Z najnowszego badania Holiday Barometer wynika, że aż ¾ Polaków ma już sprecyzowane plany wakacyjne. Statystyki wskazują, że większość z nas zamierza wyjechać na około 2 tygodnie i wydać średnio 5 490 zł. A jak wygląda kwestia ubezpieczenia?
Ostatnie lata nie były sprzyjające dla branży turystycznej. Pandemia Covid-19 i ograniczenia z tym związane, a następnie wojna oraz wysoka inflacja negatywnie wpływały na nasze nastroje. Jednak wyniki najnowszego badania Holiday Barometer 2023 zrealizowanego przez IPSOS w 15 krajach świata na zlecenie Europ Assistance pokazują, że apetyt na wyjazdy turystyczne wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. I to nie tylko za granicą, ale też i w Polsce. Ponad 70% z nas deklaruje radość i podekscytowanie na myśl o podróżowaniu w tym roku. Co ciekawe, o 3 p.p. spadło przekonanie, że inflacja i wysokie ceny popsują nam wakacje, a prawie o 20% wzrósł budżet, jaki chcemy na nie przeznaczyć. W kontekście sytuacji ekonomicznej niektórzy z nas musieli lekko zmodyfikować swoje plany – 34% badanych zmniejszyło liczbę miejsc, a 36% wybrało tańszą opcję noclegu. Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 5 490 zł. Jest to aż o 991 zł więcej niż w poprzednim roku. Co więcej, ponad połowa Polaków przyznała, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu (52%). Natomiast 21% osób deklaruje, że przeznaczy niższą kwotę na urlop. 25% badanych przyznało, że w tym roku nie pojedzie na wakacje – przyczyną są czynniki ekonomiczne. 55% z nich, nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 40% chce zaoszczędzić pieniądze.
Z badania wynika, że 47% Polaków w tym roku wakacje spędzi w kraju. Najczęściej wskazywanym kierunkiem było morze (61%) oraz góry (34%). Prawie 40% osób ma już zarezerwowany hotel lub w całości zaplanowaną logistykę wyjazdu. Z kolei 29% badanych wyjedzie za granicę. Ulubionym kierunkiem Polaków podczas tegorocznych wakacji będą przede wszystkim Włochy (11%) a zaraz potem Hiszpania (9%) i Grecja (9%). Co stoi za tymi destynacjami? Ponad 30% osób wskazało, że wybiera te kierunki ponieważ są im znane i czuje się w nich bezpiecznie. Kolejną istotną sprawą jest klimat i gwarancja dobrej pogody (26%) oraz rekomendacje rodziny i znajomych (16%). Wpływ na wybór kierunku podróży ma również fakt, że mamy w tym miejscu przyjaciół lub rodzinę, którą możemy odwiedzić (26%).
A jak wygląda kwestia zakwaterowania? Prawie połowa z nas zdecyduje się na hotel, 24% spędzi wakacje w domu przyjaciela/rodziny lub w swoim własnym domku letniskowym. 23% wybiera opcję wynajmu domu/apartamentu, a 16% decyduje się na bed&breakfast. W Polsce podróże kamperem nie cieszą się dużą popularnością. Na taką formę wypoczynku wskazało zaledwie 4% ankietowanych.
Wciąż utrzymującym się trendem wśród Polaków jest wyjazd ze swoim partnerem (69%). Nie odbiegamy w tym od innych krajów europejskich (wskazania również na poziomie 60% i więcej). Równie chętnie wyjeżdżamy ze swoimi dziećmi (43%) oraz z przyjaciółmi (20%). Tylko 10% z nas spędzi urlop w pojedynkę. Ulubionym środkiem wakacyjnego transportu jest nasz własny samochód (51% wskazań) – aż 69% badanych twierdzi, że jest to najwygodniejszy sposób dotarcia do celu ich podróży. Na kolejnym miejscu plasuje się samolot (31%) a na trzecim pociąg (18%). W tym roku równie chętnie będziemy podróżować busami i autokarami (13%). Wybierając wakacyjny środek transportu, kierujemy się przede wszystkim swoim przyzwyczajeniem (prawie 40%).
Pandemia przyczyniła się to rozwoju pracy zdalnej. Wykształciło się wówczas nowe pojęcie – workation, czyli praca połączona z wakacjami. Jak podchodzimy do tego tematu? Zdecydowana większość z nas dba o zachowanie równowagi pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Prawie 80% badanych wskazało, że nie skorzysta z tzw. workation, tylko w pełni będzie cieszyło się urlopem. Połowa z tych, którzy się na to zdecydują, zostanie w Polsce, ale spędzi ten czas u znajomego, rodziny albo w swoim domu wakacyjnym. Część z tych, którzy planują „workation” za granicą, spędzi tam najpierw urlop, a później zostanie, aby pracować (28%).
Jak zatem wyglądają nasze idealne wakacje? Dla 57% Polaków jest to podróżowanie i spędzanie czasu ze znajomymi lub rodziną. 51% jest zdania, że relaks i „spokojna głowa” są tym, czego najbardziej potrzebują podczas urlopu, a 38% uważa, że doskonały wypoczynek jest wtedy, gdy mogą poznawać nowe kultury i zmienić otoczenie.
Cieszyć może fakt, że ponad połowa Polaków (56%) deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. Na co jednak zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej? Jako najważniejszy czynnik wskazują przystępną cenę (36%). Pod uwagę biorą również kompleksową gamę oferowanych produktów i usług (15%) i reputację towarzystwa ubezpieczeniowego (13%). Badanie pokazuje, że ubezpieczenie na wyjazd najczęściej kupują bezpośrednio od firmy ubezpieczeniowej (30%) oraz w biurze podróży (23%). Część z nich korzysta z usług brokera ubezpieczeniowego (16%). Z kolei 13% decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance. Według badanych dobra polisa turystyczna powinna zawierać takie świadczenia jak:
*Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 20.03.2023-07.04.2023 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii i Malezji. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 15 000 osób, w tym 1000 Polaków.
Źródło: Europ Assistance
Część z nas z dużym wyprzedzeniem rezerwuje wyjazdy turystyczne na urlop. Niestety na długo przed…
Ubezpieczenie na wypadek poważnych chorób to produkt, który gwarantuje nam wypłatę pieniędzy np. na leczenie…
Już po raz trzeci ochotnicy z Europ Assistance Polska brali udział w akcji Operacja Czysta…
Każdego dnia jesteśmy narażeni na różne wyzwania i zagrożenia. Niestety do nieszczęśliwego wypadku może dojść…
PZU uprościł proces sprzedaży gwarancji ubezpieczeniowych. Ubezpieczyciel wdrożył program Małe Gwarancje, który skierowany jest do…
Szybszy dostęp do lekarzy i szeroki zakres badań – z tym większości z nas kojarzą…