Categories: Aktualności

Deloitte: Transformacja cyfrowa sektora ubezpieczeń jest priorytetem

Ubiegły rok pokazał, że technologia odgrywa kluczową rolę w usprawnianiu pracy ubezpieczycielom. Badanie przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte, pokazuje jednak, że pomimo przyspieszenia procesu digitalizacji branża ubezpieczeniowa musi poradzić sobie z brakami cyfrowymi, które uwypukliła pandemia. Co ciekawe transformacja cyfrowa sektora zmieniła priorytety branży w zakresie inwestycji technologicznych – najważniejsze z nich to cyberbezpieczeństwo i migracja do chmury.

Zwiększenie możliwości cyfrowych ubezpieczycieli

Z badania 2021 Insurance outlook, Accelerating recovery from the pandemic while pivoting to thrive, które było przeprowadzone przez Deloitte wśród największych firm ubezpieczeniowych na świecie wynika, że aż 95 procent respondentów chce przyspieszyć bądź już przyspiesza proces cyfryzacji. Co więcej prawie wszyscy ubezpieczyciele planują przynajmniej zwiększyć możliwości cyfrowe w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy, tak by zapewnić firmie dalszy rozwój.

Nasz raport pokazuje, że branża ubezpieczeniowa ma świadomość, że transformacja cyfrowa sektora jest priorytetem. Firmy europejskie są w tym procesie najbardziej zaawansowane – 60 proc. ankietowanych z tego regionu już wdraża procesy dające przewagę technologiczną. Tempo zmian i upowszechnienie zdalnego dostępu do usług i procesów oprócz korzyści generują także wiele nowych zagrożeń, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. Ubezpieczyciele zdają sobie sprawę, że należy się na nie odpowiednio przygotować – mówi Marcin Piskorski, partner, lider sektora ubezpieczeniowego, Deloitte.

 Zwiększone wydatki na cyberbezpieczeństwo

Badanie wskazuje też, że prawie dwie trzecie respondentów planuje zwiększyć wydatki na cyberbezpieczeństwo. Wpływa na to upowszechnienie się pracy zdalnej i związane z tym przesyłanie danych poza tradycyjnym obiegiem, które wzmaga ryzyko potencjalnego cyberataku. W związku z tym firmy powinny rozpatrzyć możliwość wprowadzenia modelu bezpieczeństwa typu zero zaufania, a to wiąże się z weryfikacją każdego, kto poszukuje dostępu do danych lub systemów  –  bez względu na to czy jest to pracownik czy osoba z zewnątrz. Ponadto niezbędne może się okazać wdrożenie ulepszonych mechanizmów kontroli, co przekłada się na weryfikację użytkowników końcowych. Istotny wpływ na cyberbezpieczeństwo może mieć także szkolenie pracowników w zakresie bezpiecznego środowiska pracy zdalnej.

Przyspieszona cyfryzacja sektora ubezpieczeniowego zrewidowała wysokość budżetów, jakie firmy przeznaczą na inwestycje technologiczne. Ubezpieczyciele chcą więc podwoić wydatki na cyberbezpieczeństwo. Respondenci są zgodni, bez względu na to skąd pochodzą: odpowiednie zabezpieczenie systemów przed potencjalnymi atakami stało się priorytetem. Uważa tak prawie 20 proc. ankietowanych. Solidna strategia odporności cybernetycznej jest niezbędna w obecnych realiach powszechnej pracy zdalnej, czy w przyszłości w modelu pracy hybrydowej – mówi Adam Rafajeński, dyrektor ds. cybernetycznych, Deloitte.

Kwestia cyberbezpieczeństwa związana jest także z ochroną danych osobowych. Ponad połowa badanych (w tym dziewięciu na dziesięciu dyrektorów generalnych i prezesów) zakłada zwiększenie wydatków w tym obszarze. Co ciekawe, aż 27 procent uważa, że żadnych zmian nie będzie, a 22 procent może obniżyć wydatki na ochronę danych – co ze względu na pojawiające się luki w zabezpieczeniach, może okazać się dla nich problematyczne.

Usystematyzowanie zabezpieczeń i ochrona prywatności mają istotne znaczenie nie tylko ze względu na presję regulacyjną, lecz także z uwagi na szybki wzrost ilości danych pozyskiwanych za pośrednictwem otwartych źródeł informacji i zewnętrznych agregatorów. Zaawansowana analityka pozwala ubezpieczycielom synchronizować informacje z wielu źródeł jednocześnie, co wcześniej nie było możliwe ze względu na technologię i koszty. Właśnie, dlatego ponad połowa ubezpieczycieli chce zwiększyć inwestycje w analitykę danych.

Przyspieszona migracja danych do chmury

Jako drugi priorytet w zakresie zwiększania inwestycji technologicznych respondenci wskazywali przetwarzanie danych w chmurze. Ponad 40 procent z nich przewiduje, że zwiększy pulę wydatków właśnie w tym obszarze. Stało się to jeszcze istotniejsze chociażby z uwagi na to, że z powodu pandemii ubezpieczyciele starają się ograniczyć stałe koszty. A przechowywanie danych w chmurze może im w tym pomóc – wesprze organizacje we wdrażaniu automatyzacji i efektywnych kosztowo narzędzi, które napędzą wzrost.

Warto tu dodać, że przejście na chmurę to część szerszej transformacji biznesowej, która obejmuje nie tylko procesy, lecz także ludzi. Aby jak najlepiej wykorzystać płynące z niej korzyści i przyspieszyć realizację procesu, ubezpieczyciele powinni najpierw skupić się na migracji danych i modernizacji systemów. Umożliwią to różne sposoby interakcji z klientami i dystrybutorami.

A korzyści płynących z przetwarzania danych w chmurze jest wiele. Można podzielić je na biznesowe oraz technologiczne. Do biznesowych należy między innymi:

  • mniejsze obciążenie kosztowe związane z uruchomieniem nowych produktów lub wejściem na nowe rynki,
  • bezpośredni dostęp do rozwiązań analitycznych lub automatycznych,
  • wdrożenie ubezpieczeń na żądanie w modelu prepaidowym lub pay-as-you-grow (rozszerzanie warunków polisy w miarę wzrostu potrzeb użytkownika).

Natomiast zalety technologiczne takich koncepcji obejmują:

  • zwiększenie elastyczności i ekspansywności przedsiębiorstwa,
  • rozszerzenie dostępu do sieci – bez względu na czas i miejsce,
  • rozwój sprawności IT – oraz skrócenie czasu dostarczania nowych rozwiązań.

To, jak ubezpieczyciele zareagują i poradzą sobie nie tylko ze skutkami pandemii, ale także długoterminowymi zmianami w technologii, gospodarce i preferencjach konsumentów, będzie miało decydujące znaczenie dla tego sektora. Ciągłe generowanie innowacji w konstruowaniu polis ubezpieczeniowych, strategiach sprzedaży, operacjach i projektowaniu doświadczeń klientów może okazać się największym wyróżnikiem nie tylko tego roku, ale czynnikiem determinującym przyszłość tej branży – podsumowuje Marcin Piskorski.

O badaniu

Badanie Deloitte US Center for Financial Services zostało przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2020 r. wśród 200 menadżerów z sektora ubezpieczeniowego zarządzających finansami, operacjami, szkoleniem pracowników i technologiami. Respondenci pochodzą z trzech regionów –  Ameryki Północnej (Stany Zjednoczone i Kanada), Europy (Wielka Brytania, Francja, Niemcy i Szwajcaria) oraz Azji i Pacyfiku (Australia, Chiny, Specjalny Region Administracyjny Hongkong i Japonia).

Źródło: Deloitte

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

23 godziny ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

23 godziny ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

1 dzień ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago