Mimo tego, że z roku na rok rośnie wykrywalność nieubezpieczonych pojazdów nadal możemy je spotkać na polskich drogach. Co w takim razie zrobić gdy zostaniemy poszkodowani w wypadku spowodowanym przez nieubezpieczonego posiadacza pojazdu?
Kolizja z innym uczestnikiem ruchu drogowego często generuje duży stres. Dlatego nie zawsze pamiętamy o tym, by na miejscu zdarzenia zabezpieczyć podstawowe dokumenty i oświadczenia, które znacznie ułatwią cały proces likwidacji szkody z polisy OC sprawcy. Co w takim razie należy zrobić w razie udziału w wypadku drogowym, którego nie jesteśmy sprawcą?
Na miejscu zdarzenia konieczne jest:
Oczywiście uzyskanie powyższych informacji na miejscu zdarzenia jest możliwe w sytuacji, w której stan zdrowia na to pozwala.
Jeżeli w toku uzyskiwania informacji na miejscu zdarzenia okaże się, że sprawca nie posiada ważnego ubezpieczenia OC szkodę należy zgłosić za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń, który ma w swojej ofercie obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Co ważne żaden ubezpieczyciel nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia takiej szkody.
Proces rozpatrywania roszczeń regulowany jest między innymi na podstawieart. 108 ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 392 ze zm.). W myśl tych przepisów:
Dla poszkodowanych oznacza to, że w momencie uzasadniającym wypłatę odszkodowania przez UFG likwidator zakładu ubezpieczeń, w którym dokonaliśmy zgłoszenia przeprowadza pełen proces likwidacji szkody. To w jego kompetencjach pozostaje weryfikacja roszczenia i propozycja wysokości odszkodowania (świadczenia).
Po przygotowaniu akt szkody przez zakład ubezpieczeń dokumenty te zostają przekazane do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Od tego mementu ma on 30 dni na wydanie decyzji. W przypadku konieczności ustalenia dodatkowych okoliczności mających wpływ na odpowiedzialność UFG decyzja o odmowie lub wypłacie powinna być wydana w terminie 14 dni o chwili wyjaśnienia powyższych wątpliwości.
UFG odpowiada za szkody osobowe i majątkowe spowodowane przez nieubezpieczonych sprawców. Jeżeli jednak poszkodowany może zaspokoić roszczenie na podstawie umowy ubezpieczenia dobrowolnego (np. posiada ubezpieczenie AC) Fundusz nie będzie odpowiadał za szkody wyrządzone w mieniu. W takiej sytuacji pokryje jedynie szkodę w części niezaspokojonej przez ubezpieczenie dobrowolne np. utracone zniżki składki za ubezpieczenie.
Co ważne UFG odpowiada również za szkody osobowe i majątkowe wyrządzone w okolicznościach, które uzasadniają odpowiedzialność cywilną posiadacza lub kierującego pojazdem, spowodowane przez sprawców, których nie udało się zidentyfikować. Odpowiedzialność Funduszu w przypadku szkód majątkowych istnieje jednak tylko pod warunkiem, gdy w trakcie wypadku doszło do obrażeń ciała u któregokolwiek z jego uczestników a rozstrój zdrowia trwał dłużej niż 14 dni.
W przypadku szkód majątkowych powstałych w okolicznościach uzasadniających odpowiedzialność cywilną posiadacza lub kierującego pojazdem mechanicznym spowodowanych przez sprawców, których tożsamości nie ustalono i jednocześnie spełniony zostaje warunek, że w trakcie wypadku doszło do obrażeń ciała u któregokolwiek z jego uczestników, a rozstrój zdrowia trwał dłużej niż 14 dni wypłacane odszkodowanie jest pomniejszane o równowartość 300 EUR (kurs średni NBP na dzień ustalania odszkodowania).
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…
Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…
Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…
Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…
Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…
Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…