Zgromadzenie Ogólne Rady Biur (COB) Systemu Zielonej Karty podjęło decyzję o bezterminowym zawieszeniu w prawach członków Biura Białoruskiego oraz Biura Rosyjskiego z dniem 30 czerwca 2023 roku. Przypominamy, że jest to kolejna sankcja nałożona przez państwa członkowskie Systemu Zielonej Karty na Białoruś i Rosję.
Z dniem 30 czerwca 2023 roku wchodzi w życie decyzja podjęta przez Zgromadzenie Ogólne Rady Biur (COB) Systemu Zielonej Karty – dotyczy ona bezterminowego zawieszenia w prawach członków Biura Białoruskiego oraz Biura Rosyjskiego. Decyzja oznacza zawieszenie aktywnego członkostwa obu Biur Narodowych w Radzie, brak możliwości uczestniczenia w jakichkolwiek komitetach i grupach roboczych COB oraz wykluczenie z głosowań, z jednoczesnym zobowiązaniem do bieżącego regulowania zobowiązań finansowych obu Biur Narodowych na rzecz innych członków Systemu Zielonej Karty.
Należy przypomnieć, że jest to kolejna sankcja nałożona przez państwa członkowskie Systemu Zielonej Karty na Białoruś i Rosję. 1 czerwca 2023 roku rozwiązaniu uległy dwustronne umowy z Białorusią i Rosją o wzajemnym honorowaniu Zielnych Kart zawarte przez wszystkie Biura Narodowe z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz Biuro Szwajcarskie, w tym przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK). W praktyce oznacza to, że osoby kierujące pojazdami zarejestrowanymi na Białorusi i w Rosji, wjeżdżając lub przebywając na terytorium EOG lub Szwajcarii, w celu spełnienia obowiązku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, są zobowiązanie do wykupienia ubezpieczenia granicznego.
Z informacji opublikowanych przez PBUK wynika także, że jednocześnie z dniem 30 czerwca 2023 r. tracą ważność certyfikaty Zielonych Kart dotychczas wystawione przez Biura Białorusi i Rosji w relacji z Członkami Rady Biur spoza EOG i Szwajcarii.
Należy przypomnieć, że poruszanie się po drogach państw, w których nie obowiązuje Zielona Karta możliwe jest jedynie po wcześniejszym wykupieniu ubezpieczenia granicznego. Z tego powodu kierujący pojazdami zarejestrowanymi na terytorium Polski, wjeżdżając lub przebywając na terytorium Rosji lub Białorusi, by spełnić istniejący w tych państwach obowiązek ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, zobligowani są do wykupienia odpowiednio rosyjskich lub białoruskich polis ubezpieczenia granicznego. Taki sam obowiązek spoczywa na kierujących pojazdami z rejestracjami białoruskimi i rosyjskimi, wjeżdżającymi do naszego kraju.
Źródło: Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
Ferie zbliżają się wielkimi krokami i pomimo tego, że póki co na horyzoncie nie widać…
Ubezpieczenia to bardzo ważny element ochrony rolnika i jego działalności. A dodatkowa ochrona od ryzyk niewymienionych…
Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…
TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…
Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…
Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…