Średnia cena OC w III kwartale 2022 spadła poniżej 500 zł. Odnotowała tym samym spadek prawie o 20% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Tak tanio ostatni raz było w 2016 roku, którego koniec przyniósł gwałtowne podwyżki. Ceny obowiązkowej polisy zdają się być odporne na rekordową inflację, uzależnienie ceny ubezpieczenia od historii mandatowej oraz rosnących kosztów usuwania szkód przez ubezpieczycieli.
W 2017 rok średnia cena OC przekroczyła 800 zł, choć niecałe dwa lata wcześniej była o połowę tańsza. Tak dynamiczny wzrost zakończył trwającą między ubezpieczycielami wojnę cenową. Towarzystwa ubezpieczeniowe dalej konkurują o klienta głównie ceną polisy, ryzykując tym samym, że KNF ukróci tę rywalizację w obawie przed utratą rentowności którejś z firm. Jednak czynniki zewnętrzne dostarczają dostatecznie dużo powodów do podwyżek cen obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Mimo że średnia składka OC spada, podwyżki są nieuniknione.
W raporcie RanKING – rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych eksperci porównywarki rankomat.pl podsumowują, jak kształtowały się średnie składki OC w minionym kwartale i sprawdzają, w których regionach Polski kierowcy mogli liczyć na najkorzystniejsze oferty ubezpieczycieli.
Średnia cena OC w III kwartale 2022 roku wyniosła 497 zł. Była przez to niższa o 107 zł (17,7%)
w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku. W ostatnich 3 miesiącach odnotowano obniżkę również w stosunku do II kwartału 2022. Nie była ona jednak aż tak wyraźna i wyniosła jedynie 14 zł, co może być zapowiedzią wzrostu cen, ponieważ był to najniższy kwartalny spadek w ciągu roku.
– W III kwartale 2022 r. średnia cena OC wynosiła tylko 497 złotych. Tak niskiej przeciętnej składki nie odnotowaliśmy od lutego 2016 roku, czyli ponad 6 lat. Od dłuższego czasu eksperci rynku ubezpieczeń wyrażają niepokój o poziom składek OC ppm, zauważając jednoczesny wzrost wartości średniej szkody likwidowanej z OC oraz wysoką inflację wpływającą na koszty działalności ubezpieczeniowej. W takich warunkach zachowanie wysokiego poziomu usług świadczonych osobom poszkodowanym w wypadkach oraz zapewnienie stabilności sektora ubezpieczeń staje się coraz większym wyzwaniem. – komentuje Tomasz Masajło, prezes zarządu rankomat.pl.
Najwięcej za ubezpieczenie OC płacili kierowcy z województw: pomorskiego (588 zł), mazowieckiego (549 zł) i dolnośląskiego (537 zł). Na najniższe składki mogli natomiast liczyć kierowcy z województw: podkarpackiego (416 zł), opolskiego (421 zł) i świętokrzyskiego (430 zł).
Ceny ubezpieczenia OC były niższe niż przed rokiem we wszystkich województwach. Obniżki wyniosły od -14,3% (woj. pomorskie) do -22,7% (woj. podlaskie).
Największe odchylenia od średniej ceny OC odnotowano w województwach: pomorskim (+18,3%), podkarpackim (-16,3%) i opolskim (-15,3%) – wynika z danych rankomat.pl.
Z analizy cen OC porównywarki rankomat.pl wynika, że w III kwartale 2022 r. najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie płacili kierowcy z Gdańska, Wrocławia i Warszawy. Towarzystwa ubezpieczeniowe proponowały najtańsze polisy OC mieszkańcom Opola, Rzeszowa i Katowic. Różnica cen OC pomiędzy najtańszym Opolem a najdroższym Gdańskiem wyniosła aż 53%.
We wszystkich miastach wojewódzkich ceny OC spadły w porównaniu do roku ubiegłego. Największe obniżki dotyczyły mieszkańców Bydgoszczy (-27,2%), Białegostoku (-25,7%) i Szczecina (-21,4%).
Analiza powstała w ramach raportu RanKING – rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych. Jego pełna treść jest dostępna pod poniżej:
Raport jest podsumowaniem trendów kształtujących średnie składki obowiązkowych polis w minionym roku. RanKING opiera się na największej bazie kalkulacji cen OC w Polsce. Dzięki temu może analizować zmiany z największą dokładnością ze wszystkich porównywarek ubezpieczeń.
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…