Inicjatywa ustawodawcza Kukiz’15 w ramach akcji #PoniedziałekWolności, przedstawiła projekt ustawy, która znosi opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych. Autorzy projektu chcą w ten sposób obniżyć całkowity ciężar opodatkowania nałożonego na Obywateli przez państwo w związku z nabywaniem i używaniem przez nich samochodów.

 
Projekt ustawy zakłada całkowitą likwidację opodatkowania akcyzą samochodów osobowych w celu obniżenia ciężarów podatkowych nakładanych na obywateli
 
Autorzy projektu podkreślają, że zmiana ta jest uzasadniona z kilku powodów. Jak podkreśla Tyszka, Polska nie ma żadnego obowiązku nałożonego przez przepisy unijne, aby te przepisy wdrożyć: „Polska to jedyny kraj w Unii Europejskiej stosujący akcyzę na samochody. Polska czyni to z własnej woli, ponieważ Unia nie nakłada na nasz kraj takiego obowiązku. Zgodnie z dyrektywą o podatku akcyzowym państwa Unii muszą opodatkować akcyzą prąd, alkohol i tytoń. Na tej liście nie ma samochodów osobowych”.
 
Wicemarszałek wskazuje. że w wyniku objęcia samochodów akcyzą, zakup i używanie auta w Polsce jest nadmiernie opodatkowany
 
W praktyce, objęcie samochodów akcyzą prowadzi do podwójnego opodatkowania tego samego towaru. Ustawodawca opodatkowuje akcyzą auto, najpierw w momencie jego zakupu (stawką 3,1 albo 18,6% akcyzy), a następnie w trakcie jego używania, poprzez objęcie akcyzą paliwa (podatki od paliwa, czyli VAT, akcyza i opłata paliwowa przekraczają 50% ceny benzyny).
 
Objęcie samochodów akcyzą ma tylko i wyłącznie charakter fiskalny
 
Według Jakuba Kuleszy objęcie samochodów akcyzą ma tylko i wyłącznie charakter fiskalny: „Podatek ten nie spełnia żadnej innej roli niż zapewnienie wpływów budżetowych kosztem Obywateli. Akcyza nie zachęca do nabycia samochodów w kraju (auta produkowane i kupowane w kraju też są objęte akcyzą)”.
 
Jak przekonuje poseł Krzysztof Sitarski, wymierną korzyścią jest efekt gospodarczy, środowiskowy oraz podniesienie bezpieczeństwa, a także wyeliminowanie nieporozumień fiskalnych w relacjach importer-państwo. Efekt gospodarczy, czyli zwiększony obrót i wymiana pojazdów mechanicznych na nowe, a co za tym idzie rozwój branży i więcej miejsc pracy. Efekt środowiskowy, to zdaniem posła, zmniejszenie średniego wieku pojazdów z silnikami emitującymi mniej szkodliwych substancji. Nowsze pojazdy to również lepsze systemy bezpieczeństwa czyli mniej ofiar na drogach. Inna korzyść to wyeliminowanie nierównego podejścia do obciążania importerów opłatami przez urzędników.
 
Przepisy o akcyzie na samochody osobowe w obecnym kształcie są nieskuteczne
 
Biorąc pod uwagę fakt, że Polska jest jedynym państwem w UE, które opodatkowuje samochody akcyzą, a także wysokość tego podatku, coraz częściej zdarza się, że Polacy rejestrują samochody w innych krajach np. w Czechach, gdzie akcyza nie obowiązuje. Zrównanie naszych przepisów z pozostałymi krajami poprzez likwidację akcyzy od samochodów przyczyniłoby się do wyeliminowania tego zjawiska.
 
Źródło: www.stanislawtyszka.pl