Miniony rok zmienił bardzo wiele w trybie pracy większości z nas. Praca zdalna spowodowała, że coraz częściej pracujemy w domu, w mieszkaniu, w biurze lub wynajmujemy biuro coworkingowe. Jednak jedno jest pewne, bez względu na to gdzie wykonujemy czynności związane z pracą, mamy podobne potrzeby i wymagania. Jak zatem urządzić biuro w domu? Jak zadbać o sprzęt elektroniczny podczas pracy zdalnej?
W dużym skrócie pracę zdalną możemy zdefiniować, jako wykonywanie zadań wyznaczonych przez pracodawcę poza siedzibą firmy. Dotychczas na takich zasadach często pracowali tzw. freelancerzy związani z branżą IT czy marketingiem, przedstawiciele wolnych zawodów, osoby pracujące na umowach B2B. Co więcej pracować zdalnie można również w ramach umowy o pracę w dużej firmie czy korporacji. Zazwyczaj jednak z takiej opcji można skorzystać tylko przez kilka dni w miesiącu.
Ubiegły rok spowodował, że takie pojęcia jak praca zdalna, praca zdalna w domu, home office na stałe wpisał się do naszego codziennego słownika. Okazało się, że taki tryb pracy to najlepsze rozwiązanie podczas narodowej kwarantanny. Co ciekawe powszechność wykonywania obowiązków pracowniczych w różnych miejscach spowodowała też pojawianie się projektów zmian w prawie pracy. Ich celem jest dostosowanie regulacji do elastycznej formy wykonywania obowiązków zawodowych. Jego częścią jest również praca hybrydowa.
W praktyce praca hybrydowa oznacza pracować na zmianę – raz w siedzibie firmy, następnie poza biurem w ramach pracy zdalnej. Taki model to bardzo popularne rozwiązanie w kontekście zmniejszającej się liczby obostrzeń i mniejszego zagrożenia zakażenia się koronawirusem. Z tego typu rozwiązania korzystają często duże firmy, które zatrudniają dużo osób. Podział na grupy i wprowadzenie modelu hybrydowego zmniejsza liczbę pracowników w ramach rotacyjnego systemu, np. tydzień praca zdalna w domu, kolejny tydzień w biurze.
Zarówno praca zdalna, jak i hybrydowa zakłada wykonywanie codziennych obowiązków poza siedzibą firmy – najczęściej w domu. W marcu 2020 roku większość z nas musiała przejść na domowy tryb pracy błyskawicznie. Dla wielu osób była to trudna sytuacja, choćby, dlatego, że wymagała organizacji komfortowej przestrzeni do codziennej pracy w domu. Wydawać się może, że już po ponad roku takich doświadczeń wiemy jak zorganizować sobie domowe biuro. Jak zatem je urządzić?
Pamiętajmy o tym, że zapewnienie sobie odpowiednich warunków pracy w domu nie wymaga od nas tego, byśmy byli architektami wnętrz. Wystarczy biurko, wygodne siedzenie i sprzęt elektroniczny. Podstawą jest oczywiście dostęp do światła i Internetu. Wszystko powinno znajdować się w zasięgu ręki, uporządkowane i dobrze zorganizowane. W organizacji domowo-biurowej przestrzeni mogą pomóc poniższe porady.
Na etapie planowania swojego miejsca do pracy warto pomyśleć o tym, by oddzielić je od pozostałej przestrzeni domu. Dzięki temu zadbamy o swój komfort psychiczny i będziemy w stanie odpocząć po godzinach pracy. Co ważne w sytuacji, gdy życie służbowe i rodzinne rozgrywa się w tej samej przestrzeni, powinniśmy pomyśleć o wyznaczeniu granicy: praca zdalna a czas wolny.
Ostatnio popularnością cieszą się także przestrzenie do współpracy (coworkingowe). To najczęściej miejsca do wynajęcia na jeden lub kilka dni. Tego typu opcja to dobre rozwiązanie w przypadku pracy nad projektem, przy której możemy potrzebować pełnego skupienia i zmiany miejsca. Biura coworkingowe są zazwyczaj przestronne i dobrze zorganizowane. Co ważne umożliwiają pracę w grupach osób przy zachowaniu większego dystansu społecznego. Jednak zarówno praca zdalna, czyli biuro w domu, jak i w przestrzeni coworkingowej związana jest z korzystaniem ze sprzętu służbowego poza miejscem pracy. Jak go odpowiednio zabezpieczyć?
Podczas pracy w domu najczęściej korzystamy z laptopa służbowego czy telefonu. Niezwykle istotne jest to, że za taki przenośny sprzęt elektroniczny odpowiadamy finansowo przed pracodawcą. Oznacza to, że w przypadku uszkodzenia sprzętu, musimy pokryć straty z własnej kieszeni. A przecież nikt z nas nie chciałby ponosić za to konsekwencji finansowych. Jak się przed tym zabezpieczyć? Pomocne może okazać się ubezpieczenie mieszkania, które uwzględnia w swoim zakresie ochrony ruchomości domowe, czyli ruchome elementy wyposażenia naszego domu. Oprócz ubezpieczenia domu – „murów” czyli stałych elementów naszego miejsca zamieszkania od ognia, zalania huraganu, wybuchu gazu, sadzy itp, warto pomyśleć też o wyposażeniu.
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że mienie służbowe można ubezpieczyć w ramach ruchomości domowych. Takie możliwości daje między innymi Compensa. Chodzi tu o przenośny sprzęt elektroniczny, taki jak komputer, telefon, tablet. Jest to ubezpieczenie OC (Odpowiedzialności Cywilnej) za szkody powstałe w takim sprzęcie z winy osoby użytkującej na terenie Polski. Taką opcję można wybrać w ramach rozszerzenia zakresu ochrony polisy mieszkaniowej.
Decydując się na zakup ubezpieczenia domu lub mieszkania powinniśmy pamiętać o możliwościach związanych z ochroną nieruchomości, a szczególnie wyposażenia, które należy do nas i naszego pracodawcy. Tym bardziej, że w dobie pracy zdalnej opcja ta może okazać się bardzo przydatna.
Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group
Niezależnie od tego ile mamy lat, jaki zawód wykonujemy czy też jaki styl życia prowadzimy może się nam przytrafić nieszczęśliwy…
Po ubezpieczenia od utraty dochodu sięgają nie tylko zamożni – potwierdza to analiza przeprowadzona przez Leadenhall Insurance. Z danych firmy wynika,…
Niestety kradzież roweru to sytuacja, której nie przewidzimy, a do której dochodzi stosunkowo często. Warto jednak dawać sobie sprawę, że…
Sezon narciarski 2024/2025 zbliża się wielkimi krokami, a już niebawem zarówno polskie, jak i zagraniczne stoki wypełnią się miłośnikami sportów…
Jak wiadomo, posiadacze pojazdów zobligowani są do posiadania ważnej polisy OC. Jednak praktyka pokazuje, że czasami dochodzi do sytuacji, gdy…
Listopad to miesiąc, w którym od lat zwraca się szczególną uwagę na problem męskich nowotworów, a także dobrostanu psychicznego. Dla…