Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń wchodząca w życie w dniu 1 października br., ma poprawić sytuację klientów wobec sprzedawców ubezpieczeń. Pośrednik będzie miał obowiązek przeprowadzania analizy potrzeb klienta, a jeśli przeprowadzi ją źle, klient nie będzie bezradny.
W ustawie o reklamacjach do definicji „podmiotu rynku finansowego” dodany zostanie agent działający na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń oraz broker w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową. Będzie to miało bardzo konkretne konsekwencje. Łukasz Łyczko, radca prawny w PwC wyjaśnia: „Problemy praktyczne może rodzić interpretacja tego, które reklamacje dotyczą kwestii niezwiązanych z ochroną ubezpieczeniową – mówi Łukasz Łyczko, radca prawny w PwC. – Można to interpretować tak, że pośrednik ubezpieczeniowy będzie zobowiązany rozpatrywać reklamacje dotyczące np. sprzedaży produktów niedostosowanych do potrzeb klienta (tzw. misselling) – dodaje Łyczko.
Jak podkreśla Łukasz Łyczko: „Szczególnie dotkliwe w skutkach dla pośredników mogą być przepisy ustawy o reklamacjach przewidujące automatyczne uznanie reklamacji złożonej przez klienta przy braku odpowiedzi w terminie 30 dni. W praktyce może wyglądać to tak, że klient przyjdzie do multiagencji i kupi ubezpieczenie domu od zdarzeń losowych. Jeśli dojdzie do zalania i okaże się, że było ono wyłączone z ochrony, podczas gdy klient chciał się od tego zabezpieczyć, będzie mógł złożyć reklamację do agenta, że źle dokonał analizy jego potrzeb. W chwili obecnej, jeśli dojdzie do takiej sytuacji, kiedy klienci zgłaszają się z reklamacją do ubezpieczyciela otrzymują odpowiedź, że podpisał umowę, której integralną częścią są ogólne warunki ubezpieczenia określające zakres ochrony.
Piotr Podleśny, wiceprezes Marsh Polska wyjaśnia: „Zmiana dotyczą głównie agentów, dla brokerów będzie miała mniejsze znaczenie. – Duże firmy brokerskie posiadają wypracowane standardy i odpowiednie polityki w tym zakresie, a w związku z tym ustawa raczej nie przyniesie tutaj większych zmian”.
Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że nowy przepisy wykorzystają kancelarie odszkodowawcze nieustające w poszukiwaniach nowych roszczeń, na których będą mogły zarobić.
Źródło: www.rp.pl
Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…
Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…
Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…
Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…
Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…
PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…