Aktualności

Wyrok SN: Za niezapięte pasy dostanie niższe odszkodowanie

Pasażer golfa, który podczas jazdy nie zapiął pasów jest współwinny za szkody, których doznał. Sąd Apelacyjny w Białymstoku oszacował jego przyczynienie się do własnej szkody aż na 50 proc. Udział poszkodowanego zmiarkował dopiero Sąd Najwyższy* do 30 proc.

 

Jechał bez pasów, pozwał Towarzystwo ubezpieczeniowe o zadośćuczyńcie

 
Poszkodowany pasażer siedział na tylnym siedzeniu golfa. Co prawda za wypadek odpowiada kierowca, który ponad dwukrotnie przekroczył prędkość i tym samym doprowadził do zderzenia z innym pojazdem, ale do szkody przyczynił się sam poszkodowany nie zapinając pasów. Jako jedyny doznał on poważnych obrażeń w tym urazu głowy. Poszkodowany pasażer pozwał towarzystwo ubezpieczające auto o zadośćuczynienie za szkody na zdrowiu, które sądy wyceniły na 300 tys. zł. Jednak takiej sumy poszkodowany nie uzyskał.
 

Niezapięcie pasów to powód do obniżenia odszkodowania

 
Zakłady ubezpieczeń coraz częściej zarzucają pasażerom niezapięcie pasów – tym samym ograniczają swoją odpowiedzialność. To z kolei wpływa na zaniżenie wypłaconego odszkodowania. Sprawa poszkodowanego w wypadku pasażera golfa dotarła aż do Sądy Najwyższego, który poważył wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku. Sąd Apelacyjny w Białymstoku oszacował bowiem jego przyczynienie się do własnej szkody aż na 50 proc. Dopiero Sąd Najwyższy pomniejszył przyczynienie do winy do 30 proc., stawiając te sprawę jako nie budzącą wątpliwości: „Nie budzi wątpliwości, że powód przyczynił się do powstania szkody, powstaje natomiast pytanie, czy uzasadnia to zmniejszenie odszkodowania o 50 proc. – jak przyjął sąd apelacyjny, czy o 30 proc. – jak uznał sąd okręgowy, czy też o 20 proc. – jak twierdzi powód” wskazał sędzia SN Krzysztof Pietrzykowski
 

SN: „Przyczynienie się w 50 proc. może być przyjmowane, gdyby poszkodowany wiedział, że sprawca wypadku prowadzi pojazd pod wpływem alkoholu”

 
„Niezapięcie pasów bezpieczeństwa na tylnym siedzeniu nie jest tak wysokim przyczynieniem. Przeczy temu porównanie stopnia winy poszkodowanego i sprawcy szkody, który w tej sprawie umyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu, a to jest niewspółmierne do niezapięcia pasów przez pasażera. Jednakże pasażer mógł i powinien przewidywać konsekwencje ewentualnego wypadku, więc niezapięcie pasów można kwalifikować jako rażące niedbalstwo i przyczynienie się do szkody w 30 proc.”– wyjaśnia sędzia Pietrzykowski.
 
*Sygn. akt IV CSK 114/17
 
Źródło: www.rp.pl

Bartosz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Bartosz

Recent Posts

Agrocasco TUW „TUW” w nowej odsłonie 

Zaawansowane technologicznie maszyny i pojazdy na stałe wpisały się już w krajobraz współczesnego rolnictwa. Niestety niekiedy wystarczy…

13 godzin ago

Grupa PZU z 40 procentowym wzrostem zysku netto 

Grupa PZU opublikowała swoje wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2025 roku. W tym okresie zysk netto,…

13 godzin ago

Analitycy PZU wśród najlepiej prognozujących wskaźniki polskiej gospodarki 

W najnowszej edycji prestiżowego konkursu „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” na najlepszych analityków makroekonomicznych drugie miejsce zajął…

2 dni ago

EDU Plus InterRisk – solidne wsparcie w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia 

Nawet przy największej ostrożności nie można przewidzieć wszystkiego. A niestety wypadki najmłodszych nadal zdarzają się…

2 dni ago

Dlaczego warto mieć ubezpieczenie NNW na wakacjach? 

Do wakacji zostało już niewiele czasu. Planując wakacyjny wyjazd niewątpliwie warto zadbać o swoje bezpieczeństwo.…

3 dni ago

Nowa oferta Allianz – Leczenie Szpitalne w Polsce 

W odpowiedzi na potrzeby klientów Allianz Polska wprowadziło do swojej oferty nowy produkt – Leczenie…

3 dni ago