Categories: Prawo

Rekomendacje KNF już obowiązują

Wejście w życie rekomendacji KNF dla właścicieli pojazdów równoznaczne jest z dalszym wzrostem cen ubezpieczeń. Pozytywnym jest fakt, że wprowadzenie do życia nowych regulacji ujednolica proces likwidacji szkód. Rekomendacje opisują również zasady regulujące sposób ustalania wysokości zadośćuczynienia.

 
Ideą wprowadzenia w życie rekomendacji jest z jednej strony wprowadzenie zasad prawidłowego sposobu prowadzenia postępowania likwidacyjnego oraz zarządzania całym procesem. To ma zaś przyczynić się do ujednolicenia i poprawy działań zakładów ubezpieczeń.
 
Koniec z nieprzewidywalnością w wypłatach odszkodowań
 
Regulacje KNF zaczęły już obowiązywać. Dla zakładów ubezpieczeń oznacza to ujednolicone zasady, które dotyczą procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Wprowadzenie nowych wpisów ma za zadanie uporządkowanie kwestie wypłaty świadczeń , w sytuacjach, gdy w wypadkach ludzie zginęli lub, kiedy doznali poważnych obrażeń.
 
Różnice w wypłatach muszą być wyrównane
 
Brak regulacji powodował, że osoby poszkodowane w wypadkach komunikacyjnych nie wiedziały do końca na jakich zasadach i według jakich reguł przyznawane są im świadczenia. Dlaczego? Dlatego, że towarzystwa kwestie te regulowały według własnych wewnętrznych zasad, co powodowało bardzo duże rozbieżności w wypłatach odszkodowań. Tu przykładem może być przypadek klienta, który od TU dostał odszkodowanie za śmierć żony w wysokości 7 tysięcy złotych. Po oddaniu sprawy do sądu – wdowcowi wypłacono…150 tysięcy złotych.
 
Tomasz Młynarski z Biura Rzecznika Finansowego podkreśla jak ważne jest indywidualne podejście do każdego przypadku: „W tej mierze rekomendacje nie tworzą jakiegoś nowego prawa, które ustalałoby inne niż dotychczas ramy, w których powinny poruszać się zakłady ubezpieczeń. Uwzględniają natomiast obowiązujące od dawna przepisy oraz utrwalone orzecznictwo Sądu Najwyższego. Szczególnie istotne z punktu widzenia klientów jest położenie nacisku na indywidualną ocenę okoliczności wpływających na wysokość zadośćuczynienia oraz wskazanie szczegółowych kryteriów tej oceny”.
 
Źródło: www.rp.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Firmy pod parasolem ochrony InterRisk

Sprzęt elektroniczny w dzisiejszych czasach stanowi nieodzowny element wyposażenia firm. Telefony komórkowe, tablety, laptopy, komputery stacjonarne,  oprogramowanie czy drukarki to…

2 dni ago
  • Aktualności

TUW PZUW: Prawie trzy czwarte pacjentów dobrze ocenia szpitale

Wyniki ogólnopolskiego sondażu przeprowadzonego przez Centrum Badani Opinii Społecznej we współpracy z TUW PZUW pokazują, że prawie trzy czwarte pacjentów…

2 dni ago
  • Top temat

Czy można mieć ubezpieczenie zdrowotne bez pracy?

Ubezpieczenie zdrowotne w NFZ daje prawo do korzystania z powszechnej opieki medycznej na terenie całego kraju. Oznacza to, że pacjent…

2 dni ago
  • Aktualności

UNIQA ubezpieczy startujących na imprezach IRONMAN w Polsce

Zawodnicy, którzy wystartują w 2024 roku na zawodach serii IRONMAN w Polsce, zostaną objęci ochroną ubezpieczeniową UNIQA. Polisa obejmuje ryzyko następstw…

3 dni ago
  • Top temat

Zakaz wykonywania zawodu, tysiące złotych kary, wieloletnie procesy – to grozi za brak OC zawodowego

Przedstawiciele niektórych profesji m.in. zarządcy nieruchomości, przedsiębiorcy wykonujący działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych czy osoby wykonujące czynności agencyjne…

3 dni ago
  • Aktualności

Ubezpieczenia obowiązkowe dla właściciela pojazdu

Który rodzaj ubezpieczenia jest obowiązkowy dla właściciela pojazdu w Polsce? Kwestie te reguluje ustawa z 22 maja 2003 roku o…

3 dni ago