Categories: Aktualności

Odszkodowania po powodziach i podtopieniach – nowa publikacja Rzecznika Finansowego

Rzecznik Finansowy przygotował publikację dotyczącą kwestii odszkodowań po powodziach i podtopieniach. Występujące coraz częściej ekstremalne zjawiska pogodowe i powodowane nimi straty powodują, że wielu poszkodowanych poszukuje informacji w zakresie przysługującym im praw dotyczących likwidacji szkód. 

Informacje i porady dla poszkodowanych 

Ekstremalne zjawiska pogodowe przynoszą ze sobą poważne straty, w tym między innymi uszkodzenia budynków czy mienia ruchomego. Z informacji opublikowanych przez Rzecznika Finansowego wynika, że ilość szkód wywołanych zjawiskami atmosferycznymi, takimi jak ulewne deszcze powodujące lokalne powodzie i podtopienia, generują wzrost liczby telefonów na dyżurach eksperckich. To tam poszkodowani poszukują informacji i porad w zakresie przysługujących im praw oraz pomocy w rozwiązaniu pojawiających się na bieżąco problemów w zgłaszaniu powstałych szkód. Właśnie z myślą o nich Rzecznik Finansowy przygotował publikację dotyczącą kwestii odszkodowań po powodziach i podtopieniach. Przybliżył w niej najistotniejsze kwestie, na jakie w takich sytuacjach należy zwrócić uwagę. 

Zalanie nieruchomości – co robić? 

Jednym z najczęściej pojawiających się pytań jest to, co należy zrobić bezpośrednio po zalaniu, jeśli mamy ubezpieczenie nieruchomości. Ostatnio poruszaliśmy tę kwestę w artykule mówiącym o tym, jak uzyskać odszkodowanie w takim przypadku. W swojej publikacji Rzecznik porusza także kwestę tego, czy z usuwaniem skutków zalania trzeba czekać do pojawienia się rzeczoznawcy ubezpieczyciela. Tu odpowiedź jest jasna. Z przystąpieniem do usuwania skutków zalania i napraw nie trzeba czekać do pojawienia się rzeczoznawcy przysłanego przez ubezpieczyciela. Zwlekanie z podjęciem tych działań jest często niecelowe, gdyż może prowadzić do zwiększenia się rozmiaru szkody. Z tego powodu wystarczy wykonać dokumentację zdjęciową lub video nawet przy użyciu telefonu i spisać protokół, co zostało zniszczone. Wówczas poszkodowany będzie mieć podstawy do zgłaszania roszczeń do ubezpieczyciela. Warto podkreślić, że im więcej zdjęć zrobimy i im dokładniej będą one pokazywały zniszczenia tym mniej potem podstaw do kwestionowania przez ubezpieczyciela rozmiarów szkody. Dobrze też zniszczone zdemontowane elementy zgromadzić w jednym miejscu, żeby umożliwić ich oględziny przedstawicielowi ubezpieczyciela. 

Rzecznik radzi także, by z uwagi na fakt, iż pomoc udzielana powodzianom przed i w trakcie nadejścia fali powodziowej oraz usuwania jej skutków angażuje się zazwyczaj samorząd terytorialny oraz związane z nim służby, warto w miarę możliwości uzyskać od tych służb stosowne zaświadczenie o przeprowadzonych akcjach ratunkowych, zabezpieczających mienie lub informacji o stwierdzonych stratach. 

Procedura likwidacji szkody 

Publikacja wyjaśnia także kwestię tego, jak długo trwa procedura likwidacji szkody. Rzecznik wskazuje, że z zasady ubezpieczyciel obowiązany jest wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od zgłoszenia szkody. Jednak w sytuacji, gdy niemożliwe jest wyjaśnienie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia termin ten może ulec wydłużeniu. Przy czym w każdym wypadku w tym terminie powinniśmy, po pierwsze otrzymać tzw. bezsporną kwotę odszkodowania, a po drugie otrzymać wyjaśnienia jakie okoliczności stanęły na przeszkodzie w zakończeniu procesu likwidacji. 

Warto dodać, że w zależności od tego czy posiadamy umowę dobrowolnego ubezpieczenia mienia, czy obowiązkowe ubezpieczenie budynków rolnych, mamy do czynienia z pewnymi odmiennościami, w zakresie wydłużenia terminu likwidacji szkody. W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych, zakład ubezpieczeń jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie okoliczności związanych z ustaleniem odpowiedzialności i wysokości szkody było możliwe. Natomiast w przypadku ubezpieczeń obowiązkowych budynków rolnych maksymalny termin na wypłatę odszkodowania to 90 dni od daty zgłoszenia szkody (jedyny wyjątek to sytuacja, gdy ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. 

Pełną publikację znajdziemy na stronie Rzecznika Finansowego, zawiera ona jeszcze odpowiedzi na pytania, w jakim terminie należy otrzymać odpowiedź zakładu ubezpieczeń na reklamację oraz na co zwrócić uwagę w przypadku ugody telefonicznej czy uproszczonej likwidacji szkód. 

Źródło: Rzecznik Finansowy 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Platforma Cargo – nowy portal self-service PZU

PZU wprowadza nowe narzędzie online do zawierania umów ubezpieczenia mienia w transporcie Cargo. Platforma, która dedykowana jest dla klientów korporacyjnych…

19 godzin ago
  • Aktualności

Warta – najwyższa jakość obsługi ponownie potwierdzona

Najnowsze sprawozdanie, które zostało opracowane przez Rzecznika Finansowego potwierdza najwyższą jakość obsługi klienta w Warcie. Co ciekawe, wynik ten został…

20 godzin ago
  • Aktualności

Współpraca z Klientem w duchu medical-CARE

Branża assistance działa w wielu obszarach, oferując nam pomoc w przypadku zepsucia się auta, awarii w domu, problemów w podróży…

21 godzin ago
  • Aktualności

Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd w góry

Tatrzańskie szlaki to idealne miejsce do aktywnego wypoczynku z całą rodziną. Jednak do takiej wyprawy musimy się dobrze przygotować, w…

21 godzin ago
  • Aktualności

Ubezpieczenie NNW dla kierowców i pasażerów od TUW „TUW”

Niestety policyjne statystyki pokazują, że warto zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych sytuacji na drodze. Dobrym sposobem jest skorzystanie z przemyślanej ochrony ubezpieczeniowej, takiej jak…

2 dni ago
  • Top temat

Wyjazd do Gruzji – jakie ubezpieczenie turystyczne kupić?

Gruzja wyraźnie już zaznaczyła swoje miejsce na turystycznej mapie Europy. Destynacja ta to idealny kierunek dla osób lubiących odkrywać nowe…

2 dni ago