Jak podaje UKNF, każdy posiadacz ubezpieczenia lub indywidualnego produktu emerytalnego zakupionego od zakładu ubezpieczeń z Wielkiej Brytanii powinien sprawdzić, czy od 1 stycznia 2021 roku będzie on działał na dotychczasowych zasadach.
Z informacji opublikowanej przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że każdy, kto zakupił ubezpieczenie lub indywidualny produkt emerytalny od zakładu ubezpieczeń ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (lub z brytyjskich terytoriów zamorskich, np. Gibraltaru), a mieszka w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub planuje się tam przeprowadzić, powinien sprawdzić, czy od 1 stycznia 2021 r. produkty te będą mogły funkcjonować na dotychczasowych zasadach.
Z dniem 31 grudnia 2020 roku kończy się okres przejściowy, w trakcie, którego instytucje finansowe z Wielkiej Brytanii mogły działać na terenie UE na dotychczasowych zasadach. Po tym terminie Wielka Brytania przestanie być traktowana jak państwo członkowskie UE. Dlatego EIOPA i UKNF przypominają, że warto sprawdzić, czy brytyjski dostawca produktów finansowych, z których aktualnie korzystaliśmy będzie mógł w dalszym ciągu dostarczać te usługi na terytorium Polski i jednocześnie spełniać zobowiązania wynikające z podpisanych umów.
Bowiem obsługa produktów zakupionych w zakładach ubezpieczeń z Wielkiej Brytanii będzie niezakłócona na terytorium Unii Europejskiej tylko pod warunkiem tego, że nasz dotychczasowy dostawca usług finansowych podjął działania dostosowawcze do brexitu, tj. np. przeniósł naszą umowę do zakładu z państwa członkowskiego UE lub uzyskał stosowne zezwolenia na wykonywanie działalności na terytorium UE.
Jedną z możliwych konsekwencji braku działań dostosowawczych może być też to, że gdy pojawi się spór z zakładem ubezpieczeń lub pośrednikiem z Wielkiej Brytanii możemy nie mieć już możliwości skierowania sprawy do sądu lub do rzecznika z państwa członkowskiego, w którym mieszkamy.
By zweryfikować powyższą kwestię należy sprawdzić dokumenty posiadanego ubezpieczenia czy produktu emerytalnego, w tym przede wszystkim zakres terytorialny obowiązywania umowy, o ile dotyczy danego produktu. W razie pojawienia się wątpliwości należy zwrócić się do zakładu ubezpieczeń (ewentualnie do pośrednika), który sprzedał nam produkt, aby sprawdzić, jak umowa będzie funkcjonować od 1 stycznia 2021 r.
UKNF przypomina również, że nie warto pochopnie rozwiązywać posiadanej umowy, gdyż może być trudno nabyć nową na tych samych warunkach. W szczególności dotyczy to takich produktów jak ubezpieczenia na życie czy emerytalne, gdzie dużą rolę przy określeniu, czy możliwa jest sprzedaż polisy danej osobie i po jakiej cenie, odgrywa wiek i stan zdrowia osoby ubezpieczonej.
Źródło: KNF
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…