Z najnowszego badania Holiday Barometer zrealizowanego w 15 krajach świata na zlecenie Europ Assistance wynika, że Polacy są jednym z najchętniej podróżujących narodów w Europie. Co ciekawe, aż 2/3 z nas ma już sprecyzowane plany na wakacje 2022 – zamierzamy na nie wydać średnio 4 499 zł i odpoczywać blisko 2 tygodnie. A jak wygląda kwestia ubezpieczenia?
Ostatnie dwa lata znacząco wpłynęły na sposób planowania wakacji. Ale w tym roku Polacy są pozytywniej nastawieni do kwestii związanych z Covid-19 – odsetek rodaków, którzy obawiają się wpływu pandemii na ich plany podróżne spadł o 15% w stosunku do zeszłorocznej edycji badania. Co ciekawe, wśród wszystkich badanych krajów to właśnie Polska znalazła się na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o optymizm związany z podróżowaniem – 41% osób uważa, że już teraz jest możliwe „normalne” podróżowanie, bez konieczności noszenia maseczek i robienia testów. Jest to wzrost o 34 punkty procentowe względem roku 2021, gdzie tylko 7% było tego zdania. Pomimo wzrostu cen i wysokiej inflacji, która jak twierdzą Polacy, wpływa na ich entuzjazm do podróżowania (79%), aż 70% Polaków deklaruje radość i podekscytowanie z możliwości podróżowania w tym roku.
Badanie pokazuje, że 2/3 Polaków ma w tym roku plany urlopowe. Połowa osób (50%) będzie wypoczywała w kraju. Z kolei osoby planujące wakacje za granicą (40%), najchętniej wybierają Włochy (7%), Chorwację (6%), Hiszpanię (6%), czy Grecję (5%). Nie brakuje jednak miłośników egzotycznych wypadów – 6% Polaków wskazuje, że miejscem docelowym ich tegorocznej podróży jest Azja. Podczas wakacji aż 57% osób spędzi urlop nad morzem, w góry pojedzie 37% badanych, 28% wybierze wycieczkę objazdową, a 21% osób uda się na krótki wyjazd, typu “city break”. Latem, Polacy najchętniej wybierają wypoczynek dwutygodniowy – 36%, natomiast przynajmniej tydzień wakacji planuje 32% osób. Trzytygodniowy urlop spędzi 12% badanych. Z kolei na wyjazd, który będzie trwał
4 tygodnie bądź dłużej pozwoli sobie tylko 7%. Według Polaków wymarzony urlop to taki, na którym można beztrosko odpoczywać (55%), podróżować z rodziną lub przyjaciółmi (52%), czy poznawać nowe kultury (38%).
Z badania wynika, że większość Polaków wyjedzie na wakacje z rodziną i przyjaciółmi – 85%, w szczególności z partnerem (64%), czy z dziećmi (38%). Na podróż z przyjaciółmi zdecyduje się 21% Polaków, a 9% rodaków tegoroczne wakacje spędzi samotnie.
Okazuje się, że zdecydowana większość osób pojedzie na wypoczynek samochodem – 59%, samolot wybierze – 27%, a do pociągu wsiądzie – 18% urlopowiczów. Szukając zakwaterowania połowa Polaków (50%) wybierze hotel. Kwaterę prywatną planuje wynająć 23% badanych, a u znajomych zatrzyma się 22% osób. Z kolei 17% rodaków zdecyduje się na zakwaterowanie typu bed&breakfast.
Ankietowani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 4 499,96 zł. Jest to o 385,76 zł więcej niż w poprzednim roku. Ponad połowa Polaków przyznała, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu (51%). Z kolei 19% osób deklaruje, że przeznaczy niższy budżet na urlop. 25% badanych, którzy przyznali, że w tym roku nie pojadą na wakacje, wskazali na czynniki ekonomiczne – 45% z nich, nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 44% chce zaoszczędzić pieniądze.
A jak podchodzimy do kwestii ubezpieczeń? 1/3 osób potwierdza, że sytuacja związana z pandemią zachęciła je do wykupowania lepszego ubezpieczenia podróżnego (33%) – jest to wzrost o 17% w stosunku do roku 2021. Co więcej, połowa Polaków (50%) deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. Polacy najchętniej kupują ubezpieczanie bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym (25%) czy w biurze podróży (21%). Coraz częściej korzystają także z usług brokera ubezpieczeniowego (19%). Z kolei 13% decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance.
Badani wskazali też, że dobra polisa turystyczna powinna zawierać zwrot kosztów opieki medycznej i szpitalnej w nagłych wypadkach (79%), ochronę dla bagażu i rzeczy osobistych (73%), OC (72%), opóźnienie lub anulowanie wyjazdu (65%), czy ochronę związaną z zachorowaniem na Covid (64%). Zaskoczeniem nie będzie to, że najważniejszy czynnik, na który Polacy zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej stanowi przystępna cena (35%).
Źródło: Europ Assistance
Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…
Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…
Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…
Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…
Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…
Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…