedział na tylnym siedzeniu golfa. Co prawda za wypadek odpowiada kierowca, który ponad dwukrotnie przekroczył prędkość i tym samym doprowadził do zderzenia z innym pojazdem, ale do szkody przyczynił się sam poszkodowany nie zapinając pasów. Jako jedyny doznał on poważnych obrażeń w tym urazu głowy. Poszkodowany pasażer pozwał towarzystwo ubezpieczające auto o zadośćuczynienie za szkody na zdrowiu, które sądy wyceniły na 300 tys. zł. Jednak takiej sumy poszkodowany nie uzyskał.
 

Niezapięcie pasów to powód do obniżenia odszkodowania

 
Zakłady ubezpieczeń coraz częściej zarzucają pasażerom niezapięcie pasów – tym samym ograniczają swoją odpowiedzialność. To z kolei wpływa na zaniżenie wypłaconego odszkodowania. Sprawa poszkodowanego w wypadku pasażera golfa dotarła aż do Sądy Najwyższego, który poważył wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku. Sąd Apelacyjny w Białymstoku oszacował bowiem jego przyczynienie się do własnej szkody aż na 50 proc. Dopiero Sąd Najwyższy pomniejszył przyczynienie do winy do 30 proc., stawiając te sprawę jako nie budzącą wątpliwości: „Nie budzi wątpliwości, że powód przyczynił się do powstania szkody, powstaje natomiast pytanie, czy uzasadnia to zmniejszenie odszkodowania o 50 proc. – jak przyjął sąd apelacyjny, czy o 30 proc. – jak uznał sąd okręgowy, czy też o 20 proc. – jak twierdzi powód” wskazał sędzia SN Krzysztof Pietrzykowski
 

SN: „Przyczynienie się w 50 proc. może być przyjmowane, gdyby poszkodowany wiedział, że sprawca wypadku prowadzi pojazd pod wpływem alkoholu”

 
„Niezapięcie pasów bezpieczeństwa na tylnym siedzeniu nie jest tak wysokim przyczynieniem. Przeczy temu porównanie stopnia winy poszkodowanego i sprawcy szkody, który w tej sprawie umyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu, a to jest niewspółmierne do niezapięcia pasów przez pasażera. Jednakże pasażer mógł i powinien przewidywać konsekwencje ewentualnego wypadku, więc niezapięcie pasów można kwalifikować jako rażące niedbalstwo i przyczynienie się do szkody w 30 proc.”– wyjaśnia sędzia Pietrzykowski.
 
*Sygn. akt IV CSK 114/17
 
Źródło: www.rp.pl

Bartosz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Bartosz

Recent Posts

O czym warto pamiętać, kupując ubezpieczenie na ferie? 

Ferie zbliżają się wielkimi krokami i pomimo tego, że póki co na horyzoncie nie widać…

3 dni ago

Agro Pakiet od InterRisk – nie tylko ochrona majątku, ale także rolnika i jego bliskich 

Ubezpieczenia to bardzo ważny element ochrony rolnika i jego działalności. A dodatkowa ochrona od ryzyk niewymienionych…

3 dni ago

Dotowane ubezpieczenia upraw – kompleksowa ochrona dla rolników 

Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…

4 dni ago

TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na energetykę 

TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…

4 dni ago

Europ Assistance Polska z nową siedzibą 

Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…

6 dni ago

Czy ubezpieczyciele przy kalkulacji składek biorą pod uwagę odmiany upraw? 

Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…

6 dni ago