Wybór odpowiedniego pośrednika nie zawsze jest prosty. Tym bardziej, że agenci ubezpieczeniowi są różni – podobnie, jak klienci, których obsługują. Jedno jest pewnie, szukając dobrego agenta nie koncentrujmy się jedynie na cenie ubezpieczenia, które nam oferuje, ale też na tym, czy może nam zaoferować coś więcej niż tylko sprzedaż polisy.
Na początku warto wyjaśnić, że na polskim rynku ubezpieczeniowym możemy wyróżnić co najmniej trzech pośredników ubezpieczeniowych – agenta wyłącznego, multiagenta i brokera. Na potrzeby niniejszego tekstu skupimy się na dwóch pierwszych pośrednikach. Dodajmy, że do głównych zadań agenta ubezpieczeniowego należy między innymi pozyskiwanie klientów, przygotowywanie ofert, a także zawieranie umów. Pośrednik zajmuje się także wszelkimi formalnościami związanymi z wyborem polisy, od etapu poszukiwań, aż do finalizacji procesu. Nie każdy też wie, że agent uczestniczy w administrowaniu i wykonywaniu umów, a co za tym idzie pomaga klientom w procesie zgłoszenia szkody do towarzystwa ubezpieczeniowego. Dlatego tak ważne jest to, by dobrze wybrać swojego pośrednika.
Już na początku warto podjąć decyzję czy skierować swoje pierwsze kroki do agenta wyłącznego czy multiagenta. Czym różnią się te typy agentów? Multiagent z zasady działa na rzecz kilku towarzystw ubezpieczeniowych. W praktyce oznacza to, że może on zaproponować swoim klientom oferty z szerokiej gamy produktów ubezpieczeniowych. Dzięki temu ma możliwość dobrego dopasowania zarówno ceny, jak i ubezpieczenia. Z kolei agent wyłączny działa na rzecz tylko jednego zakładu ubezpieczeń. Z tego powodu może nam zaproponować jedynie produkty danego ubezpieczyciela. Jednak wąska oferta może być atutem – szczególnie, jeśli poszukujemy konkretnego produktu.
Jak zatem wybrać dobrego agenta ubezpieczeniowego? Z pewnością rekomendacje i polecenia przyjaciół, członków rodziny czy współpracowników to dobry początek. Warto zapytać, dlaczego cenią swojego pośrednika. Jakość obsługi, kompetencje i pozytywne doświadczenia to tylko niektóre aspekty, na które należy zwrócić uwagę.
Dla niektórych osób może być ważne to, czy agent ubezpieczeniowy ma biura w najbliższej okolicy. Dzięki temu w razie problemów lub nowych potrzeb ubezpieczeniowych – w zasadzie „po drodze”, mogą wstąpić do agencji ubezpieczeniowej. Z kolei inne osoby mogą cenić sobie pełną mobilność i możliwość załatwienia wszystkich spraw telefonicznie lub online. Dlatego warto rozważyć to czy lokalizacja agencji ubezpieczeniowej ma dla nas znaczenie.
Nie będziemy odkrywczy, jeśli stwierdzimy, że strony internetowe są pełne informacji. Dlatego poszukując dobrego agenta ubezpieczeniowego warto sprawdzić historię danej agencji ubezpieczeniowej oraz referencje klientów. Bez wątpienia media społecznościowe mogą dać obraz tego, w jaki sposób funkcjonuje pośrednik – co uważa za ważne oraz jak buduje relacje z klientami.
Jak przekonać się, że wybrany przez nas agent ubezpieczeniowy spełni nasze oczekiwanie związane z obsługą? Możemy to zweryfikować jedynie wówczas, gdy z nim porozmawiamy. Nie oszukujmy się, osobowość jest ważna. Każdy z nas powinien, choć w minimalnym stopniu lubić swojego pośrednika, ponieważ w teorii wzajemna współpraca opiera się na budowaniu relacji.
Przy wyborze pośrednika ubezpieczeniowego warto kierować się tym, czy dana osoba budzi nasze zaufanie oraz, czy reprezentuje oczekiwany przez nas poziom wiedzy. Mimo tego, że na początku ciężko to określić warto poprosić agenta o wyjaśnienie, jakie produkty sprzedaje i w jaki sposób określi to, w jakim zakresie ich potrzebujemy. Dzięki temu będziemy mieli dobre wyobrażenie o tym, jak agent prowadzi swoją działalność ubezpieczeniową. Bardzo ważną kwestią jest to, by szukać agentów, którzy są prawdziwymi ekspertami ubezpieczeniowymi. Wówczas zyskamy pewność, że jeśli nasze wymagania ubezpieczeniowe zmienią się na przestrzeni lat agent to zauważy.
Pamiętajmy, że współpraca z dobrym agentem ubezpieczeniowym prawdopodobnie będzie trwała długo – warto, więc poświęcić trochę czasu na to, by wybrać najlepiej.
Źródło: opracowanie własne
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…