Z najnowszego badania Holiday Barometer wynika, że aż ¾ Polaków ma już sprecyzowane plany wakacyjne. Statystyki wskazują, że większość z nas zamierza wyjechać na około 2 tygodnie i wydać średnio 5 490 zł. A jak wygląda kwestia ubezpieczenia?
Ostatnie lata nie były sprzyjające dla branży turystycznej. Pandemia Covid-19 i ograniczenia z tym związane, a następnie wojna oraz wysoka inflacja negatywnie wpływały na nasze nastroje. Jednak wyniki najnowszego badania Holiday Barometer 2023 zrealizowanego przez IPSOS w 15 krajach świata na zlecenie Europ Assistance pokazują, że apetyt na wyjazdy turystyczne wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. I to nie tylko za granicą, ale też i w Polsce. Ponad 70% z nas deklaruje radość i podekscytowanie na myśl o podróżowaniu w tym roku. Co ciekawe, o 3 p.p. spadło przekonanie, że inflacja i wysokie ceny popsują nam wakacje, a prawie o 20% wzrósł budżet, jaki chcemy na nie przeznaczyć. W kontekście sytuacji ekonomicznej niektórzy z nas musieli lekko zmodyfikować swoje plany – 34% badanych zmniejszyło liczbę miejsc, a 36% wybrało tańszą opcję noclegu. Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 5 490 zł. Jest to aż o 991 zł więcej niż w poprzednim roku. Co więcej, ponad połowa Polaków przyznała, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu (52%). Natomiast 21% osób deklaruje, że przeznaczy niższą kwotę na urlop. 25% badanych przyznało, że w tym roku nie pojedzie na wakacje – przyczyną są czynniki ekonomiczne. 55% z nich, nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 40% chce zaoszczędzić pieniądze.
Z badania wynika, że 47% Polaków w tym roku wakacje spędzi w kraju. Najczęściej wskazywanym kierunkiem było morze (61%) oraz góry (34%). Prawie 40% osób ma już zarezerwowany hotel lub w całości zaplanowaną logistykę wyjazdu. Z kolei 29% badanych wyjedzie za granicę. Ulubionym kierunkiem Polaków podczas tegorocznych wakacji będą przede wszystkim Włochy (11%) a zaraz potem Hiszpania (9%) i Grecja (9%). Co stoi za tymi destynacjami? Ponad 30% osób wskazało, że wybiera te kierunki ponieważ są im znane i czuje się w nich bezpiecznie. Kolejną istotną sprawą jest klimat i gwarancja dobrej pogody (26%) oraz rekomendacje rodziny i znajomych (16%). Wpływ na wybór kierunku podróży ma również fakt, że mamy w tym miejscu przyjaciół lub rodzinę, którą możemy odwiedzić (26%).
A jak wygląda kwestia zakwaterowania? Prawie połowa z nas zdecyduje się na hotel, 24% spędzi wakacje w domu przyjaciela/rodziny lub w swoim własnym domku letniskowym. 23% wybiera opcję wynajmu domu/apartamentu, a 16% decyduje się na bed&breakfast. W Polsce podróże kamperem nie cieszą się dużą popularnością. Na taką formę wypoczynku wskazało zaledwie 4% ankietowanych.
Wciąż utrzymującym się trendem wśród Polaków jest wyjazd ze swoim partnerem (69%). Nie odbiegamy w tym od innych krajów europejskich (wskazania również na poziomie 60% i więcej). Równie chętnie wyjeżdżamy ze swoimi dziećmi (43%) oraz z przyjaciółmi (20%). Tylko 10% z nas spędzi urlop w pojedynkę. Ulubionym środkiem wakacyjnego transportu jest nasz własny samochód (51% wskazań) – aż 69% badanych twierdzi, że jest to najwygodniejszy sposób dotarcia do celu ich podróży. Na kolejnym miejscu plasuje się samolot (31%) a na trzecim pociąg (18%). W tym roku równie chętnie będziemy podróżować busami i autokarami (13%). Wybierając wakacyjny środek transportu, kierujemy się przede wszystkim swoim przyzwyczajeniem (prawie 40%).
Pandemia przyczyniła się to rozwoju pracy zdalnej. Wykształciło się wówczas nowe pojęcie – workation, czyli praca połączona z wakacjami. Jak podchodzimy do tego tematu? Zdecydowana większość z nas dba o zachowanie równowagi pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Prawie 80% badanych wskazało, że nie skorzysta z tzw. workation, tylko w pełni będzie cieszyło się urlopem. Połowa z tych, którzy się na to zdecydują, zostanie w Polsce, ale spędzi ten czas u znajomego, rodziny albo w swoim domu wakacyjnym. Część z tych, którzy planują „workation” za granicą, spędzi tam najpierw urlop, a później zostanie, aby pracować (28%).
Jak zatem wyglądają nasze idealne wakacje? Dla 57% Polaków jest to podróżowanie i spędzanie czasu ze znajomymi lub rodziną. 51% jest zdania, że relaks i „spokojna głowa” są tym, czego najbardziej potrzebują podczas urlopu, a 38% uważa, że doskonały wypoczynek jest wtedy, gdy mogą poznawać nowe kultury i zmienić otoczenie.
Cieszyć może fakt, że ponad połowa Polaków (56%) deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. Na co jednak zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej? Jako najważniejszy czynnik wskazują przystępną cenę (36%). Pod uwagę biorą również kompleksową gamę oferowanych produktów i usług (15%) i reputację towarzystwa ubezpieczeniowego (13%). Badanie pokazuje, że ubezpieczenie na wyjazd najczęściej kupują bezpośrednio od firmy ubezpieczeniowej (30%) oraz w biurze podróży (23%). Część z nich korzysta z usług brokera ubezpieczeniowego (16%). Z kolei 13% decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance. Według badanych dobra polisa turystyczna powinna zawierać takie świadczenia jak:
*Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 20.03.2023-07.04.2023 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii i Malezji. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 15 000 osób, w tym 1000 Polaków.
Źródło: Europ Assistance
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…