W I kwartale 2025 roku Warta po raz pierwszy w historii objęła pozycję lidera na rynku obowiązkowych ubezpieczeń OC, wyprzedzając PZU. Można założyć, że jest to wynikiem dynamicznej polityki wzrostu i skutecznego zdobywania udziałów rynkowych kosztem największego polskiego ubezpieczyciela.
Według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), Warta w pierwszym kwartale 2025 roku zebrała 1,21 mld zł składki z obowiązkowego ubezpieczenia OC – było to aż o 38% więcej niż rok wcześniej. Udział ubezpieczyciela w rynku wzrósł do 24,8%. Natomiast dotychczasowy lider – PZU – osiągnął przypis składki na poziomie 1,14 mld zł, co oznacza wzrost o niespełna 5% r/r i spadek udziału w rynku do 23,4% (25,4% rok wcześniej). Co ciekawe, to pierwsza taka zmiana od lat, która przełamuje dotychczasową dominację największego polskiego ubezpieczyciela. Co wpłynęło na awans Warty? Można założyć, że jednym z takich czynników była skuteczna strategia sprzedaży i dystrybucji. Ubezpieczyciel rozwijał współpracę z agentami i brokerami, a także dynamicznie rozbudowywał kanały dystrybucji, takie jak sieci dealerskie, leasingowe i sprzedaż bezpośrednia.
A jak wygląda udział pozostałych ubezpieczycieli na rynku obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych? Dane pokazują, że Ergo Hestia utrzymuje swoje trzecie miejsce – firma zebrała 771 mln zł składki z OC – jest to minimalny wzrost względem roku poprzedniego. Warto natomiast zauważyć, że bardzo dynamicznie rośnie Uniqa, która zebrała niemal 519 mln zł (wzrost o niemal 50% r/r), podnosząc swój udział w rynku z 8,1% do 10,6%. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: Compensa – 276 mln zł (–4,3%), Generali – 126 mln zł (+5,8%), Allianz – 116 mln zł (+7,1%), Euroins – 73,2 mln zł (+22,5%), TUW – 73,8 mln zł (–3,7%), Triglav (Trasti) – 59,5 mln zł (+29,2%), PKO Ubezpieczenia – 44 mln zł (+39,5%) i DallBogg – 36,5 mln zł (ponad 2,5-krotny wzrost, ale z zakazem KNF zawierania nowych umów OC). Na rynku pojawił się też nowy gracz – czeski Direct, który rozpoczął sprzedaż polis w kwietniu 2025 roku po przejęciu działalności Wefox.
Mimo utraty pozycji lidera, PZU nie zmienia strategii. Spółka koncentruje się na utrzymaniu rentowności i stabilności finansowej. Prezes zarządu PZU zaznaczył, że ubezpieczyciel nie zamierza brać udziału w wyścigu na wolumen. Dla firmy kluczowe pozostaje bezpieczeństwo finansowe klientów i udziałowców. Zasugerował też, że nie wszystkie firmy agresywnie zwiększające udział w rynku są przygotowane na ewentualne załamanie cyklu cenowego.
Dane wskazują też, że w I kwartale 2025 wartość rynku obowiązkowego ubezpieczenia OC w Polsce roku wyniosła 4,89 mld zł – było to o 14% więcej niż rok wcześniej. Można założyć, że jest to efektem wzrostu liczby pojazdów na drogach, rosnących cen polis oraz większej aktywności w segmencie pojazdów używanych.
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, Cashless.pl
9 lipca 2025 roku Sejm przyjął nowelizację ustawy dotyczącej aplikacji mObywatel oraz przepisów dotyczących ubezpieczeń…
Arval Service Lease Polska i ARC Europe Polska połączyły siły w zakresie kompleksowego wsparcia assistance…
AGRO Ubezpieczenia ruszają z wakacyjną promocją, w której każdy klient może połączyć troskę o bezpieczeństwo…
Po fali powodzi, która dotknęła południową Polskę, mieszkańcy i samorządy muszą mierzyć się z kolejnym…
W tym roku PZU ponownie zaangażował się w największe kolarskie wydarzenie w Polsce, jakim jest Tour de…
Wakacyjny wyjazd to doskonała okazja do odpoczynku – ale też moment, gdy dom bez opieki…