Categories: Aktualności

Raport TFI PZU: połowa Polek ma doświadczenia inwestycyjne, co trzecia inwestuje

W ramach jubileuszu 25-lecia TFI PZU oraz z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej powstał raport autorstwa dr hab. Katarzyny Sekścińskiej pt. Kobiety nieinwestorki. O Polkach, które inwestują i o tych, które przed inwestowaniem coś powstrzymuje. Wynika z niego, że 4 na 10 kobiet ma doświadczenia w inwestowaniu na rynku kapitałowym. 

Raport na temat potencjału finansowego Polek 

Raport autorstwa dr hab. Katarzyny Sekścińskiej powstał w ramach jubileuszu 25-lecia TFI PZU oraz z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej. W opracowaniu znajdziemy dane i wnioski, które dotyczą m.in. potencjału finansowego Polek, ich skłonności do inwestowania oraz motywacje i bariery związane z inwestowaniem na rynku kapitałowym. Jak możemy przeczytać, badanie przeprowadzono techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview) na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie1068 dorosłych, pracujących Polek w wieku od 18 do 64 lat. 

– Na przestrzeni 25 lat działalności TFI PZU SA, zdobyliśmy obserwacje dotyczące zachowań, obaw i przekonań naszych klientów. Kobiety jasno wskazały, że potrzebują wiedzy, podanej w prosty i przystępny sposób oraz większego zaufania do osób, które im tę wiedzę przekazują. Wyciągnięte z badania wnioski tylko potwierdziły słuszność kierunku, który od dawna obraliśmy i nieustannie rozwijamy. Tym kierunkiem jest edukacja, przejrzysta komunikacja i nasza dostępność – powiedział Tomasz Stadnik, prezes TFI PZU. 

Polki inwestorki i Polki nieinwestorki 

Autorka raportu wyodrębniła dwie grupy kobiet – Polki inwestorki i Polki nieinwestorki. Co ciekawe, badanie ujawniło rozbieżność w postrzeganiu siebie samych przez osoby należące do obu badanych grup. 

– Kobiety inwestorki oceniają swoją odporność na stres, umiejętności analitycznego myślenia i intuicję w zakresie inwestowania wyżej niż kobiety, które nie mają doświadczeń inwestycyjnych. Warto zauważyć, że są to cechy uznawane przez kobiety za kluczowe jeśli chce się dobrze inwestować. Inwestorki są również bardziej pewne siebie i swoich decyzji finansowych niż nieinwestorki, co z całą pewnością przynajmniej w pewnym stopniu znajduje swoje odbicie w skłonności (lub jej braku) do podejmowania ryzykownych wyborów finansowych, w tym inwestycyjnych – mówi autorka raportu, dr hab. Katarzyna Sekścińska z Uniwersytetu Warszawskiego. 

Ważna wiedza inwestycyjna 

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że inwestycje można rozpocząć już od stu, a w niektórych przypadkach nawet od kilkudziesięciu złotych. Natomiast w omawianym raporcie zauważono, że 3/4  nieinwestujących Polek uważa, że minimalna kwota, od której można zacząć inwestowanie wynosi 3000 zł. Co ciekawe tym, co najbardziej blokuje Polki przed inwestowaniem jest zbyt mała wiedza na temat narzędzi inwestycyjnych. Prawie, co druga nieinwestująca Polka (49%) uważa również, że inwestowaniem zajmują się tylko eksperci i ludzie zamożni. Co więcej, zarówno Polki inwestujące, jak i nieinwestorki uważają, że inwestowanie jest ciekawe, ale trudne. Wyniki raportu pokazują jak duża jest rozbieżność między przekonaniami a tym, co aktualnie dzieje się w świecie finansów i inwestycji. Niewątpliwie edukacja finansowa i zdobywanie podstawowej wiedzy inwestycyjnej to już nie tylko życzenie, ale konieczność. 

Według wniosków z raportu, nieinwestorki preferują inwestycje krótkoterminowe z szybkim zyskiem. Jednak wraz ze wzrostem doświadczenia preferencja ta się zmienia i inwestycje długoterminowe stają się dla nich równie atrakcyjne. 

Więcej informacji na powyższy temat można przeczytać w pełnej wersji raportu „Kobiety nieinwestorki” . 

Źródło: PZU SA 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Generali Polska, Fundacja THSN i UM w Poznaniu przekazały kolejny sprzęt do hipotermii leczniczej noworodków w transporcie

Generali Polska we współpracy z Fundacją The Human Safety Net oraz Uniwersytetem Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu przekazały kolejny sprzęt do…

18 godzin ago
  • Aktualności

„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej

Największy polski ubezpieczyciel startuje z kampanią prewencyjną poświęconą profilaktyce onkologicznej. Ma ona zachęcać Polaków do dbania o zdrowie swoje i…

18 godzin ago
  • Aktualności

Popularne błędy popełniane podczas zastrzegania brandu

Rejestracja brandu to kluczowy krok w ochronie marki. Choć proces ten może wydawać się prosty, w rzeczywistości wymaga przygotowania i…

2 dni ago
  • Prawo

Do kiedy trwa ubezpieczenie po studiach?

Co się dzieje z ubezpieczeniem po studiach? Jest to istotna kwestia o której należy pamiętać, ponieważ tylko przez jakiś czas…

2 dni ago
  • Aktualności

Nowa Vienna Life wkracza do czołowych graczy w segmencie ubezpieczeń na życie

Od 1 października Aegon, Compensa Życie i Vienna Life działają, jako jedna firma pod marką Vienna Life. Dzięki połączeniu powstało 4. towarzystwo ubezpieczeń…

2 dni ago
  • Aktualności

VH POLSKA rozpoczyna jesienny sezon ubezpieczeń upraw

1 października VH POLSKA rozpoczęło jesienny sezon ubezpieczeń upraw. Sprzedaż ma trwać do 30 listopada lub do wyczerpania puli pieniędzy…

2 dni ago