Categories: Bezpieczeństwo

InterRisk: Kierowco zmieniłeś już opony?

Od 20 marca mamy w Polsce astronomiczną wiosnę. Zimowa aura w tym roku nie była aż tak uciążliwa jak chociażby w zeszłym roku, ale większość właścicieli samochodów i tak jeździła na oponach zimowych. Pomimo, iż wiosnę mamy w pełni część kierowców jeszcze nie zmieniła „sezonówek”. Dodajmy, że Polska jest jednym z ostatnich krajów UE, w którym nadal nie obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon zgodnie z panującym sezonem.

Z badań przeprowadzonych przez producentów opon wynika, że zdecydowana większość ankietowanych (prawie 90%) deklaruje, że stosuje opony sezonowe. Co wynika dalej z badań: z opon zimowych korzysta 2/3 z nich. Przed dylematem stoją więc właściciele nawet 15,3 mln aut.
 
Michał Niezgoda Kierownik Zespołu Kontroli Jakości z Departamentu Likwidacji Szkód w InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group podkreśla: „ Zimowe opony mają elastyczny bieżnik, dzięki czemu podczas gołoledzi, opadów śniegu, czy oblodzenia lepiej trzymają się nawierzchni jezdni, co skraca drogę hamowania nawet o połowę. Gdy jednak temperatura wzrośnie i ustabilizuje powyżej granicznej wartości, nie powinniśmy zwlekać i należy zmienić opony. Rozgrzana „zimówka” będzie się ślizgać, zarówno przy ruszaniu, hamowaniu, jak i na boki na zakrętach. To wyraźnie wpłynie na szybkość reakcji auta na gaz, hamulec i ruchy kierownicą a co z tym związane także na bezpieczeństwo na drodze. Należy też pamiętać o aspekcie ekonomicznym – z uwagi na miękką mieszankę, głębszy bieżnik, mamy do czynienia ze zjawiskiem zwiększonego oporu toczenia koła (tarcie toczne), które powoduje zwiększenie zużycia paliwa oraz szybsze zużycie ogumienia w pojeździe. Jeżeli już musimy wybrać się w podróż na oponach zimowych warto zdjąć nogę z gazu”.
 
Jak wspomnieliśmy Polska to kraj, gdzie cały rok można jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm. W Sejmie poprzedniej kadencji, Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pracował nad przepisami, które zakładałaby wprowadzenie obowiązku zmiany opon od 1 listopada do 15 marca, a minimalna wysokość bieżnika miała wzrosnąć do 4 mm (za złamanie przepisu groził mandat w wysokości 500 zł i punkty karne). Przepisów tych dotychczas nie uchwalono.
 
Źródło: InterRisk.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Jak działa ubezpieczenie na wypadek odwołania lub przerwania podróży? 

Niestety nieprzewidziane zdarzenia mogą pokrzyżować nawet najlepiej zaplanowane wakacje. Jednak nie każdy wie, że dzięki…

17 godzin ago

Motocyklem na wakacje? Sprawdź, czy masz odpowiednie ubezpieczenie 

Coraz więcej Polaków wyrusza na wakacyjne trasy motocyklem. Jednak zanim wsiądziemy na dwa kółka i…

17 godzin ago

Raport społeczny PKO Ubezpieczenia: Jak czują się kobiety w Polsce? 

PKO Ubezpieczenia w swoim pierwszym raporcie społecznym pokazuje, jak kobiety w Polsce oceniają swój dobrostan.…

4 dni ago

Holiday Barometer 2025: Jak zmieniają się zwyczaje urlopowe Polaków i Europejczyków? 

Wyniki badania Holiday Barometer 2025 pokazują, że po latach niepewności związanej z pandemią Polacy i…

4 dni ago

Fundacja PZU i Fundacja Dr Clown łączą siły 

Fundacja PZU i Fundacja Dr Clown nawiązały współpracę, by nieść radość i wsparcie emocjonalne dzieciom przebywającym…

4 dni ago

Jak prawidłowo zgłosić szkodę powstałą na skutek nawałnic? 

Intensywne deszcze, wichury i lokalne podtopienia niestety stają się coraz częstsze. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa ostrzega…

4 dni ago