Categories: Wywiady

ERGO Hestia: Chcemy być EKO i chcemy się wzajemnie inspirować

O działaniach na rzecz ekologii w kraju, sposobach samorealizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, o jakości i sposobie zarządzania przez ERGO Hestię społeczną odpowiedzialnością biznesu powie Mario Zamarripa – Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju Grupy ERGO Hestia.

W tym roku po raz czwarty właściciele uzdrowisk w Polsce zgłaszali się do konkursu EKO HESTIA SPA. W konkursie będą mieli okazje pochwalić się działaniami i inicjatywami, które służyć mają ekologii w naszym kraju. Cel konkursu jest raczej jasny – skąd jednak pomysł na tego typu konkurs?

ERGO Hestia to jedyne w Polsce towarzystwo ubezpieczeń, którego główna siedziba jest zlokalizowana w uzdrowisku, dlatego idea zrównoważonego rozwoju, w tym ochrona środowiska, jest nam bliska od początku naszej działalności. Nie tylko upowszechniamy postawy ekologiczne, ale sporo w nie inwestujemy. Trzy lata temu zbudowaliśmy duży parku w Sopocie pomiędzy główną siedzibą firmy i ERGO ARENĄ. To miejsce wypoczynku z możliwością podziwiania sztuki, ponieważ zaprosiliśmy do współpracy ciekawych rzeźbiarzy. Dlatego nagrodę EKO HESTIA SPA traktujemy jako promowanie postawy, promowanie najbardziej proekologicznych gmin uzdrowiskowych. Chcemy być bliżej tych inicjatyw i chcemy się wzajemnie inspirować. Do tych działań pozyskaliśmy godnego partnera – Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP.  

W trzech pierwszych edycjach konkursu i nagrody EKO HESTIA SPA wprowadzono nowe praktyki i nagrodzono najlepsze gminy uzdrowiskowe: Uzdrowisko Uniejów za źródła geotermalne jako uzupełniające źródła energii, Busko-Zdrój za wykorzystanie energii solarnej oraz zagospodarowanie terenów zielonych oraz Inowrocław za kompleksowy system ochrony powietrza i nowoczesna gospodarka odpadami. Co roku w ramach nagród dodatkowych ERGO Hestia funduje również polisy ubezpieczeniowe od szkód środowiskowych.

W roku 2018 pracownicy ERGO Hestii po okazaniu firmowej karty rowerzysty otrzymywali darmowy posiłek w bistro. Zainteresowanie było ogromne – w okresie letnim z posiłków korzystało ponad 200 pracowników! Czy nadal jest to praktykowane? A może jakieś inne działania podjął ubezpieczyciel dla których pracownicy przesiedli się na rower?

Pracownicy ERGO Hestii na wiele sposobów mogą ograniczać emisję CO2. W tym celu – i dla własnej kondycji – wielu z nich dociera do pracy rowerem. Specjalnie dla nich stworzyliśmy specjalne parkingi, wyposażone w szatnie i prysznice, w pobliżu firmy uruchomiono dwie stacje napraw rowerowych, a każdy z rowerzystów otrzymuje bezpłatny obiad w firmowym bistro. Ta propozycja obowiązuje niezmiennie od wielu lat nie tylko latem, ale przez cały rok. Jeden z pracowników samochód służbowy zamienił na rower. W 2018 r. zarejestrowano ponad 38.600 dojazdów rowerem do pracy.

Dodatkowo prowadzimy program carpooling’owy, który pozwala nie tylko zaoszczędzić miejsca parkingowe, ale również redukować zanieczyszczenie powietrza. Uczestnicy programu mają zapewnione miejsce parkingowe w zamian za deklarację wspólnych dojazdów do pracy z innym pracownikiem. Około 45 miejsc parkingowych dostępnych dla uczestników programu pozwala zaoszczędzić około 135 miejsc.

Od 2018 r. od kiedy przedłużono linie autobusowe do budynków ERGO Hestii oraz ERGO Areny, jeszcze więcej naszych pracowników może korzystać z komunikacji miejskiej.

W 2019 roku w pobliżu naszych budynków zostały zamontowane stacje rowerów MEVO. To kolejne działanie wpisujące się w filozofię zrównoważonego rozwoju podejmowane przez ERGO Hestię.

W 2004 roku ERGO Hestia powołała Fundację Grupy ERGO Hestia na rzecz integracji zawodowej osób niepełnosprawnych Integralia. Kto był inspiratorem i inicjatorem założenia stowarzyszenia, którego celem jest pomoc osobom z niepełnosprawnościami na drodze do samorealizacji zawodowej?

Fundacja została powołana z inicjatywy prezesa ERGO Hestii Piotra M. Śliwickiego, a inspiracją do jej utworzenia była podobna inicjatywa partnerskiej firmy ubezpieczeniowej DKV Seguros z Hiszpanii.

W tym roku z okazji 15-lecia działalności fundacja zorganizowała wewnętrzną kampanię społeczną #NibyNaŻarty. 1 kwietnia blisko 2 tysiące pracowników ERGO Hestii mogło osobiście doświadczyć utrudnień, z którymi na co dzień i na każdym kroku spotykają się osoby z niepełnosprawnościami. Takie inicjatywy znacząco podnoszą świadomość, jak wygląda świat z perspektywy osób z niepełnosprawnością, pomagają zrozumieć ich problemy i budują empatię w relacjach z tymi osobami.

Fundacja działa dwutorowo. Z jednej strony bezpośrednio wspiera osoby z niepełnosprawnością, z drugiej podejmuje współpracę z pracodawcami otwartymi na zatrudnienie tej grupy osób. Do dziś z usług Integralii skorzystało już blisko 1000 osób i 350 pracodawców. Fundacja prowadzi także projekty, które mają zachęcać do otwartości na różnorodność zespołów i tworzenia przyjaznych środowisk pracy. W tym celu fundacja organizuje m.in. warsztaty „Zmień Perspektywę” na temat komunikacji i funkcjonowania osób z niepełnosprawnością.

W ciągu trzech lat w takich warsztatach uczestniczyły 4 tysiące osób, w tym pracownicy oraz partnerzy biznesowi ERGO Hestii. Jednym z beneficjentów działań Fundacji są m.in. agenci ubezpieczeniowi w całej Polsce, dla których Integralia prowadzi projekt „Wyróżnijmy się”. Agenci poznają możliwości zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w placówkach agencyjnych oraz otrzymują konkretne wskazówki dotyczące ułatwienia dostępu do placówek osobom z różnymi niepełnosprawnościami.

Inwestycje i działania na rzecz ochrony środowiska, integracja osób wykluczonych zawodowo, doskonalenie warunków pracy to tylko niektóre z obszarów, które rozwijacie. Jakie ERGO Hestia ma plany na najbliższą przyszłość w tym obszarze?

W ERGO Hestii prowadzimy ponad 25 projektów i inicjatyw społecznych oraz środowiskowych i pracujemy, aby zwiększyć ich pozytywny wpływ.

Obecnie prowadzimy badanie dotyczące zrównoważonego transportu i mobilności wśród pracowników w naszych biurowcach w Gdańsku i Sopocie (ok. 70% pracowników). Wnioski z badania posłużą do rozwoju dostępnych rozwiązań dotyczących zrównoważonego transportu i mobilności.

Wspierając ochronę środowiska wprowadzamy zmiany wewnątrz firmy i w jej otoczeniu. W konsekwencji promujemy postawę odpowiedzialności i wysokiej świadomości ekologicznej wśród pracowników. Efekty już są widoczne, bo coraz więcej osób dojeżdża do pracy rowerem i komunikacją miejską, coraz częściej zamiast delegacji wybieramy wideokonferencje, zużywamy coraz mniej papieru. W tym roku zrezygnowaliśmy z zamawiania wody w plastikowych butelkach do naszej siedziby głównej. Jestem przekonany, że kolejne inicjatywy będą się przekładać nie tylko na zmniejszenie śladu węglowego przez ERGO Hestię, ale również na indywidualną postawę każdego z naszych pracowników.

ERGO Hestia swoimi działaniami propaguje ekologię i twierdzi Pan, że to przekłada się na postawę indywidualną. W jaki sposób Pan w codziennym życiu stara się dbać o nasze środowisko?

Jak wspomniałem, działania prowadzone w firmie przekładają się na indywidualną postawę naszych pracowników. To naturalne, bo wraz ze wzrostem świadomości zauważamy i rozumiemy więcej. Dodatkowo ochrona środowiska się opłaca. Gdy zużywamy mniej wody, papieru czy paliwa płacimy niższe rachunki, jeżdżąc rowerem jesteśmy zdrowsi – to przekonuje nas do kontynuowania takiej postawy. Ja nie jestem odosobnionym przypadkiem. Będąc odpowiedzialny za zrównoważony rozwój w ERGO Hestii muszę sam dawać przykład, dlatego wszystkie inicjatywy, które wprowadzamy w firmie obowiązują również u mnie, np. staram się podróżować do pracy w sposób ekologiczny tj. rowerem lub podróżując komunikacją miejską, wybierając się w delegację podróżuję głównie pociągiem, segreguję i generuję mniej odpadów, rozważnie korzystam z bieżącej wody, oszczędzam papier, korzystam z korespondencji elektronicznej lub drukuję dwustronnie, oszczędzam energię i inne surowce oraz promuję takie działania. Ważna jest przede wszystkim wrażliwość na nasze otoczenie i zrozumienie, że każde nasze działanie ma konsekwencje dla środowiska, sąsiadów, nas samych.

Autorem zdjęcia jest Sławomir Zieliński, ERGO Hestia.

Magdalena

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

4 dni ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

4 dni ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

4 dni ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

5 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

5 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

6 dni ago