Popularność ustawowych urlopów ojcowskich z roku na rok rośnie, a wraz z nią powiększa się grono firm, które proponują swoim pracownikom dodatkowe dni wolne związane z opieką nad dziećmi. Od początku lipca dołączyło do nich Nationale-Nederlanden, które umożliwia panom skorzystanie z wydłużonego 4-tygodniowego urlopu ojcowskiego.
Pracownikom w Polsce przysługuje szereg uprawnień związanych z rolą rodzica. Ojcowie mogą skorzystać z m.in.: obniżenia wymiaru czasu pracy, zwolnienia od pracy z tytułu wychowywania dziecka do lat 14 czy urlopu wychowawczego. Tuż po narodzinach dziecka mężczyźni mają też do dyspozycji kilka dni wolnego, a następnie urlop ojcowski i rodzicielski.
Mogą go wykorzystać jednorazowo albo jako dwa urlopy tygodniowe w dowolnym momencie ustalonym wcześniej z przełożonymi. W tym czasie otrzymują zasiłek macierzyński w wysokości 100 proc. podstawy wynagrodzenia. Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej popularność tego benefitu rośnie – w pierwszych czterech miesiącach tego roku odpowiednie wnioski złożyło 61,1 tys. osób, czyli o 2,3 tys. więcej niż rok temu.
Aleksandra Paszkiewicz, Członek Zarządu Nationale-Nederlanden wyjaśnia: „Również w Nationale-Nederlanden zauważamy zwiększone zainteresowanie mężczyzn urlopami ojcowskimi. W 2018 roku skorzystało z nich o 35 proc. więcej osób niż w 2017 roku. Chcemy, żeby nasze benefity były jak najbardziej dopasowane do sytuacji pracowników – uwzględniały ich hobby, tryb życia czy sytuację rodzinną. Dlatego też od początku lipca zdecydowaliśmy się wydłużyć urlop ojcowski – naszym pracownikom przysługują dodatkowe dwa tygodnie. Oznacza to, że łącznie mogą oni spędzić z rodziną cztery pełnopłatne tygodnie wolne od pracy”.
Ankieta wskazuje, że najczęściej rola ojca skupia się na zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa (86 proc.), wychowaniu emocjonalnym i kształtowaniu osobowości (np. uczeniu na własnych błędach, dawaniu niezależności czy rozwoju talentów) oraz zapewnieniu potrzeb finansowych (np. sponsorowaniu wakacji czy kursów dodatkowych). Większość mężczyzn chciałoby bardziej angażować się w życie rodzinne. 85 proc. uważa, że idealny ojciec chodzi z dziećmi do kina, teatru lub na koncerty, podczas gdy realizuje to jedynie 66 proc. „Chcemy zachęcić mężczyzn do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym. Zadowolenie z życia prywatnego przekłada się na efektywność w prac. Z naszego raportu wynika, że 30 proc. ojców ogranicza pracę zawodową po narodzinach dziecka. Ponad 80 proc. chciałoby spędzać z nimi więcej czasu. Dlatego my w Nationale-Nederlanden oferujemy właśnie ten cenny czas na rzeczy, które są dla nich ważne. Staramy się umożliwić naszym pracownikom łączenie kariery zawodowej z aktywnym „tacierzyństwem”- dodaje ekspertka z Nationale-Nederlanden.
Informacja prasowa: www.nn.pl
Generali po raz kolejny zostało wyróżnione w rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań, opublikowanym przez dziennik Rzeczpospolita. Ubezpieczyciel zajął pierwsze miejsce w kategoriach:…
Gwałtowne zjawiska pogodowe na stałe wpisały się już w nasz krajobraz i niestety coraz częściej niosą ze sobą zniszczenia lub…
Niezależnie od tego ile mamy lat, jaki zawód wykonujemy czy też jaki styl życia prowadzimy może się nam przytrafić nieszczęśliwy…
Po ubezpieczenia od utraty dochodu sięgają nie tylko zamożni – potwierdza to analiza przeprowadzona przez Leadenhall Insurance. Z danych firmy wynika,…
Niestety kradzież roweru to sytuacja, której nie przewidzimy, a do której dochodzi stosunkowo często. Warto jednak dawać sobie sprawę, że…
Sezon narciarski 2024/2025 zbliża się wielkimi krokami, a już niebawem zarówno polskie, jak i zagraniczne stoki wypełnią się miłośnikami sportów…