Aktualności

Holiday Barometer 2025: Jak zmieniają się zwyczaje urlopowe Polaków i Europejczyków? 

Wyniki badania Holiday Barometer 2025 pokazują, że po latach niepewności związanej z pandemią Polacy i Europejczycy coraz chętniej planują wakacyjne wyjazdy. Jednocześnie decyzje o urlopie podejmują ostrożniej – zwracają większą uwagę na bezpieczeństwo, koszty oraz możliwości, jakie dają nowe technologie. 

Polacy wracają do podróżowania, ale ostrożnie 

Z badania Holiday Barometer 2025 zrealizowanego przez IPSOS w 23 krajach świata na zlecenie Europ Assistance wynika, że w tym roku plany wakacyjne ma 82% Polaków. Można, zatem zauważyć, że sezon wakacyjny 2025 przynosi wyraźny wzrost liczby osób planujących wyjazdy. Polacy najchętniej wybierają destynacje krajowe lub położone w sąsiednich państwach europejskich. Decyzje o podróży coraz częściej są poprzedzane analizą kosztów oraz oceny sytuacji ekonomicznej. Bliskość, przystępność cenowa i łatwość organizacji wyjazdu stają się ważniejsze niż egzotyczne kierunki. 

Jak możemy przeczytać, czynnikami, które pozytywnie wpływają na chęć podróżowania, są: 

  • relaks i ucieczka od codziennej rutyny i stresu – 60% wskazań, 
  • odkrywanie nowych miejsc (miast, krajobrazów i atrakcji) – 57%, 
  • tworzenie wspomnień – 41%, 
  • próbowanie nowych potraw i lokalnej kuchni – 40%. 

Nowoczesne technologie wspierają organizację wyjazdów 

Okazuje się, że w procesie planowania podróży zyskuje na znaczeniu sztuczna inteligencja. Szczególnie młodsze pokolenia chętnie sięgają po rozwiązania oparte na AI, traktując je jako przydatne narzędzie do wyboru kierunków, zakwaterowania i atrakcji turystycznych. Choć tradycyjne metody rezerwacji wciąż mają wielu zwolenników, cyfrowe technologie stają się nieodłącznym elementem przygotowań do wakacji. Z opublikowanych informacji wynika, że podczas korzystania z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji najczęściej szukano by informacji dotyczących: 

  • zakwaterowania (51%), 
  • planowania podróży (45%), 
  • rekomendacji i informacji nt. destynacji (44%). 

Bezpieczeństwo i budżet jako priorytet 

Dla większości podróżnych bezpieczeństwo pozostaje kluczowym czynnikiem przy wyborze celu podróży. Turyści uważnie śledzą sytuację polityczną i społeczną w krajach, które rozważają jako wakacyjne destynacje. Jednocześnie niezmiennie dużą rolę odgrywa koszt wyjazdu – budżet wakacyjny jest jednym z najważniejszych elementów branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o urlopie. Co istotne, coraz więcej Polaków decyduje się na ubezpieczenie podróży. Aż 63% z nas (wzrost o 9 p.p. vs. 2024 r.) deklaruje, że posiada ubezpieczenie, kiedy gdzieś wyjeżdża: 

  • 38% polisa ubezpieczenia podróżnego zakupiona specjalnie pod dany wyjazd, 
  • 14% roczna polisa, 
  • 11% ubezpieczenie dołączone do karty kredytowej. 

Wybór polisy przeważnie podyktowany jest przystępną ceną – ponad połowa Polaków zwraca na to uwagę. Kolejnym kryterium jest reputacja firmy ubezpieczeniowej (28%) oraz gama oferowanych produktów i usług (27%). 

Źródło: Europ Assistance Polska 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Mieszkanie ubezpieczone, ale czy na pewno? 

Wielu właścicieli mieszkań jest przekonanych, że polisa chroni ich w każdej sytuacji. Jednak ubezpieczenia standardowo…

1 dzień ago

PZU wdraża nowoczesny system wczesnego wykrywania cyberzagrożeń RIFFSEC 

PZU wprowadza nowoczesny system wczesnego wykrywania cyberzagrożeń, który monitoruje internet, deep web oraz darknet. Narzędzie…

1 dzień ago

UFG przypomina: jazda bez OC może kosztować fortunę

W czasie Wszystkich Świętych i weekendu z okazji Święta Niepodległości na drogach pojawi się więcej…

5 dni ago

Ubezpieczenie nagrobka – co warto wiedzieć? 

Nie każdy wie, że nagrobki można ubezpieczyć tak samo jak mieszkanie czy dom. Biuro Rzecznika…

6 dni ago

Generali zachęca przedsiębiorców do inwestowania w benefity zdrowotne 

Generali Polska rusza z nową kampanią promującą grupowe ubezpieczenie zdrowotne „Generali, z myślą o zdrowiu…

6 dni ago

Bonus dla odpowiedzialnych kierowców od InterRisk 

InterRisk rozpoczęło akcję „Bezpieczna Zima z AC w InterRisk”. Kierowcy, którzy wykupią pakiet Auto+ z…

6 dni ago