Aktualności

Instytut Wymiaru Sprawiedliwości ocenia ubezpieczycieli

Instytut Wymiaru Sprawiedliwości opublikował raport na temat branży ubezpieczeniowej. Z dokumentu można dowiedzieć się, że Towarzystwa Ubezpieczeniowe notorycznie zaniżają wypłatę odszkodowań. Inne problemy dotyczą m.in. rozliczeń kosztów najmu samochodu zastępczego, zwrotu za holowanie oraz pokrywanie kosztów prywatnych opinii rzeczoznawców, które zostały zamówione na etapie przedsądowym.
 

Zaniżona wartość auta przed wypadkiem i zawyżona wartość wraku

 
Okazuje się, że to najpowszechniejsza sztuczka, jaką stosują Towarzystwa Ubezpieczeniowe. Raport Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości zaczyna się jednym z przykładów z życia, który mówi, że poszkodowany po zdarzeniu drogowym zgłasza się do ubezpieczyciela sprawcy, by likwidować szkodę z jego OC. Ubezpieczyciel oblicza i ustala stawkę roboczogodziny na poziomie 45 zł (jest to stawka poniżej realnych kosztów). Urealnienie wartości części zamiennych ustalone jest w wys. 70%. Ostatecznie wypada 8,4 tys. zł.  do wypłaty. Oznacza to, że poszkodowany w sądzie będzie żądał dopłaty rzędu 8,6 tys. zł.
 
Co dzieje się dalej? Biegły sądowy liczy wszystkie koszty i uznaje, że konieczne jest rozliczenie jako tzw. szkody całkowitej. W momencie, gdy poszkodowany dostaje rozliczenie, zmienia się roszczenie- na 27,9 tys. zł. Sąd następnie przychyla się do tego, a poszkodowany wygrywa sprawę w pierwszej instancji oraz w apelacji.
 
Z raportu wynika, że nagminną praktyką jest zaniżanie wartości auta przed szkodą i zawyżanie wartości wraku. Manipulacje dotyczą również ustalaniu kosztów naprawy, a części zamienne znacząco mogą odbiegać od deklarowanej „nowości”. Oprócz tego w samochodach starszych funkcjonuje system „potrąceń” z odszkodowanie przy wymianie części.
 
Publikacją raportu zajęła się gazeta „Rzeczpospolita”, która informuje również, że pierwszym krokiem jest, gdy nie zgadzamy się z decyzją ubezpieczyciela – jest złożenie reklamacji, na które ubezpieczyciel musi odpowiedzieć w ciągu 30 dni (60 dni w sprawach bardzo skomplikowanych). Jeżeli w tym czasie nie uzyska się odpowiedzi, to uznaje się, że reklamacja została przyjęta zgodnie z wolą klienta.
 
Źródło: innpoland.pl, Rzeczpospolita

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Klienci coraz częściej zgłaszają problemy z ubezpieczeniami sprzętu elektronicznego 

Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…

2 dni ago

PKO Ubezpieczenia: Polacy nie czują się gotowi na kryzysy 

Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…

2 dni ago

Jak Polacy korzystali z prywatnej opieki medycznej w 2025 roku? 

Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…

2 dni ago

Twoja Hospitalizacja – nowa propozycja dla klientów Prudential 

Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…

3 dni ago

Ubezpieczenie grupowe Puls od InterRisk – element atrakcyjnego pakietu pracowniczego 

Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…

3 dni ago

PZU przyspiesza likwidację szkód dzięki mStłuczce 

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…

4 dni ago