Aktualności

Instytut Wymiaru Sprawiedliwości ocenia ubezpieczycieli

Instytut Wymiaru Sprawiedliwości opublikował raport na temat branży ubezpieczeniowej. Z dokumentu można dowiedzieć się, że Towarzystwa Ubezpieczeniowe notorycznie zaniżają wypłatę odszkodowań. Inne problemy dotyczą m.in. rozliczeń kosztów najmu samochodu zastępczego, zwrotu za holowanie oraz pokrywanie kosztów prywatnych opinii rzeczoznawców, które zostały zamówione na etapie przedsądowym.
 

Zaniżona wartość auta przed wypadkiem i zawyżona wartość wraku

 
Okazuje się, że to najpowszechniejsza sztuczka, jaką stosują Towarzystwa Ubezpieczeniowe. Raport Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości zaczyna się jednym z przykładów z życia, który mówi, że poszkodowany po zdarzeniu drogowym zgłasza się do ubezpieczyciela sprawcy, by likwidować szkodę z jego OC. Ubezpieczyciel oblicza i ustala stawkę roboczogodziny na poziomie 45 zł (jest to stawka poniżej realnych kosztów). Urealnienie wartości części zamiennych ustalone jest w wys. 70%. Ostatecznie wypada 8,4 tys. zł.  do wypłaty. Oznacza to, że poszkodowany w sądzie będzie żądał dopłaty rzędu 8,6 tys. zł.
 
Co dzieje się dalej? Biegły sądowy liczy wszystkie koszty i uznaje, że konieczne jest rozliczenie jako tzw. szkody całkowitej. W momencie, gdy poszkodowany dostaje rozliczenie, zmienia się roszczenie- na 27,9 tys. zł. Sąd następnie przychyla się do tego, a poszkodowany wygrywa sprawę w pierwszej instancji oraz w apelacji.
 
Z raportu wynika, że nagminną praktyką jest zaniżanie wartości auta przed szkodą i zawyżanie wartości wraku. Manipulacje dotyczą również ustalaniu kosztów naprawy, a części zamienne znacząco mogą odbiegać od deklarowanej „nowości”. Oprócz tego w samochodach starszych funkcjonuje system „potrąceń” z odszkodowanie przy wymianie części.
 
Publikacją raportu zajęła się gazeta „Rzeczpospolita”, która informuje również, że pierwszym krokiem jest, gdy nie zgadzamy się z decyzją ubezpieczyciela – jest złożenie reklamacji, na które ubezpieczyciel musi odpowiedzieć w ciągu 30 dni (60 dni w sprawach bardzo skomplikowanych). Jeżeli w tym czasie nie uzyska się odpowiedzi, to uznaje się, że reklamacja została przyjęta zgodnie z wolą klienta.
 
Źródło: innpoland.pl, Rzeczpospolita

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Kompleksowa ochrona auta w PZU 

PZU wystartował z nową kampanią w ramach, której zachęca kierowców do kompleksowego ubezpieczania samochodu. Ubezpieczyciel…

24 godziny ago

Ubezpieczenie dla pracowników w firmie – jak wygląda oferta InterRisk? 

Doświadczenie pokazuje, że w obecnych czasach ubezpieczenie grupowe dla firm stanowi nie tylko standard w większych organizacjach, ale również skuteczne…

24 godziny ago

Rezygnacja z wycieczki a zwrot przedpłaty 

Część z nas z dużym wyprzedzeniem rezerwuje wyjazdy turystyczne na urlop. Niestety na długo przed…

2 dni ago

Ubezpieczenie na wypadek poważnych chorób 

Ubezpieczenie na wypadek poważnych chorób to produkt, który gwarantuje nam wypłatę pieniędzy np. na leczenie…

2 dni ago

Europ Assistance Polska ponownie dołączyło do Operacji Czysta Rzeka 

Już po raz trzeci ochotnicy z Europ Assistance Polska brali udział w akcji Operacja Czysta…

2 dni ago

Zadbaj o bezpieczeństwo wybierając NNW odNOWA 

Każdego dnia jesteśmy narażeni na różne wyzwania i zagrożenia. Niestety do nieszczęśliwego wypadku może dojść…

2 dni ago