Miniony rok zmienił bardzo wiele w trybie pracy większości z nas. Praca zdalna spowodowała, że coraz częściej pracujemy w domu, w mieszkaniu, w biurze lub wynajmujemy biuro coworkingowe. Jednak jedno jest pewne, bez względu na to gdzie wykonujemy czynności związane z pracą, mamy podobne potrzeby i wymagania. Jak zatem urządzić biuro w domu? Jak zadbać o sprzęt elektroniczny podczas pracy zdalnej?
W dużym skrócie pracę zdalną możemy zdefiniować, jako wykonywanie zadań wyznaczonych przez pracodawcę poza siedzibą firmy. Dotychczas na takich zasadach często pracowali tzw. freelancerzy związani z branżą IT czy marketingiem, przedstawiciele wolnych zawodów, osoby pracujące na umowach B2B. Co więcej pracować zdalnie można również w ramach umowy o pracę w dużej firmie czy korporacji. Zazwyczaj jednak z takiej opcji można skorzystać tylko przez kilka dni w miesiącu.
Ubiegły rok spowodował, że takie pojęcia jak praca zdalna, praca zdalna w domu, home office na stałe wpisał się do naszego codziennego słownika. Okazało się, że taki tryb pracy to najlepsze rozwiązanie podczas narodowej kwarantanny. Co ciekawe powszechność wykonywania obowiązków pracowniczych w różnych miejscach spowodowała też pojawianie się projektów zmian w prawie pracy. Ich celem jest dostosowanie regulacji do elastycznej formy wykonywania obowiązków zawodowych. Jego częścią jest również praca hybrydowa.
W praktyce praca hybrydowa oznacza pracować na zmianę – raz w siedzibie firmy, następnie poza biurem w ramach pracy zdalnej. Taki model to bardzo popularne rozwiązanie w kontekście zmniejszającej się liczby obostrzeń i mniejszego zagrożenia zakażenia się koronawirusem. Z tego typu rozwiązania korzystają często duże firmy, które zatrudniają dużo osób. Podział na grupy i wprowadzenie modelu hybrydowego zmniejsza liczbę pracowników w ramach rotacyjnego systemu, np. tydzień praca zdalna w domu, kolejny tydzień w biurze.
Zarówno praca zdalna, jak i hybrydowa zakłada wykonywanie codziennych obowiązków poza siedzibą firmy – najczęściej w domu. W marcu 2020 roku większość z nas musiała przejść na domowy tryb pracy błyskawicznie. Dla wielu osób była to trudna sytuacja, choćby, dlatego, że wymagała organizacji komfortowej przestrzeni do codziennej pracy w domu. Wydawać się może, że już po ponad roku takich doświadczeń wiemy jak zorganizować sobie domowe biuro. Jak zatem je urządzić?
Pamiętajmy o tym, że zapewnienie sobie odpowiednich warunków pracy w domu nie wymaga od nas tego, byśmy byli architektami wnętrz. Wystarczy biurko, wygodne siedzenie i sprzęt elektroniczny. Podstawą jest oczywiście dostęp do światła i Internetu. Wszystko powinno znajdować się w zasięgu ręki, uporządkowane i dobrze zorganizowane. W organizacji domowo-biurowej przestrzeni mogą pomóc poniższe porady.
Na etapie planowania swojego miejsca do pracy warto pomyśleć o tym, by oddzielić je od pozostałej przestrzeni domu. Dzięki temu zadbamy o swój komfort psychiczny i będziemy w stanie odpocząć po godzinach pracy. Co ważne w sytuacji, gdy życie służbowe i rodzinne rozgrywa się w tej samej przestrzeni, powinniśmy pomyśleć o wyznaczeniu granicy: praca zdalna a czas wolny.
Ostatnio popularnością cieszą się także przestrzenie do współpracy (coworkingowe). To najczęściej miejsca do wynajęcia na jeden lub kilka dni. Tego typu opcja to dobre rozwiązanie w przypadku pracy nad projektem, przy której możemy potrzebować pełnego skupienia i zmiany miejsca. Biura coworkingowe są zazwyczaj przestronne i dobrze zorganizowane. Co ważne umożliwiają pracę w grupach osób przy zachowaniu większego dystansu społecznego. Jednak zarówno praca zdalna, czyli biuro w domu, jak i w przestrzeni coworkingowej związana jest z korzystaniem ze sprzętu służbowego poza miejscem pracy. Jak go odpowiednio zabezpieczyć?
Podczas pracy w domu najczęściej korzystamy z laptopa służbowego czy telefonu. Niezwykle istotne jest to, że za taki przenośny sprzęt elektroniczny odpowiadamy finansowo przed pracodawcą. Oznacza to, że w przypadku uszkodzenia sprzętu, musimy pokryć straty z własnej kieszeni. A przecież nikt z nas nie chciałby ponosić za to konsekwencji finansowych. Jak się przed tym zabezpieczyć? Pomocne może okazać się ubezpieczenie mieszkania, które uwzględnia w swoim zakresie ochrony ruchomości domowe, czyli ruchome elementy wyposażenia naszego domu. Oprócz ubezpieczenia domu – „murów” czyli stałych elementów naszego miejsca zamieszkania od ognia, zalania huraganu, wybuchu gazu, sadzy itp, warto pomyśleć też o wyposażeniu.
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że mienie służbowe można ubezpieczyć w ramach ruchomości domowych. Takie możliwości daje między innymi Compensa. Chodzi tu o przenośny sprzęt elektroniczny, taki jak komputer, telefon, tablet. Jest to ubezpieczenie OC (Odpowiedzialności Cywilnej) za szkody powstałe w takim sprzęcie z winy osoby użytkującej na terenie Polski. Taką opcję można wybrać w ramach rozszerzenia zakresu ochrony polisy mieszkaniowej.
Decydując się na zakup ubezpieczenia domu lub mieszkania powinniśmy pamiętać o możliwościach związanych z ochroną nieruchomości, a szczególnie wyposażenia, które należy do nas i naszego pracodawcy. Tym bardziej, że w dobie pracy zdalnej opcja ta może okazać się bardzo przydatna.
Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group
Ferie zbliżają się wielkimi krokami i pomimo tego, że póki co na horyzoncie nie widać…
Ubezpieczenia to bardzo ważny element ochrony rolnika i jego działalności. A dodatkowa ochrona od ryzyk niewymienionych…
Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…
TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…
Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…
Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…