1 lipca zmianie uległa wysokość płacy minimalnej, a tym samym ponownie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Aktualnie kierowcy poruszający się pojazdami bez ważnej polisy OC mogą zapłacić nawet 7 200 zł. A jak wiadomo, nie są to jedyne konsekwencje jazdy bez ubezpieczenia OC.
Przypominamy, że w tym roku opłata za brak ważnego obowiązkowego ubezpieczenia OC wzrosła dwa razy – pierwszy raz na początku tego roku, drugi raz właśnie 1 lipca. Ma to związek z tym, że podstawę obliczenia kary za brak OC stanowi wysokość płacy minimalnej określona przez Radę Ministrów, a ta w 2023 roku wzrastała dwukrotnie.
Co jeszcze wpływa na wysokość kary? Opłata za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest także od rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia oraz od długości okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej.
Na mocy obowiązujących przepisów, w zależności od rodzaju pojazdu, opłata wynosi:
Jak już wspominaliśmy, znaczenie ma także okres pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym, i tak jeśli przerwa w ubezpieczeniu wynosi:
W efekcie kierowcy poruszający się samochodami osobowymi bez ważnego OC mogą zapłacić nawet 7 200 zł. Pozostałe opłaty za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC kształtują się następująco:
gradacja opłaty | samochody osobowe | samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy | pozostałe pojazdy | OC rolników |
100% | 7 200 zł | 10 800 zł | 1 200 zł | 360 zł |
50% | 3 600 zł | 5 400 zł | 600 zł | |
20% | 1 440 zł | 2 160 zł | 240 zł |
Jednak pamiętajmy, że konsekwencje jazdy bez OC mogą być znacznie poważniejsze niż tylko dodatkowa opłata. Jeśli kierowca poruszający się samochodem bez ważnej polisy komunikacyjnej spowoduje kolizję lub wypadek drogowy będzie musiał z własnej kieszeni w całości zwrócić kwotę odszkodowania wypłaconego poszkodowanemu przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. A jak wiadomo, koszty te mogą być ogromne. Szczególnie w przypadku szkód osobowych.
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…