Categories: Aktualności Prawo

Likwidacja szkody z polisy upadłego zakładu ubezpieczeń

W ostatnich latach na polskim rynku mogliśmy rzadko obserwować sytuacje, w których zakłady ubezpieczeń ogłaszały niewypłacalność. Mimo to warto wiedzieć w jaki sposób można zlikwidować szkodę z polisy ubezpieczyciela, który ogłosił bankructwo. Tym bardziej, że epidemia koronawirusa wpływa także na branżę ubezpieczeniową.

Bankructwo ubezpieczyciela – jak zlikwidować szkodę?

W momencie ogłoszenia przez ubezpieczyciela upadłości odpowiedzialność z tytułu obowiązkowych ubezpieczeń OC zawartych w tym zakładzie przejmuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ma to znaczenie szczególnie dla tych osób, które są poszkodowane w wypadku, którego sprawca posiada polisę nieistniejącego już towarzystwa.

W tej sytuacji UFG wypłaca 100% należnych świadczeń z tytułu umów obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Jak wygląda procedura zgłoszenia szkody z polisy upadłego zakładu ubezpieczeń?

Poszkodowani w zdarzeniu spowodowanym przez sprawcę, który był ubezpieczony w upadłym zakładzie ubezpieczeń muszą zgłosić roszczenie do UFG zgodnie z poniższą procedurą.
Zgodnie z art. 108 ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 392 ze zm.):

  • roszczenie do UFG można zgłosić przez którykolwiek zakład ubezpieczeń wykonujący działalność ubezpieczeniową,
  • ubezpieczyciel nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia szkody,
  • zakład ubezpieczeń stosownie do ust. 2 cytowanej ustawy musi przeprowadzić pełne postępowanie likwidacyjne dotyczące stanu faktycznego wypadku, zasadności roszczeń i wysokości odszkodowania oraz informuje osobę zgłaszająca roszczenia, jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odszkodowania,
  • następnie ubezpieczyciel przesyła kompletne akta do UFG w celu wpłaty odszkodowania.

W odniesieniu do powyższego to likwidator zakładu ubezpieczeń przeprowadza pełen proces likwidacji szkody z zakresie ustalenia:

  • właściwości UFG,
  • odpowiedzialności cywilnej sprawcy,
  • ustalenia rozmiaru szkody,
  • zasadności wniesionych roszczeń.

Oznacza to, że weryfikacja zgłoszonego roszczenia i propozycja wysokości odszkodowania (świadczenia) leży w kompetencjach likwidatora zakładu ubezpieczeń, do którego wpłynęło zgłoszenie szkody.

W kolejnym kroku akta szkody, które zostały przygotowane przez zakład ubezpieczeń zostają przekazane do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Ten z kolei przygotowuje decyzję, która leży w jego kompetencjach.

Od momentu otrzymania od ubezpieczyciela kompletnych akt szkody UFG ma na wydanie decyzji 30 dni. Jeżeli w tym czasie nie można określić okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności Funduszu lub wysokości świadczenia decyzja powinna zostać wydana w terminie 14 dni od daty wyjaśnienia wątpliwości. Jednak bezsporna część świadczenia powinna zostać wypłacona przez UFG w ciągu 30 dni od chwili otrzymania akt szkody.

Źródło: UFG

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Polacy coraz częściej podziwiają naturę z perspektywy… drona

Wraz z nadejściem wiosny na polskim niebie pojawia się coraz więcej dronów. Średnio od maja do lipca odbywa się aż…

2 dni ago
  • Aktualności

Ubezpieczenie czworonoga może być receptą na drogie leczenie

Ile kosztuje RTG psa po wypadku, ile leczenie złamania. Czy rachunek można pokryć z polisy?  W Polsce mieszka ok. 8…

2 dni ago
  • Aktualności

Doradcy Nationale-Nederlanden dołączają do elitarnego stowarzyszenia Million Dollar Round Table

W tym roku 75 przedstawicieli Nationale-Nederlanden zostało przyjętych do Million Dollar Round Table (MDRT) – prestiżowego, międzynarodowego stowarzyszenia, które zrzesza…

2 dni ago
  • Aktualności

Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas

Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Jednak nie wszyscy…

2 dni ago
  • Aktualności

Polisy komunikacyjne w pierwszym kwartale 2024 r. OC i AC droższe we wszystkich województwach.

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia do marca 2024 roku zarejestrowano…

2 dni ago
  • Aktualności

Zdalna weryfikacja tożsamości w UNIQA: bezpieczeństwo i wygoda dzięki mojeID

UNIQA wdrożyła cyfrowe potwierdzanie tożsamości podczas składania wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia. Usługę mojeID dostarcza ubezpieczycielowi hub technologiczny KIR.  Dzięki…

2 dni ago