Z danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wynika, że w 2024 roku kierowcy z zagranicy spowodowali w Polsce 14,9 tysiąca wypadków i kolizji. Było to o 3,6 procent mniej niż rok wcześniej. Jednak mimo spadku liczby zdarzeń, wartość świadczeń dla poszkodowanych wzrosła do 135,8 miliona złotych. PBUK tłumaczy to rosnącymi kosztami napraw i inflacją.
Jak podaje PBUK na polskich drogach wciąż dochodzi do wielu kolizji z udziałem zagranicznych kierowców, jednak ich liczba powoli maleje. W 2024 roku obcokrajowcy byli sprawcami 14,9 tysiąca zdarzeń. To o 3,6 procent mniej niż rok wcześniej. Co ciekawe, jednocześnie wzrosła wartość świadczeń wypłacanych poszkodowanym. W ubiegłym roku wyniosła 135,8 miliona złotych, czyli było to o 9 procent więcej niż w 2023 roku. To zaskakujący wynik, bo mniej wypadków zwykle oznacza mniejsze koszty. W tym przypadku zadziałały jednak inne czynniki, takie jak rosnące ceny części, wyższe stawki w warsztatach i inflacja.
– Liczba zdarzeń na polskich drogach, spowodowanych przez zmotoryzowanych, prowadzących pojazdy wyposażone w zagraniczne tablice rejestracyjne, utrzymuje się na wysokim poziomie, bliskim 15 tys. szkód. Blisko połowę z nich stanowią pojazdy z Niemiec i Ukrainy. O ile pierwsze od lat stanowiły ponad 1/4 wypadków i kolizji powodowanych przez zagranicznych kierowców na naszych drogach, o tyle drugie, po dwóch latach zanotowały spadek udziału w ogólnej liczbie zdarzeń. Ponownie wzrosła średnia wartość tego typu szkód – z 8 do 9 tys. zł. Tu istotną rolę odegrała inflacja oraz rosnące koszty likwidacji szkód i napraw pojazdów. Łącznie na rzecz poszkodowanych wypłacono w ubiegłym roku świadczenia o wartości 135,8 mln zł. Kwota rzeczywiście wypłaconych przez PBUK oraz korespondentów zagranicznych zakładów ubezpieczeń świadczeń i nie obejmuje utworzonych na ten cel rezerw – mówi Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Z danych PBUK wynika, że w 2024 roku na polskich drogach doszło do ponad 412 tysięcy zdarzeń drogowych, w tym 21,5 tysiąca wypadków i prawie 391 tysięcy kolizji. A kierowcy z zagranicy byli sprawcami 3,6 procent z nich. Niezmiennie najwięcej problemów powodują kierujący samochodami z niemieckimi tablicami rejestracyjnymi. Stanowią aż 27,7 procent wszystkich zagranicznych sprawców. Na drugim miejscu znaleźli się kierowcy z Ukrainy, odpowiedzialni za 21,8 procent zdarzeń. Mniej kolizji spowodowali z kolei zmotoryzowani z Czech i Litwy, odpowiednio 8,8 oraz 7,2 procent. Łącznie kierowcy z tych czterech państw odpowiadają za prawie dwie trzecie wypadków z udziałem obcokrajowców. Choć liczby te nie są dramatyczne, eksperci zwracają uwagę, że skala problemu utrzymuje się na podobnym poziomie od lat.
Dla wielu kierowców wypadek z udziałem obcokrajowca to stresująca sytuacja. Trudność w porozumieniu się czy nieznajomość procedur może utrudnić dochodzenie roszczeń. Dlatego eksperci PBUK przypominają, jak zabezpieczyć swoje interesy. W pierwszej kolejności należy spisać podstawowe dane: kraj rejestracji, numer tablic, markę pojazdu, numer polisy OC lub Zielonej Karty oraz nazwę ubezpieczyciela. Jeśli nikt nie ucierpiał, wystarczy wypełnić wspólne oświadczenie o zdarzeniu. Druk dostępny jest na stronie PBUK.
– Druk wspólnego zgłoszenia szkody to zunifikowany europejski formularz bardzo przydatny w przypadku kolizji z pojazdem z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi. Sporządzony jest w dwóch językach: polskim i angielskim. W sytuacji, gdy nie znając języka nie możemy porozumieć się ze sprawcą, pomoże w tym uniwersalny formularz – wyjaśnia Mariusz Wichtowski.
Warto też wykonać zdjęcia miejsca zdarzenia, pojazdów oraz ich tablic rejestracyjnych. Taki materiał może później pomóc w dochodzeniu roszczeń. Przypominamy też, że na stronie PBUK można sprawdzić, czy zagraniczny ubezpieczyciel ma w Polsce swojego przedstawiciela. Jeśli tak, szkodę zgłasza się bezpośrednio do niego. W przeciwnym razie należy zwrócić się do agentów PBUK – PZU lub Warty, którzy działają w imieniu Biura.
Źródło: Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
W 2025 roku UNIQA po raz kolejny zrealizowała program Akcelerator Wiedzy Brokera, wspierający rozwój kompetencji…
Niestety coraz częstsze próby wyłudzeń polis komunikacyjnych zmuszają właścicieli pojazdów do większej czujności. Dlatego InterRisk apeluje, by…
Szkic sytuacyjny często decyduje o tym, jak ubezpieczyciel oceni przebieg zdarzenia. Prosty rysunek potrafi rozwiać…
Grupa PZU uruchamia nową strategię IT na lata 2025–2027. Jej celem jest rozwój kompetencji technologicznych,…
Generali zakończyło pierwszy etap rozwoju sieci Placówek Partnerskich. W całej Polsce działa już 500 punktów ubezpieczyciela.…
PZU zakończyło rok projektem, który przypomniał o 1000-letniej historii Polski. W ośmiu miastach uczestnicy mogli poznawać tradycję…