Categories: Prawo

Franszyza redukcyjna w ubezpieczeniach – co należy wiedzieć?

Franszyza redukcyjna to pojęcie, z którym dosyć często spotykamy się w kontekście ubezpieczeń. Element ten występuje w umowach ubezpieczeniowych i wpływa na sposób rozliczania szkód. Jak dokładnie działa franszyza redukcyjna i czym różni się od franszyzy integralnej? 

Franszyza redukcyjna a franszyza integralna 

Na początku warto wyjaśnić, że franszyza redukcyjna to określona kwota, którą ubezpieczony musi pokryć z własnych środków w przypadku zaistnienia szkody. W kontekście ubezpieczenia firmy element ten może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki przedsiębiorstwo zarządza ryzykiem i kosztami związanymi z ewentualnymi szkodami. Jak wiadomo na rynku rozróżniamy franszyzę redukcyjną i franszyzę integralną. Ta druga, często nazywana też franszyzą bezwzględną działa na zasadzie progu minimalnego – jeśli szkoda nie przekracza ustalonej kwoty, ubezpieczyciel nie wypłaca odszkodowania. Z kolei franszyza redukcyjna obniża wysokość odszkodowania o określoną kwotę (np. procentowo) i nie ma tu znaczenia wysokość szkody. 

Franszyza redukcyjna – jak działa? 

Jak już wspominaliśmy franszyza redukcyjna redukuje wysokość odszkodowania o określoną w umowie kwotę. Na przykład, jeśli ubezpieczony ma franszyzę redukcyjną w wysokości 1000 zł i doznaje szkody na kwotę 5000 zł, to ubezpieczyciel wypłaci 4000 zł. Co w praktyce oznacza, że po ustaleniu wartości odszkodowania ubezpieczyciel odejmuje od tej kwoty franszyzę redukcyjną i wypłaca różnicę jako odszkodowanie. 

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że element ten stosowany jest w różnych rodzajach ubezpieczeń, takich jak ubezpieczenia komunikacyjne, majątkowe czy zdrowotne. Niewątpliwą zaletą wprowadzenia franszyzy jest niższa składka ubezpieczeniowa. Rozwiązanie to zwiększa także motywację ubezpieczonego do dbania o swoje mienie. Z perspektywy ubezpieczyciela franszyza zmniejsza liczbę małych roszczeń, a także pozwala im lepiej zarządzać ryzykiem i kosztami wypłacania odszkodowań. 

Jednak pamiętajmy również o tym, że franszyza redukcyjna na umowie oznacza konieczność pokrycia części kosztów szkody. Co w przypadku większych szkód może być problematyczne. Istotne jest to, by przed podjęciem decyzji o wyborze franszyzy redukcyjnej dobrze zrozumieć warunki ubezpieczenia. Brak wiedzy, może prowadzić do nieoczekiwanych trudności finansowych w momencie wystąpienia szkody. Niestety dla ubezpieczyciela, wysokie franszyzy mogą prowadzić do niezadowolenia klientów, którzy mogą nie być świadomi jej wpływu na wysokość odszkodowania. W efekcie mogą wystąpić spory dotyczące interpretacji warunków umowy i wysokości franszyzy. 

Jaką franszyzę wybrać w ubezpieczeniu? 

Wybór odpowiedniej franszyzy redukcyjnej zależy przede wszystkim od potrzeb i możliwości finansowych ubezpieczonego. Przy zawieraniu umowy warto zastanowić się, jakie ryzyko jest związane z posiadanym mieniem lub zdrowiem i jak często mogą występować szkody. Należy zastanowić się na ile jesteśmy w stanie samodzielnie pokryć szkody. Z pewnością weryfikacja ofert pod kątem wysokości franszyzy i jej wpływu na składki ubezpieczeniowej może być kluczowe. Warto też skorzystać z pomocy doradcy ubezpieczeniowego, który pomoże w wyborze najlepszej opcji. 

Nie zapominajmy też, że negocjowanie umowy ubezpieczeniowej z franszyzą redukcyjną wymaga dokładnej analizy. Dokładnie czytajmy umowę i upewnijmy się, że wszystkie warunki są zrozumiałe, w tym wysokość franszyzy i jej wpływ na odszkodowanie. Możemy spróbować negocjować wysokość franszyzy, by umowa była dla nas jak najbardziej korzystna. 

Źródło: TUZ Ubezpieczenia 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

3 dni ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

3 dni ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

3 dni ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

4 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

4 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

5 dni ago