PZU przygotował raport, w którym podsumowuje 7 lat programu PZU Ready for Startups. Dotychczas, w ramach programu współpracy ze start-upami wdrożono już 49 innowacyjnych projektów. Co więcej, ubezpieczyciel zapowiada intensyfikację tych działań.
Z opublikowanych informacji wynika, że w okresie 7 lat eksperci ubezpieczyciela przeanalizowali ponad 7 tys. pomysłów na nowe rozwiązania w Grupie PZU, a 5 proc. z nich, czyli około 350, zostało poddanych szczegółowej weryfikacji. Obejmowała ona m.in. walidację biznesową oraz wykonalność prawną i technologiczną. 77 rozwiązań przeszło pilotaż, z czego 49 zostało przekazanych do wdrożenia w PZU. Dzięki programowi ubezpieczyciel zyskał ponad 200 mln zł (skumulowane korzyści).
– Ponad tysiąc pomysłów na innowacje i rozwiązań oferowanych przez start-upy analizujemy co roku w PZU. To zasługa programu PZU Ready for Startups, funkcjonującego z powodzeniem od ponad 7 lat. Pozwala on rozwinąć się start-upom, które często potrzebują wsparcia w adaptacji do potrzeb biznesowych i w wyskalowaniu proponowanych rozwiązań. Ważne w tych procesach jest doświadczenie partnera doskonale znającego rynek oraz mającego dużą skalę – mówi Jan Zimowicz, członek zarządu PZU SA, odpowiedzialny m.in. za digitalizację, CRM i innowacje.
PZU współpracuje z młodymi firmami technologicznymi w ramach stworzonego w 2017 r. programu PZU Ready for Startups. Powstał on, by nawiązywać efektywną współpracę ze start-upami przy opracowywaniu, testowaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które mogą przynieść realne korzyści biznesowe i zwiększyć satysfakcję klientów ubezpieczyciela.
– Najlepsze innowacje rzadko kiedy powstają na papierze, a dużo częściej są rezultatami działań w duchu „learning by doing” oraz świadomego rozwoju prowadzonego na podstawie uzyskiwanych rezultatów. Dlatego staramy się jak najszybciej testować rozwiązania, w które wierzymy. Co warto jednak podkreślić, blisko 40% projektów kończy się na etapie pilotażu. Mamy mandat na ponoszenie porażek i traktujemy to jako bardzo ważny element budowy kultury innowacyjności w PZU. Dzięki takiemu modelowi jesteśmy w stanie testować ryzykowne projekty, wyciągamy dużo wniosków i nie wdrażamy nic na siłę. Nasze elastyczne podejście umożliwia nam odważne eksperymentowanie – tłumaczy Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji i AI w PZU.
Co istotne, firma nawiązuje współpracę nie tylko z polskimi, ale też i zagranicznymi start-upami. Dotychczas zrealizowano projekty z partnerami z 12 krajów, m.in. z Wielkiej Brytanii, Danii, Stanów Zjednoczonych, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Kazachstanu czy Niemiec. Dobrym przykładem jest współpraca z brytyjską firmą technologiczną, dzięki której PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce i jeden z pierwszych na świecie wdrożył rozwiązanie wykorzystujące AI w obsłudze szkód komunikacyjnych.
Jak możemy przeczytać, spośród 49 zrealizowanych projektów najwięcej, bo aż 16 (33% wszystkich wdrożeń), usprawniło obszar obsługi szkód i świadczeń. 22% przedsięwzięć dotyczyło sprzedaży i marketingu, 16% produktów, a 12% obsługi klienta.
– Nowatorskich rozwiązań i inspiracji szukamy na całym świecie, przy czym z oczywistych względów najbardziej preferujemy współpracę z rodzimymi start-upami. Polski rynek insurtech pozostaje relatywnie skromny na tle bardziej dojrzałych rynków, natomiast należy zaznaczyć, że dojrzewa w sposób zdrowy, a rozwiązania oferowane przez polskie start-upy coraz lepiej wpisują się w nasze oczekiwania i potrzeby – dodaje Marcin Kurczab.
Ubezpieczyciel poszukuje partnerów m.in. poprzez udział w programach akceleracyjnych. Na przykład w ostatnim roku do akceleratorów, których partnerem jest PZU zgłosiło się blisko 400 start-upów, które wskazały towarzystwo jako preferowanego odbiorcę technologii.
– Pomimo ochłodzenia europejskiego rynku insurtech, jaki obserwujemy od trzech lat, jako PZU nadal znajdujemy wiele wartościowych i ciekawych projektów, które się na nim rodzą – podkreśla Jan Zimowicz.
Aktualnie PZU testuje nowe rozwiązania z trzema start-upami z obszarów cyberbezpieczeństwa, ubezpieczeń online i konwersacyjnej sztucznej inteligencji. A w drugim kwartale ubezpieczyciel podejmie decyzję o wdrożeniu najlepszych rozwiązań.
PZU wskazuje, że wśród kluczowych technologii, które w najbliższym czasie mają potencjał zmienić oblicze sektora ubezpieczeń znajduje się:
Najnowszy raport „PZU Ready for Startups. W jaki sposób największy ubezpieczyciel w CEE współpracuje ze start-upami?” dostępny jest na stronie ubezpieczyciela.
Źródło: PZU SA
Po pożarze budynku mieszkalnego w Ząbkach Generali Polska szybko uruchomiło specjalne procedury pomocy dla swoich…
Tegoroczne edycje programów Akcelerator Wiedzy Brokera i Akcelerator Wiedzy Agenta zakończyły się spektakularnym sukcesem frekwencyjnym.…
Po lipcowym pożarze, który objął blok mieszkalny w Ząbkach, PZU uruchomiło natychmiastowe działania pomocowe dla…
Compensa uruchamia nową usługę – Alerty Pogodowe. Za pomocą powiadomień SMS ubezpieczyciel ostrzega klientów przed…
Podróże to czas relaksu, jednak nieprzewidziane sytuacje mogą zakłócić nam długo wyczekiwany urlop. Dlatego kluczowe…
Stłuczka na parkingu? Kolizja na drodze? A sprawca po prostu odjechał? Tego typu sytuacja to…