Czy czeka nas rewolucja w podejściu do produkcji sprzętu domowego i elektroniki? Dyrektywa Rady Unii Europejskiej o prawie do naprawy ma za zadanie ułatwić i zwiększyć dostępności usług naprawczych, co przyniesie korzyści zarówno konsumentom, jak i środowisku. Ale jak nowe przepisy wpłyną na branżę assistance?
Dyrektywa o prawie do naprawy wprowadza szereg istotnych zmian w przepisach. Mają one na celu zmianę podejścia do renowacji zużytych artykułów gospodarstwa domowego. Nowe przepisy dotyczą określonych sprzętów domowych takich jak: zmywarki, pralki, smartfony czy wyświetlacze elektroniczne. Zakłada się, że w przyszłości lista będzie sukcesywnie rozszerzana. Spodziewane zmiany to:
Jak wiadomo usługi z zakresu home assistance zawsze były nastawione na pomoc klientowi i naprawę urządzenia. Niestety czasami zdarzało się, że klient decydował się na zakup nowego sprzętu, bowiem cena części zamiennych wynosiła tyle samo co wartość nowego urządzenia. Wspomniane wyżej przepisy mają nie tylko ułatwić dostęp do części zastępczych, ale także wpłynąć na ich przystępne ceny. Na naszym rynku dosyć dużym problemem jest również liczba serwisów, które taki sprzęt mogą naprawić. Z uwagi na wysokie koszty napraw konsumenci przestali oddawać urządzenia do tego typu punktów usługowych, a zaczęli kupować nowe. Wpłynęło to na spory ubytek serwisów naprawczych.
Wyzwaniem jest także brak specjalistów w zakresie usług naprawczych. W szkołach brakuje obecnie klas, które kształciłyby na kierunkach technicznych. Można założyć, że wraz z wejściem w życie przepisów unijnych w technikach pojawi się możliwość nauki w tym zawodzie. Jednak niezbędna będzie jednak zmiana podejścia i odpowiednia promocja dla tego typu kształcenia wśród młodych ludzi.
– W związku z dyrektywą o Prawie do naprawy możemy spodziewać się zwiększonej liczby zgłoszeń do serwisów. Rodzi to pewien problem, gdyż jest coraz mniej fachowców pracujących w tej branży i ciężko o nowego pracownika. Ponadto będzie się to wiązało ze wzrostem kosztów usług serwisowych, co przełoży się na wzrost cen samych sprzętów – tłumaczy Kamil Pióro, Supervisor z Platformy Home w Departamencie Operacyjnym i IT, Europ Assistance Polska.
Zarówno nowe regulacje, jak i usługi home assistance mają wspólny cel – zmniejszyć ilość elektrośmieci poprzez szybszą i przystępniejszą cenowo naprawę posiadanych sprzętów. Okazuje się, że wspomniane wyżej przepisy odpowiadają na oczekiwania większości Europejczyków, dla których ważny jest zrównoważony rozwój również w domu. Z tego powodu preferują oni naprawę zamiast wymiany. Z wyników badania „Sustainable Living at Home” przeprowadzonego w sierpniu 2023 r. przez firmę Adwise na zlecenie Grupy Europ Assistance wynika, że troska o środowisko jest wysoka wśród Europejczyków ogółem (78%), jak również w ich domach (76%). Naprawa urządzeń znajduje się na liście 5 najczęściej podejmowanych działań ekologicznych:
– Jeżeli rynek polski odpowiednio wcześniej przygotuje się do zmian, jakie nas czekają i zapewni odpowiednio wykwalifikowanych fachowców, możemy spodziewać się pozytywnych rezultatów. Dzięki temu konsumenci będą mieli przystępniejsze warunki do utrzymania swoich urządzeń w dobrej kondycji, a podjęte działania będą bardziej przyjazne środowisku – dodaje Kamil Pióro.
Źródło: Europ Assistance Polska
W tym roku, aż 65 agentów (Life Protection Advisors) Unum Życie uzyskało kwalifikację do międzynarodowego…
W tym roku PZU ponownie dołączył do grona partnerów XIX edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im.…
Niestety nawet wykonując codzienne czynności domowe możemy doświadczyć urazu. Jednak czy w razie nieszczęśliwego wypadku…
Z pewnością ubezpieczenie zwierząt gospodarskich stanowi istotną rolę w zarządzaniu ryzykiem w prowadzonym chowie zwierząt.…
Allianz Partners, globalny lider w zakresie usług ubezpieczeniowych i assistance, podpisał umowę o strategicznej współpracy…
Generali Polska już po raz trzeci zapewnia ochronę NNW wolontariuszom Operacji Czysta Rzeka. Ta największa…