Rzecznik Finansowy od kilku dni posiada jeszcze szersze kompetencje. Nowe przepisy, które weszły z początkiem października uzupełniają bowiem lukę w ochronie klientów rynku finansowego. Do tej pory klienci zakładów ubezpieczeń nie mogli zgłosić zastrzeżeń dotyczących działalności np. brokerów.
Dotychczas Rzecznik nie miał podstaw do podstaw do podjęcia postępowania interwencyjnego wobec nich lub przeprowadzenia postępowania polubownego. Tego typu pośrednicy nie byli też objęci obowiązkami nałożonymi przez tzw. ustawę reklamacyjną. Nadkłada ona obowiązek rozpatrzenia reklamacji klienta w określonym terminie. Przy czym chodzi tu o spory w zakresie nie związanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową.
Aleksander Daszewski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego wyjaśnia: „W praktyce będą to sprawy związane z czynnościami związanymi z działalnością pośrednika ubezpieczeniowego. Na przykład takie w których agent nie zaproponował osobie przewlekle chorej ubezpieczenia turystycznego zawierającego opcję obejmującą przypadki zaostrzenia się chorób przewlekłych. Tymczasem zgodnie z wymogami ustawy jest zobligowany do zbadania potrzeb klienta przed wystawieniem polisy i zaproponowania odpowiedniej polisy – mówi Aleksander Daszewski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.
Ekspert zwrócił również uwagę na to, że nowa regulacja nie dotyczy tylko agentów, ale i szeroko pojętych dystrybutorów ubezpieczeń: „Celem tej regulacji, jest wyrównanie i harmonizacja poziomu ochrony klienta, niezależnie od tego za pośrednictwem jakiego kanału klient zawiera umowę ubezpieczenia. Tworzy ona mechanizmy, które mają zapewnić, że klienci będą mieli pod drugiej stronie uczciwego i profesjonalnego dystrybutora ubezpieczeń. Powinien on postępować uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem swojego klienta. Materiały reklamowe i marketingowe kierowane przez dystrybutora ubezpieczeń do klienta powinny być jasne, rzetelne i niewprowadzające w błąd. W przeszłości były z tym problemy, czego najlepszym przykładem są tzw. polisy z UFK. Mamy nadzieję, że pod rządami nowych przepisów zjawisko tzw. misselingu zostanie istotnie ograniczone”.
Pośrednicy ubezpieczeniowi muszą przedstawić osobom zainteresowanym daną ofertą tak zwaną analizę potrzeb klienta. Na jej podstawie powinni zaproponować produkt dla niego najlepszy. Ekspert z ramienia RzF jest zdania, że dla pośredników tego typu wymogi nie powinny być żadna nowością, potrzeby klienta powinny być bowiem priorytetem: „Dla znacznej części pośredników, to żadna nowość. Ci, którzy myśleli o zbudowaniu długoterminowej relacji z klientem przeprowadzali taką analizę”- mówi Aleksander Daszewski.
Źródło: www.rf.gov.pl
Wśród laureatów 7. edycji Konkursu „Zdrowa Przyszłość – Inspiracje” znalazły się projekty PZU Zdrowie. Do finału zakwalifikowano ponad 200 zgłoszeń,…
Zakup okularów dla dziecka to dosyć spory wydatek – można za nie zapłacić od ok. 500 zł do nawet tysiąca…
Już po raz kolejny Warta znalazła się na szczycie rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań „Rzeczpospolitej”. Ubezpieczyciel zajął pierwszą pozycję, w kategorii…
Wystartowała trzecia edycja kampanii promującej PZU, jako dobre miejsce do rozwoju zawodowego dla profesjonalistów z branży IT. Ubezpieczyciel zaprasza do…
Generali po raz kolejny zostało wyróżnione w rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań, opublikowanym przez dziennik Rzeczpospolita. Ubezpieczyciel zajął pierwsze miejsce w kategoriach:…
Gwałtowne zjawiska pogodowe na stałe wpisały się już w nasz krajobraz i niestety coraz częściej niosą ze sobą zniszczenia lub…