PZU testuje wśród swoich pracowników Asystenta AI, który oparty jest na generatywnej sztucznej inteligencji. Pilotaż rozwiązania w formie chata to efekt prac jednostki GPT Lab, która została powołana przez ubezpieczyciela w czerwcu 2023 roku. 

Wsparcie dla pracowników PZU 

Jednostka GPT Lab, która zaczęła funkcjonować w czerwcu 2023 r. ma za zadanie analizować możliwości bezpiecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w działaniach służących pracownikom Grupy PZU, a także i klientom ubezpieczyciela. W czasie swojego działania zespół przeanalizował ponad 100 różnych pomysłów na wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań opartych na generatywnej AI oraz przeprowadził liczne testy weryfikujące możliwości ich realizacji. Jednym z pomysłów było udostępnienie w bezpieczny sposób pracownikom ubezpieczyciela narzędzia typu ChatGPT, który ma ich wspierać w codziennej pracy. Rozwiązanie to, przy odpowiedniej precyzji zadawanego pytania, pozwala na tworzenie spójnych odpowiedzi w bardzo krótkim czasie. Na podstawie przesłanych wcześniej danych generatywna sztuczna inteligencja może m.in. podsumowywać treści, analizować dostarczone materiały, odpowiadać na pytania czy wspierać użytkowników jako wirtualny asystent. Jednak rozwiązania generatywnej AI w publicznie dostępnych wersjach generują szereg ryzyk, które są nieakceptowalne dla zaufanej instytucji finansowej. Z tego powodu dla PZU kluczowe jest pełne bezpieczeństwo korzystania z nowych technologii, w tym narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję. 

Bezpieczeństwo danych to podstawa 

Nadrzędnym celem GPT Lab jest zapewnienie bezpieczeństwa danych. Dlatego prace nad pierwszym testowym wdrożeniem były poprzedzone różnego rodzaju konsultacjami dot. bezpiecznego użycia nowych rozwiązań opartych o AI. 

– Zbudowaliśmy prototyp rozwiązania w formie chata – Asystent AI, z którym nasi pracownicy mogą rozmawiać w zbliżony sposób jak z publicznie dostępnymi rozwiązaniami. Asystent AI został oparty o algorytmy generatywnej sztucznej inteligencji OpenAI wykorzystywane w bezpiecznym środowisku chmurowym zarządzanym przez PZU. Prototyp testowany jest przez ściśle określoną grupę pracowników weryfikujących jego skuteczność, jakość odpowiedzi i łatwość użycia. Kolejnym etapem będzie szersze wdrożenie rozwiązania w naszej organizacji – mówi Tomasz Żelski, dyrektor zarządzający ds. digitalizacji w Grupie PZU. 

Dzięki takiemu podejściu ubezpieczyciel testuje technologię generatywnej sztucznej inteligencji nie tylko w sposób bezpieczny i wiarygodny, ale także z zapewnieniem najwyższych standardów regulacyjnych i etycznych. 

– Testowana obecnie wersja beta Asystenta AI ogranicza się tylko do danych, które nie są objęte tajemnicą ubezpieczeniową, przedsiębiorstwa czy ochroną danych osobowych. Kompleksowo przeszkoliliśmy naszych testerów, dzięki czemu jesteśmy pewni, że wiedzą, w jaki sposób korzystać z nowego narzędzia, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Rozszerzając wykorzystanie Asystenta AI będziemy również uwzględniali takie podejście. Jesteśmy świadomi ryzyka generatywnej sztucznej inteligencji, dlatego szczegółowo weryfikujemy nasze rozwiązanie aspektami związanymi z bezpieczeństwem – podkreśla Bartosz Zbyszewski, dyrektor ds. ryzyka i bezpieczeństwa IT w Grupie PZU. 

Wykorzystanie sztucznej inteligencji przez PZU 

Należy nadmienić, że PZU korzysta ze sztucznej inteligencji już od wielu lat. Firma wykorzystuje ją zarówno do usprawniania wewnętrznych procesów, jak i konsekwentnego poprawiania doświadczeń klientów. Ubezpieczyciel wdrożył już kilkadziesiąt rozwiązań z tego obszaru. Nad opracowaniem rozwiązań z komponentami AI pracują w PZU także inne jednostki, takie jak Fabryka Sztucznej Inteligencji czy Laboratorium Innowacji. Stale rozwijanym przez ubezpieczyciela rozwiązaniem jest także chmura prywatna, dzięki której optymalizacji i automatyzacji podlega infrastruktura technologiczna, którą dysponuje towarzystwo. 

Źródło: PZU SA