Prokuratura Okręgowa w Białymstoku wszczęła śledztwo wyjaśniające okoliczności potrącenia na przejściu dla pieszych w Hajnówce rowerzystki przez Włodzimierza Cimoszewicza. Samochód, którym kierował b. premier nie miał aktualnych badan technicznych – podaje Radio RMF.FM
W ub. sobotę (04.05.19) Włodzimierz Cimoszewicz potrącił na oznakowanym przejściu dla pieszych w Hajnówce 70-letnią rowerzystkę. Kobieta trafiła do szpitala. Oboje byli trzeźwi. Jak oświadcza były premier, samochód nie posiadał aktualnych badań technicznych, o czym nie wiedział.
„Mój samochód nie miał ważnych badań technicznych, ale nie miało to żadnego w związku z wypadkiem, bo był on w stu procentach sprawny”- powiedział w poniedziałek dziennikarzom Włodzimierz Cimoszewicz, pytany o okoliczności sobotniego wypadku z jego udziałem. Były premier potrącił rowerzystkę”- podaje rmf.fm.
„Nie zwróciłem uwagi na datę w dowodzie (rejestracyjnym). Okazuje się, że one były krócej ważne, ale samochód jest całkowicie sprawny”- powiedział były premier, a zarazem kandydat Koalicji Europejskiej w tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Dodał też, że obecnie samochód jest u biegłego i będzie przez niego oceniany.
„W dniu dzisiejszym 4 maja w godzinach porannych doszło w Hajnówce do przykrego zdarzenia z moim udziałem. Kierując samochodem potrąciłem przejeżdżającą przez przejście dla pieszych rowerzystkę. Na szczęście dzięki mojej niewielkiej prędkości, około 30 km/h, poszkodowana Pani odniosła niegroźne obrażenia. Udzieliłem jej natychmiastowej pomocy i po przekonaniu o konieczności poddania się badaniu lekarskiemu została ona odwieziona do szpitala. W tej chwili znajduje się w domu” – napisał w oświadczeniu.
„Wyrażam ubolewanie z powodu tego zdarzenia i szczególne współczucie poszkodowanej. Jest mi bardzo przykro z powodu tego niefortunnego wydarzenia w dniu jej urodzin. Pewnym usprawiedliwieniem był fakt jazdy pod słońce. Nie wykluczam również, że bolesna dla mnie informacja sprzed dwóch dni o wykryciu u mnie choroby nowotworowej mogła mieć wpływ na moje samopoczucie” – dodał.
Polskie prawo przewiduje, że okresowe badania techniczne pojazdów są obowiązkiem każdego posiadacza pojazdu mechanicznego. Częstotliwość badań, zależna jest od wieku pojazdu, oraz jego charakteru.
Klauzula dot. badań technicznych w przypadku ubezpieczeń dobrowolnych np. AutoCasco, kształtuje się w następujący sposób: odszkodowanie nie będzie wypłacone jeśli ubezpieczony pojazd nie posiadał ważnych badań technicznych o ile stan techniczny pojazdu miał wpływ na zdarzenie powodujące szkodę.
Jak to wygląda w praktyce? Jeśli pojazd nie posiada ważnych badań technicznych, a zdarzenie nastąpiło w wyniku złego stanu technicznego pojazdu – odszkodowanie nie zostanie wypłacone.
Z drugiej strony – jeśli zdarzenie nie miało nic wspólnego ze stanem technicznym – kwestia badań auta nie powinna mieć znaczenia. Były premier w oświadczeniu podkreślił, iż pojazd, którym kierował był w stu procentach sprawny, a stan techniczny nie miał wpływu na to, co się stało na przejściu dla pieszych w Hajnówce.
Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych o nie warunkuje wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia OC.
Zgodnie z przepisami nowe samochody mają pierwsze obowiązkowe badania techniczne po trzech latach, następnie po dwóch, a potem już co rok. Termin badania jest niezależny od zmiany właściciela, tzn. w przypadku nowego właściciela do jego dowodu rejestracyjnego wpisywany jest termin badania z dowodu poprzedniego właściciela.
Źródło: www.rmf.fm www.mojafirma.infor.pl
Fot. Włodzimierz Cimoszewicz: Wydaje mi się, że twarda, mocna reakcja Waszyngtonu jest autentyczna / YouTube
Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…
Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…
Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…
Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…
Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…
Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…