Wywiady

Oczekiwania klientów są jasne – chcą prostych produktów – rozmowa z Moniką Sachajko-Dryl, z Allianz Polska

Klienci często podkreślają, że wybór ubezpieczenia jest trudny. Od firm ubezpieczeniowych oczekują, że formalności mają być załatwione niemal natychmiast i „od ręki”, do tego powinny być one tyle jasne, aby nie tracić czasu na ich zrozumienie. Wprowadzenie uproszczonych produktów ubezpieczeniowych to trend, który stał się koniecznością w wieli instytucjach finansowych – od kilku miesięcy również w Allianz Polska. O wprowadzonych zmianach, które mają uprościć zrozumienie dokumentów oraz idee samego ubezpieczenia, opowie Monika Sachajko-Dryl, kierownik ds. rozwoju produktu, Allianz Polska

Klienci korzystają przede wszystkim z dostępu do urządzeń mobilnych. Często się spieszą i wszystko chcą „na już” i „na teraz”. Jak mierzycie się Państwo z takim wyzwaniem?

Dzisiaj klienci są już przyzwyczajeni do wszechobecnej technologii, oczekują dostępu do mobilnych rozwiązań, chcą szybko dokonywać zakupu. Z drugiej strony chcą szybkich rozwiązań, dostępnych „tu i teraz”. Dlatego jako branża ubezpieczeniowa musimy się mierzyć z wyzwaniem jakim jest łączenie edukacji na temat konieczności posiadania ubezpieczenia z wdrażaniem rozwiązań, które pozwolą, nie tylko nowym pokoleniom, ale wszystkim klientom zrozumieć ubezpieczenia i dać im do nich szybki i łatwy dostęp. To po naszej stronie leży dopasowanie oferty do oczekiwań klientów przy jednoczesnym uświadamianiu, że posiadanie ubezpieczenia jest niezwykle ważną kwestią. Dodatkowo przy zmieniającym się świecie i bardzo szybkim stylu życia, także decyzje zakupowe podejmujemy szybko. Chcemy aby wybory zakupowe były proste. W ubezpieczeniach także. Klienci często podkreślają, że wybór ubezpieczenia jest trudny i chcą aby był łatwiejszy. Postanowiliśmy sprawdzić ile różnych kombinacji, zarówno w produktach komunikacyjnych jak i mieszkaniowych oferowaliśmy naszym klientom do tej pory. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych było to prawie 3700 kombinacji, a w przypadku ubezpieczeń mieszkaniowych blisko 5000. A po analizie okazało się, że klienci wybierając ubezpieczenie korzystają zazwyczaj z dziesięciu wariantów. Dlatego odpowiadając na potrzeby klientów, postanowiliśmy zmodyfikować naszą ofertę i uprościć produkty tak, aby ten wybór był łatwiejszy i prostszy.

Prostota wyboru i łatwa dostępność do produktu. Czy właśnie przed takimi zadaniami musi się zmierzyć branża ubezpieczeniowa?

W Allianz doszliśmy do wniosku, że wprowadzenie uproszczonych produktów ubezpieczeniowych to trend, który jest dla nas koniecznością. W świecie, który wydaje się coraz bardziej skomplikowany, upraszczanie to wartość, która ciągle zyskuje na ważności. Dlatego jesteśmy przekonani, że to jest właśnie przyszłość ubezpieczeń. Nasi klienci tego oczekują, i takie będą też oczekiwania nowych klientów wchodzących na rynek. Wierzymy, że w dzisiejszych czasach prostota zarówno w produktach, jak i działaniach firmy przyniesie pozytywne efekty w prowadzeniu całego biznesu. Jednocześnie ubezpieczenia wciąż są jedną z najbardziej konserwatywnych branż, do których innowacje trafiają z pewnym opóźnieniem. Obserwując jednak zmiany pokoleniowe i zachowania nowych grup klientów, wiemy, że wdrażanie zmian jest niezwykle ważne. Upraszczanie produktów jest koniecznością dodatkowo uzasadnioną starzeniem się architektury informatycznej i ogromnymi kosztami utrzymywania rozwiązań wdrażanych przez ostatnie 25 lat.

Nowa uproszczona forma wyboru pakietów ma być ułatwieniem dla Klientów. Co wcześniej stanowiło problem w wyborze polisy?

Ubezpieczenia są z założenia trudną branżą. Klienci wybierając produkt ubezpieczeniowy potrzebują rozumieć co kupują i przede wszystkim co zawiera zakupiona polisa. Przed wprowadzeniem uproszczonych produktów, ośrodek badawczy TNS Kantar zrealizował dla Allianz badanie, z którego jasno wynika, że 80% użytkowników ubezpieczeń komunikacyjnych i 86% osób korzystających z ubezpieczeń mieszkaniowych wskazało, że produkty pogrupowane w pakiety są dla nich proste i zrozumiałe. Klienci potwierdzają także, że chcą wybierać spośród 3-4 pakietów. Oczekiwania klientów są jasne – chcą prostych produktów, zawężenia opcji wyboru i szybkiej sprzedaży. Dlatego zdecydowaliśmy się na wdrożenie nowej oferty ubezpieczeń. Teraz proponujemy klientom 4 pakiety ubezpieczeń komunikacyjnych i 3 pakiety ubezpieczeń mieszkaniowych, dzięki którym wybór odpowiedniego ubezpieczenia jest łatwy. Pakiety MÓJ DOM i MÓJ SAMOCHÓD uwzględniają najczęściej wybierane przez klientów ryzyka, a oni sami mogą wybrać ten, który najbardziej odpowiada ich potrzebom. Dzięki jasnym i przejrzystym dokumentom, klient od razu wie co znajduje się w zakresie ubezpieczenia i jaką ochronę mu zapewniamy.

Rynek ubezpieczeń wielu osobom kojarzy się z zawiłościami w OWU, niezrozumianymi definicjami i zakresami, które ciężko rozszyfrować. Jak z tym postanowiło sobie radzić Allianz?

Uproszczenie produktów i ich sprzedaż w pakietach to nie jedyna zmiana, którą wprowadziliśmy. Przy okazji pracy nad ofertą produktową poprawiony został także zakres. Produkty są zrozumiałe i jednocześnie kompleksowe – rozszerzyliśmy wybrane definicje, zmniejszyliśmy liczbę wyłączeń od odpowiedzialności ubezpieczyciela. Wzbogaciliśmy także zakres ubezpieczenia. Wszystkie zmiany w ramach oferty są przygotowane z myślą o klientach, aby być bliżej nich. Dlatego też OWU ma niestandardową formułę – „Przewodnika po ubezpieczeniu”. W Przewodniku znajdują się ogólne warunki ubezpieczenia, informacje o zakupionym produkcie, najczęściej zadawane przez klientów pytania. A wszystko to napisane prostym i zrozumiałym językiem. Przewodnik to także nowa, przyjazna szata graficzna, spis treści ułatwiający poruszanie się po dokumencie oraz pomocne definicje, wyjaśniające poszczególne zapisy.

Czy rozwój i popularność aplikacji ubezpieczeniowych będzie stanowić problem dla „stacjonarnych” agentów?

Jak pokazują zarówno badania rynku oraz opinie klientów, w dalszym ciągu rola agenta ubezpieczeniowego pozostaje tak samo ważna. Dla Allianz rola agentów jako profesjonalistów sprzedających produkty ubezpieczeniowe jest kluczowa. Wiemy, że za decyzjami zakupowymi klientów stoi właśnie doradztwo i ekspertyza agenta. A uproszczone produkty to więcej czasu na ten element ich pracy – porady i wyjaśnianie klientom zawiłości, które w przypadku ubezpieczeń zawsze będą się pojawiać. Wiemy, że nowe produkty są doskonałym rozwiązaniem zarówno dla klientów jak i dla naszej firmy. Klienci mogą czuć się z ich wyborem bezpieczniej i bardziej swobodnie. Agenci mają więcej czasu na doradztwo i omawianie z klientami ich potrzeb oraz ewentualnych wątpliwości.

Fot.

Magdalena

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Magdalena

Recent Posts

Compensa nagrodzona za innowacyjne produkty ubezpieczeniowe 

Compensa została wyróżniona nagrodą Srebrny Parasol 2025 przyznawaną przez miesięcznik „Home&Market”. Uznanie zdobyły dwa produkty…

10 godzin ago

LINK4 stawia na agentów – nowy system, nowe możliwości 

LINK4 uruchomił Nową Strefę Agenta – narzędzie stworzone z myślą o codziennej pracy agentów ubezpieczeniowych.…

10 godzin ago

Ubezpieczenia upraw rolnych do zmiany? 

Niestety ograniczony zakres ochrony oraz coraz bardziej nieprzewidywalna pogoda sprawiają, że ubezpieczenia rolne niekiedy przestają…

3 dni ago

Warta wprowadza Pakiet Zwierzę w Podróży 

Śmiało można powiedzieć, że wakacje z czworonogiem przestają być ekstrawagancją, a stają się normą. Właśnie…

3 dni ago

Generali: Ruszyło Wyzwanie The Human Safety Net w Polsce 

W Polsce po raz piąty ruszyło globalne Wyzwanie The Human Safety Net organizowane przez Generali.…

5 dni ago

PKO Ubezpieczenia z nową kampanią promującą ubezpieczenie PKO Dom 

PKO Ubezpieczenia rusza z nową kampanią reklamową, której celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie kompleksowej…

5 dni ago