Inicjatywa ustawodawcza Kukiz’15 w ramach akcji #PoniedziałekWolności, przedstawiła projekt ustawy, która znosi opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych. Autorzy projektu chcą w ten sposób obniżyć całkowity ciężar opodatkowania nałożonego na Obywateli przez państwo w związku z nabywaniem i używaniem przez nich samochodów.
Projekt ustawy zakłada całkowitą likwidację opodatkowania akcyzą samochodów osobowych w celu obniżenia ciężarów podatkowych nakładanych na obywateli
Autorzy projektu podkreślają, że zmiana ta jest uzasadniona z kilku powodów. Jak podkreśla Tyszka, Polska nie ma żadnego obowiązku nałożonego przez przepisy unijne, aby te przepisy wdrożyć: „Polska to jedyny kraj w Unii Europejskiej stosujący akcyzę na samochody. Polska czyni to z własnej woli, ponieważ Unia nie nakłada na nasz kraj takiego obowiązku. Zgodnie z dyrektywą o podatku akcyzowym państwa Unii muszą opodatkować akcyzą prąd, alkohol i tytoń. Na tej liście nie ma samochodów osobowych”.
Wicemarszałek wskazuje. że w wyniku objęcia samochodów akcyzą, zakup i używanie auta w Polsce jest nadmiernie opodatkowany
W praktyce, objęcie samochodów akcyzą prowadzi do podwójnego opodatkowania tego samego towaru. Ustawodawca opodatkowuje akcyzą auto, najpierw w momencie jego zakupu (stawką 3,1 albo 18,6% akcyzy), a następnie w trakcie jego używania, poprzez objęcie akcyzą paliwa (podatki od paliwa, czyli VAT, akcyza i opłata paliwowa przekraczają 50% ceny benzyny).
Objęcie samochodów akcyzą ma tylko i wyłącznie charakter fiskalny
Według Jakuba Kuleszy objęcie samochodów akcyzą ma tylko i wyłącznie charakter fiskalny: „Podatek ten nie spełnia żadnej innej roli niż zapewnienie wpływów budżetowych kosztem Obywateli. Akcyza nie zachęca do nabycia samochodów w kraju (auta produkowane i kupowane w kraju też są objęte akcyzą)”.
Jak przekonuje poseł Krzysztof Sitarski, wymierną korzyścią jest efekt gospodarczy, środowiskowy oraz podniesienie bezpieczeństwa, a także wyeliminowanie nieporozumień fiskalnych w relacjach importer-państwo. Efekt gospodarczy, czyli zwiększony obrót i wymiana pojazdów mechanicznych na nowe, a co za tym idzie rozwój branży i więcej miejsc pracy. Efekt środowiskowy, to zdaniem posła, zmniejszenie średniego wieku pojazdów z silnikami emitującymi mniej szkodliwych substancji. Nowsze pojazdy to również lepsze systemy bezpieczeństwa czyli mniej ofiar na drogach. Inna korzyść to wyeliminowanie nierównego podejścia do obciążania importerów opłatami przez urzędników.
Przepisy o akcyzie na samochody osobowe w obecnym kształcie są nieskuteczne
Biorąc pod uwagę fakt, że Polska jest jedynym państwem w UE, które opodatkowuje samochody akcyzą, a także wysokość tego podatku, coraz częściej zdarza się, że Polacy rejestrują samochody w innych krajach np. w Czechach, gdzie akcyza nie obowiązuje. Zrównanie naszych przepisów z pozostałymi krajami poprzez likwidację akcyzy od samochodów przyczyniłoby się do wyeliminowania tego zjawiska.
Źródło: www.stanislawtyszka.pl
Już po raz kolejny Warta znalazła się na szczycie rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań „Rzeczpospolitej”. Ubezpieczyciel zajął pierwszą pozycję, w kategorii…
Wystartowała trzecia edycja kampanii promującej PZU, jako dobre miejsce do rozwoju zawodowego dla profesjonalistów z branży IT. Ubezpieczyciel zaprasza do…
Generali po raz kolejny zostało wyróżnione w rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań, opublikowanym przez dziennik Rzeczpospolita. Ubezpieczyciel zajął pierwsze miejsce w kategoriach:…
Gwałtowne zjawiska pogodowe na stałe wpisały się już w nasz krajobraz i niestety coraz częściej niosą ze sobą zniszczenia lub…
Niezależnie od tego ile mamy lat, jaki zawód wykonujemy czy też jaki styl życia prowadzimy może się nam przytrafić nieszczęśliwy…
Po ubezpieczenia od utraty dochodu sięgają nie tylko zamożni – potwierdza to analiza przeprowadzona przez Leadenhall Insurance. Z danych firmy wynika,…