Categories: Aktualności

Jak pandemia zmieniła nasze podejście do posiadania samochodu?

Ponad dwa lata pandemii, inflacja czy obecna sytuacja polityczna i społeczna sprawiają, że nastroje Polaków nie są najlepsze. Z badania GfK przeprowadzonego na zlecenie Beesafe wynika, że Polacy boją się, że w aktualnych okolicznościach nie stać ich na nabycie ani utrzymanie auta. 

Obawy związane z kosztami zakupu i utrzymania auta 

Z badania GfK, które zostało przeprowadzone w marcu 2022 r. na zlecenie start-upu ubezpieczeniowego Beesafe wynika, że w prawie połowie polskich gospodarstw domowych jest jedno auto (47%), w więcej niż w co czwartym (28%) – dwa, a w co dziesiątym liczba samochodów jest jeszcze wyższa. Brak pojazdu zadeklarowało natomiast 16% respondentów – takiej odpowiedzi udzieliła niemal połowa (45%) respondentów tworzących jednoosobowe gospodarstwa domowe. 

Wyniki wspomnianego badania pokazują też, że dwóch na trzech Polaków w obecnej sytuacji gospodarczej – mając na uwadze chociażby inflację czy ceny paliw – boi się, że nie stać ich na zakup i utrzymanie samochodu. Tę obawę szczególnie widać u najmłodszych respondentów (15-29 lat) – potwierdziło ją niemal czterech na pięciu z nich (78%), a także wśród przedstawicieli jednoosobowych gospodarstw domowych (69%) oraz tych, w których mieszka co najmniej pięć osób (72%). 

Natomiast strachu przed kosztami związanymi z zakupem i utrzymaniem pojazdu nie czuje dwóch na pięciu (41%) Polaków z wykształceniem wyższym oraz prawie połowa (47%) przedstawicieli gospodarstw, których dochód wynosi co najmniej 7000 zł. 

Czy Polacy potrafią obyć się bez samochodu? 

Okazuje się, że spojrzenie na potrzebę posiadania samochodu zmienia się w zależności o tego, czy już go mamy. Spośród osób bez auta niemal 60% zgadza się ze stwierdzeniem, że pandemia pokazała, iż można obyć się bez niego, choć wcześniej wydawało się, że jest ono niezbędne. Spośród aktualnych właścicieli czterech kółek podobnie twierdzi natomiast jedynie 40%. Z taką tezą szczególnie nie utożsamiają się uczestnicy badania w wieku 40-49 lat – prawie trzech na czterech z nich (70%) zdecydowanie lub raczej nie zgadza się z tym, że pandemia pokazała, że mogą obyć się bez samochodu, choć przed nią uważali, że muszą go mieć. Podobnie uważa 72% osób z wyższym wykształceniem. Co ciekawe jednak, wśród dyrektorów, kierowników czy właścicieli firm ponad połowa (55%) przyznała, że pandemia uświadomiła im, że auto nie jest im niezbędne. 

Większość kierowców (55%) przyznała, że korzysta z samochodu rzadziej niż przed pandemią, więc chciałaby też obniżyć wartość ubezpieczenia. To podejście jest szczególnie bliskie starszym respondentom – zgodziło się z nim niemal trzy czwarte (71%) osób powyżej 60. roku życia. Co ciekawe więcej osób bez auta – dwie trzecie (63%) z nich – niż właścicieli pojazdów (55%) twierdzi, że jego ubezpieczenie powinno być tańsze w związku z tym, że rzadziej jeździmy samochodami. 

Preferencje dotyczące zakupu pojazdu 

Z opublikowanych informacji wynika też, że GfK w realizowanym badaniu sprawdziło także preferencje Polaków dotyczące zakupu samochodu w aktualnych realiach. Ponad dwie trzecie (69%) respondentów gdyby teraz planowało jego nabycie, zdecydowanie lub raczej wybrałoby pojazd używany. Odsetek takich odpowiedzi jest najwyższy w przypadku najmłodszej grupy badanych (15-29 lat) – wynosi 78%.  

Warto zauważyć, że trzech na czterech Polaków, którzy zdecydowaliby się na auto używane, to także osoby, które obawiają się, że nie stać ich na zakup i utrzymanie samochodu. Może być to związane ze skutkami pandemii, które zarówno gospodarka całościowo, jak i wielu z nas odczuwa. Jednym z nich były problemy z realizacją zamówień i malejącą liczbą ofert pojazdów, jednak większość (57%) respondentów nie uznała dostępności za czynnik, który przede wszystkim brałaby pod uwagę, decydując się na zakup nowego samochodu. Równocześnie też widać w naszym badaniu, że prawie trzech na pięciu respondentów (59%) nie zmieniłoby auta na tańsze niż to, które posiadają – zauważa Rafał Mosionek z Beesafe

Z kolei n zakup pojazdu z niższej półki cenowej zdecydowałby się co piąty Polak, który stwierdził, że pandemia pokazała mu, że może obyć się bez samochodu, choć wcześniej uważał, że musi go mieć. 

Wiele przemawia za tym, że mimo tego, że o pandemii obecnie słyszymy już znacznie rzadziej, jej skutki nadal są odczuwalne. Zanim na dobre się z nią pożegnaliśmy, sytuacja społeczno-gospodarcza uległa drastycznej zmianie ze względu na wojnę w Ukrainie. Wszystko to wpływa na nasze nastroje – według marcowego badania Kantar „Nastroje społeczne Polaków” obecnie niemal połowa Polaków (49%) jest zdania, że w ciągu najbliższych trzech lat materialne warunki życia w kraju pogorszą się. Obawa przed posiadaniem i kosztami związanymi z utrzymaniem auta w tym kontekście jest więc zrozumiała, nadal jednak wielu z nas nie potrafi obyć się bez samochodu. 

Źródło: Beesafe 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

23 godziny ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

23 godziny ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

1 dzień ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago