Categories: Aktualności

Praca zdalna – jak zadbać o sprzęt służbowy?

Miniony rok zmienił bardzo wiele w trybie pracy większości z nas. Praca zdalna spowodowała, że coraz częściej pracujemy w domu, w mieszkaniu, w biurze lub wynajmujemy biuro coworkingowe. Jednak jedno jest pewne, bez względu na to gdzie wykonujemy czynności związane z pracą, mamy podobne potrzeby i wymagania. Jak zatem urządzić biuro w domu? Jak zadbać o sprzęt elektroniczny podczas pracy zdalnej?

Praca zdalna – co to jest?

W dużym skrócie pracę zdalną możemy zdefiniować, jako wykonywanie zadań wyznaczonych przez pracodawcę poza siedzibą firmy. Dotychczas na takich zasadach często pracowali tzw. freelancerzy związani z branżą IT czy marketingiem, przedstawiciele wolnych zawodów, osoby pracujące na umowach B2B. Co więcej pracować zdalnie można również w ramach umowy o pracę w dużej firmie czy korporacji. Zazwyczaj jednak z takiej opcji można skorzystać tylko przez kilka dni w miesiącu.

Ubiegły rok spowodował, że takie pojęcia jak praca zdalna, praca zdalna w domu, home office na stałe wpisał się do naszego codziennego słownika. Okazało się, że taki tryb pracy to najlepsze rozwiązanie podczas narodowej kwarantanny. Co ciekawe powszechność wykonywania obowiązków pracowniczych w różnych miejscach spowodowała też pojawianie się projektów zmian w prawie pracy. Ich celem jest dostosowanie regulacji do elastycznej formy wykonywania obowiązków zawodowych. Jego częścią jest również praca hybrydowa.

Praca hybrydowa – na czym polega?

W praktyce praca hybrydowa oznacza pracować na zmianę – raz w siedzibie firmy, następnie poza biurem w ramach pracy zdalnej. Taki model to bardzo popularne rozwiązanie w kontekście zmniejszającej się liczby obostrzeń i mniejszego zagrożenia zakażenia się koronawirusem. Z tego typu rozwiązania korzystają często duże firmy, które zatrudniają dużo osób. Podział na grupy i wprowadzenie modelu hybrydowego zmniejsza liczbę pracowników w ramach rotacyjnego systemu, np. tydzień praca zdalna w domu, kolejny tydzień w biurze.

Zarówno praca zdalna, jak i hybrydowa zakłada wykonywanie codziennych obowiązków poza siedzibą firmy – najczęściej w domu. W marcu 2020 roku większość z nas musiała przejść na domowy tryb pracy błyskawicznie. Dla wielu osób była to trudna sytuacja, choćby, dlatego, że wymagała organizacji komfortowej przestrzeni do codziennej pracy w domu. Wydawać się może, że już po ponad roku takich doświadczeń wiemy jak zorganizować sobie domowe biuro. Jak zatem je urządzić?

Jak urządzić biuro w domu?

Pamiętajmy o tym, że zapewnienie sobie odpowiednich warunków pracy w domu nie wymaga od nas tego, byśmy byli architektami wnętrz. Wystarczy biurko, wygodne siedzenie i sprzęt elektroniczny. Podstawą jest oczywiście dostęp do światła i Internetu. Wszystko powinno znajdować się w zasięgu ręki, uporządkowane i dobrze zorganizowane. W organizacji domowo-biurowej przestrzeni mogą pomóc poniższe porady.

  • Biurko ustaw blisko okna, żeby zapewnić sobie dostęp do światła dziennego. To również dawka witaminy D, która z pewnością się przyda podczas intensywnego dnia.  
  • Ustawiając biurko, pamiętaj o komforcie. W słoneczne dni, wpadające promienie mogą oślepiać Cię lub zmniejszać widoczność ekranu komputera czy laptopa. Dlatego biurko najlepiej ustawić bokiem do okna.
  • Biurko powinno być odpowiednio szerokie, aby korzystając z myszki i klawiatury ręka była oparta o blat.
  • Porządek na biurku i wokół z pewnością pomoże się skupić. Spróbuj „nie zagracić” biurka i zadbaj o bezpieczne ułożenie kabli pod biurkiem. 
  • Zadbaj o wygodnie siedzenie – krzesło, które utrzyma prawidłowe ułożenie Twojego kręgosłupa. Praca zdalna często przeciąga się do późnych godzin wieczornych. A to dłuższe obciążenie dla kręgosłupa.
  • Monitor/ekran laptopa ustaw na wysokości wzroku. W przypadku laptopa to niezwykle ważne i trudne, bo zazwyczaj się nad nim pochylamy. Pamiętaj, że pochylając się, obciążasz odcinek szyjny kręgosłupa dodatkowymi kilogramami.
  • W przypadku monitora/ekranu ważne, aby pamiętać też o odległości – min. 50 cm od oczu.
  • Pomyśl o kolorystyce mebli, ścian w pokoju lub przestrzeni, w której pracujesz. Zielone elementy (kwiaty) i niebieskie z pewnością uspokoją nawet po najbardziej nerwowej rozmowie czy podczas czytania maili.

Na etapie planowania swojego miejsca do pracy warto pomyśleć o tym, by oddzielić je od pozostałej przestrzeni domu. Dzięki temu zadbamy o swój komfort psychiczny i będziemy w stanie odpocząć po godzinach pracy. Co ważne w sytuacji, gdy życie służbowe i rodzinne rozgrywa się w tej samej przestrzeni, powinniśmy pomyśleć o wyznaczeniu granicy: praca zdalna a czas wolny.

Ostatnio popularnością cieszą się także przestrzenie do współpracy (coworkingowe). To najczęściej miejsca do wynajęcia na jeden lub kilka dni. Tego typu opcja to dobre rozwiązanie w przypadku pracy nad projektem, przy której możemy potrzebować pełnego skupienia i zmiany miejsca. Biura coworkingowe są zazwyczaj przestronne i dobrze zorganizowane. Co ważne umożliwiają pracę w grupach osób przy zachowaniu większego dystansu społecznego. Jednak zarówno praca zdalna, czyli biuro w domu, jak i w przestrzeni coworkingowej związana jest z korzystaniem ze sprzętu służbowego poza miejscem pracy. Jak go odpowiednio zabezpieczyć?

Sprzęt służbowy w domu – jak zabezpieczyć?

Podczas pracy w domu najczęściej korzystamy z laptopa służbowego czy telefonu. Niezwykle istotne jest to, że za taki przenośny sprzęt elektroniczny odpowiadamy finansowo przed pracodawcą. Oznacza to, że w przypadku uszkodzenia sprzętu, musimy pokryć straty z własnej kieszeni. A przecież nikt z nas nie chciałby ponosić za to konsekwencji finansowych. Jak się przed tym zabezpieczyć? Pomocne może okazać się ubezpieczenie mieszkania, które uwzględnia w swoim zakresie ochrony ruchomości domowe, czyli ruchome elementy wyposażenia naszego domu. Oprócz ubezpieczenia domu – „murów” czyli stałych elementów naszego miejsca zamieszkania od ognia, zalania huraganu, wybuchu gazu, sadzy itp, warto pomyśleć też o wyposażeniu.

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że mienie służbowe można ubezpieczyć w ramach ruchomości domowych. Takie możliwości daje między innymi Compensa. Chodzi tu o przenośny sprzęt elektroniczny, taki jak komputer, telefon, tablet. Jest to ubezpieczenie OC (Odpowiedzialności Cywilnej) za szkody powstałe w takim sprzęcie z winy osoby użytkującej na terenie Polski. Taką opcję można wybrać w ramach rozszerzenia zakresu ochrony polisy mieszkaniowej.

Decydując się na zakup ubezpieczenia domu lub mieszkania powinniśmy pamiętać o możliwościach związanych z ochroną nieruchomości, a szczególnie wyposażenia, które należy do nas i naszego pracodawcy. Tym bardziej, że w dobie pracy zdalnej opcja ta może okazać się bardzo przydatna.

Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Agrocasco – ile kosztuje kompleksowa ochrona maszyn rolniczych? 

Ciągniki, kombajny i inny sprzęt nie tylko stanowią narzędzia pracy w gospodarstwie, ale także inwestycję,…

3 dni ago

Wystartował drugi etap kampanii LINK4 Doceniamy Dobrych Kierowców 

Z badania przeprowadzonego na zlecenie LINK4 wynika, że aż 70 proc. badanych kierowców przyznaje, że…

3 dni ago

Szkoda całkowita – co zrobić z samochodem? 

O szkodzie całkowitej mówi się, jeśli koszt naprawy samochodu przewyższa jego wartość rynkową lub stanowi…

5 dni ago

mojePZU ma już ponad 5 mln użytkowników 

Z platformy cyfrowej największego polskiego ubezpieczyciela korzysta już ponad 5 mln klientów. Rosnąca aktywność użytkowników…

5 dni ago

Ile wynosi kara za brak OC motocykla? 

Pogoda za oknem zachęca do jazdy motocyklem. Warto jednak pamiętać, że właściciele tych pojazdów zobowiązani…

6 dni ago

Rankomat.pl wprowadza nową platformę komunikacyjną, realizowaną pod hasłem “Z małą pomocą Rankomatu”  

Platforma podkreśla połączenie samodzielności użytkowników na stronie www Rankomatu z możliwością uzyskania profesjonalnej porady licencjonowanych…

6 dni ago