Jak wynika z badań przeprowadzonych przez UFG, jedna trzecia kierowców błędnie uważa, że ubezpieczenie OC komunikacyjne przedłuża się automatycznie na kolejny rok – nawet w sytuacji, gdy nie zapłacili którejś z rat dotychczasowej składki. Z kolei aż 40 procent badanych jest przekonana, że gdy auto, motocykl czy ciągnik – stoi niesprawne w garażu – nie musi mieć ubezpieczenia.
Tymczasem to błąd, bowiem tak długo jak pojazd jest zarejestrowany jego właściciel musi mieć ważne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.
Z wcześniejszego raportu UFG, wynika jednak, że to raty są największym utrapieniem właścicieli aut. Przypadki braku OC, to w 40 procentach – nieopłacenie raty składki i w efekcie wygaśnięcie polisy. Problem może dotyczyć nawet ponad czterech milionów osób, które kupują OC na raty. Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wyjaśnia: „ Ostatni wzrost cen polis OC zwiększył zainteresowanie płatnościami w ratach, zatem coraz więcej osób może być narażonych na ryzyko jazdy nieubezpieczonym pojazdem – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dlatego tak istotnie jest, by właściciele aut pamiętali o opłaceniu wszystkich rat składki, inaczej bowiem ich OC nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok”.
Chodzi o przypadki gdy umowa ubezpieczenia została wypowiedziana lub nastąpiła zmiana właściciela pojazdu. Tu jednak wiedza kierowców jest już większa. Tu bowiem tylko 25 procent badanych błędnie uważa, że mimo to – ubezpieczenie automatycznie przedłuży się na kolejny rok. Najlepiej natomiast polscy kierowcy zdają sobie sprawę kiedy powstaje obowiązek zakupu komunikacyjnego OC. Prawie 90 procent badanych właściwie wskazuje, że należy to zrobić najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu i przed wyjechaniem nim na drogę publiczną.
Aż 90 procent respondentów, świadomych jest najmniej dotkliwej sankcji – czyli 50 złotowego mandatu za brak dowodu tego obowiązkowego ubezpieczenia podczas kontroli drogowej. O tym, że czeka ich również wysoka kara od UFG– zdaje sobie sprawę prawie trzy czwarte badanych kierowców. Jest to największy skok w świadomości respondentów, w zakresie konsekwencji braku OC, który wydarzył się na przestrzeni ostatnich sześciu lat. W 2011 roku, o tym że nieubezpieczenie pojazdu, łączy się z karą z Funduszu wiedziało tylko 47 procent badanych. To o 27 pkt. procentowych mniej niż w tegorocznym badaniu.
Ponadto 70 procent respondentów ma świadomość, że gdy spowodują wypadek nieubezpieczonym pojazdem – będą musieli zwrócić UFG odszkodowanie wypłacone ofiarom wypadku. Warto przypomnieć tu, że takie finansowe konsekwencje obciążają nie tylko właściciela pojazdu. Osoba kierująca, która zgodziła się prowadzić nieubezpieczone auto, motocykl czy ciągnik, również ponosi konsekwencje.
Najskromniejszą wiedzę o konsekwencjach braku OC mają: osoby do 24 lat i osoby mające ponad 60 lat. Osoby mieszkające w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców. Pod względem grupy zawodowej wywodzący się spośród: robotników niewykwalifikowanych, osób bezrobotnych oraz gospodyń domowych.
* badanie przeprowadzone zostało – na zlecenie UFG – przez GfK Polonia w sierpniu 2017 roku. Metody: wywiad bezpośredni, w domach respondentów, w ramach badania omnibus CAPI – na podstawie reprezentatywnej losowej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wynosi 1020.
Źródło: www.ufg.pl
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…