Prawo

Kary za brak OC ponownie w górę

1 lipca zmianie uległa wysokość płacy minimalnej, a tym samym ponownie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Aktualnie kierowcy poruszający się pojazdami bez ważnej polisy OC mogą zapłacić nawet 7 200 zł. A jak wiadomo, nie są to jedyne konsekwencje jazdy bez ubezpieczenia OC. 

Wysokości opłat za brak ważnego ubezpieczenia OC w górę 

Przypominamy, że w tym roku opłata za brak ważnego obowiązkowego ubezpieczenia OC wzrosła dwa razy – pierwszy raz na początku tego roku, drugi raz właśnie 1 lipca. Ma to związek z tym, że podstawę obliczenia kary za brak OC stanowi wysokość płacy minimalnej określona przez Radę Ministrów, a ta w 2023 roku wzrastała dwukrotnie. 

Co jeszcze wpływa na wysokość kary? Opłata za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest także od rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia oraz od długości okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej. 

Jak jest ustalana wysokość kary za brak OC? 

Na mocy obowiązujących przepisów, w zależności od rodzaju pojazdu, opłata wynosi: 

  • samochody osobowe – równowartość 2-krotności  minimalnego wynagrodzenia za pracę, 
  • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, 
  • pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę. 

Jak już wspominaliśmy, znaczenie ma także okres pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym, i tak jeśli przerwa w ubezpieczeniu wynosi: 

  • do 3 dni – 20% pełnej opłaty, 
  • od 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty, 
  • powyżej 14 dni – 100% opłaty. 

Wysokość kary za brak OC w 2023 roku 

W efekcie kierowcy poruszający się samochodami osobowymi bez ważnego OC mogą zapłacić nawet 7 200 zł. Pozostałe opłaty za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC kształtują się następująco:

Wysokość opłat za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2023 roku (OKRES OD 01.07 – 31.12.2023)

gradacja opłatysamochody osobowesamochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusypozostałe pojazdyOC rolników
100%7 200 zł10 800 zł1 200 zł 360 zł
50%3 600 zł5 400 zł600 zł
20%1 440 zł2 160 zł240 zł

Jednak pamiętajmy, że konsekwencje jazdy bez OC mogą być znacznie poważniejsze niż tylko dodatkowa opłata. Jeśli kierowca poruszający się samochodem bez ważnej polisy komunikacyjnej spowoduje kolizję lub wypadek drogowy będzie musiał z własnej kieszeni w całości zwrócić kwotę odszkodowania wypłaconego poszkodowanemu przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. A jak wiadomo, koszty te mogą być ogromne. Szczególnie w przypadku szkód osobowych. 

Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

O czym warto pamiętać, kupując ubezpieczenie na ferie? 

Ferie zbliżają się wielkimi krokami i pomimo tego, że póki co na horyzoncie nie widać…

3 dni ago

Agro Pakiet od InterRisk – nie tylko ochrona majątku, ale także rolnika i jego bliskich 

Ubezpieczenia to bardzo ważny element ochrony rolnika i jego działalności. A dodatkowa ochrona od ryzyk niewymienionych…

3 dni ago

Dotowane ubezpieczenia upraw – kompleksowa ochrona dla rolników 

Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…

4 dni ago

TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na energetykę 

TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…

4 dni ago

Europ Assistance Polska z nową siedzibą 

Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…

6 dni ago

Czy ubezpieczyciele przy kalkulacji składek biorą pod uwagę odmiany upraw? 

Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…

6 dni ago