Zmniejsza się liczba pojazdów bez OC

Jak wynika z najnowszego raportu UFG do około 150 tysięcy zmniejszyła się liczba pojazdów bez obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Wynik ten jest efektem zwiększanych kontroli własnych UFG prowadzonych z wykorzystaniem ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych.

Dzięki tej bazie zidentyfikowano już ponad połowę pojazdów, które poruszały się po drogach bez ubezpieczenia OC. Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego podkreśla: „Nasze nowe szacunki dotyczące nieubezpieczonych opieramy na analizie trendów obserwowanych przez Fundusz od 25 lat, w tym między innymi spadku samej liczby wypadków powodowanych przez nieubezpieczonych – mimo wzrostu liczby pojazdów jeżdżących po polskich drogach. Analizy te wskazują, że odsetek pojazdów bez OC w ogólnej liczbie ubezpieczonych pojazdów – spadł o trzy punkty procentowe do 0,7 procent czyli do około 150 tysięcy pojazdów”.
 
Baza polis tworzona jest od 2004 roku, a dane w niej zawarte stale rosną. Dla poprawy wykrywalności nieubezpieczonych pojazdów, Fundusz wdrożył zautomatyzowany system identyfikowania pojazdów bez OC na podstawie analizy rekordów w bazie UFG. W przypadku, gdy w roku 2005 baza UFG zawierała 28 mln informacji o polisach, to w już w roku ubiegłym liczba ta wzrosła do ponad 300 mln.
 
„50 procent pojazdów bez polisy OC zidentyfikowanych zostaje już bez kontroli drogowych – a wyłącznie na podstawie działań Funduszu, po weryfikacji danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych” – dodaje Hubert Stoklas, wiceprezes UFG.
 
W związku z tym, że liczba nieubezpieczonych pojazdów stale rośnie, kierowcy nie powinni unikać tego obowiązku. „Wobec rosnącej skuteczności w ustalaniu pojazdów bez OC naprawdę warto kupić polisę zamiast ryzykować około dziesięciokrotnie wyższą – niż składka za OC – karę za jej brak, a po wypadku spowodowanym nieubezpieczonym autem – zwrot wszystkich wypłaconych świadczeń, sięgających niejednokrotnie setek tysięcy złotych”- radzi Stoklas.
 
Jak wynika z analiz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, najczęstszą przyczyną braku OC jest nieopłacenie którejś z rat składki za tę polisę, efektem czego jest wygaśnięcie umowy ubezpieczenia. Inne powody to: wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce oraz przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu ubezpieczenie OC nie jest potrzebne.
 
Źródło: www.ufg.pl
 

Mateusz

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Firmy pod parasolem ochrony InterRisk

Sprzęt elektroniczny w dzisiejszych czasach stanowi nieodzowny element wyposażenia firm. Telefony komórkowe, tablety, laptopy, komputery stacjonarne,  oprogramowanie czy drukarki to…

1 dzień ago
  • Aktualności

TUW PZUW: Prawie trzy czwarte pacjentów dobrze ocenia szpitale

Wyniki ogólnopolskiego sondażu przeprowadzonego przez Centrum Badani Opinii Społecznej we współpracy z TUW PZUW pokazują, że prawie trzy czwarte pacjentów…

1 dzień ago
  • Top temat

Czy można mieć ubezpieczenie zdrowotne bez pracy?

Ubezpieczenie zdrowotne w NFZ daje prawo do korzystania z powszechnej opieki medycznej na terenie całego kraju. Oznacza to, że pacjent…

1 dzień ago
  • Aktualności

UNIQA ubezpieczy startujących na imprezach IRONMAN w Polsce

Zawodnicy, którzy wystartują w 2024 roku na zawodach serii IRONMAN w Polsce, zostaną objęci ochroną ubezpieczeniową UNIQA. Polisa obejmuje ryzyko następstw…

2 dni ago
  • Top temat

Zakaz wykonywania zawodu, tysiące złotych kary, wieloletnie procesy – to grozi za brak OC zawodowego

Przedstawiciele niektórych profesji m.in. zarządcy nieruchomości, przedsiębiorcy wykonujący działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych czy osoby wykonujące czynności agencyjne…

2 dni ago
  • Aktualności

Ubezpieczenia obowiązkowe dla właściciela pojazdu

Który rodzaj ubezpieczenia jest obowiązkowy dla właściciela pojazdu w Polsce? Kwestie te reguluje ustawa z 22 maja 2003 roku o…

2 dni ago