Categories: Prawo

Rzecznik Finansowy z szerszymi kompetencjami

Rzecznik Finansowy od kilku dni posiada jeszcze szersze kompetencje. Nowe przepisy, które weszły z początkiem października uzupełniają bowiem lukę w ochronie klientów rynku finansowego. Do tej pory klienci zakładów ubezpieczeń nie mogli zgłosić zastrzeżeń dotyczących działalności np. brokerów.

Nowe przepisy po raz kolejny poszerzają kompetencje Rzecznika Finansowego

Dotychczas Rzecznik nie miał podstaw do podstaw do podjęcia postępowania interwencyjnego wobec nich lub przeprowadzenia postępowania polubownego. Tego typu pośrednicy nie byli też objęci obowiązkami nałożonymi przez tzw. ustawę reklamacyjną.  Nadkłada ona obowiązek rozpatrzenia reklamacji klienta w określonym terminie. Przy czym chodzi tu o spory w zakresie nie związanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową.

Aleksander Daszewski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego wyjaśnia: „W praktyce będą to sprawy związane z czynnościami związanymi z działalnością pośrednika ubezpieczeniowego. Na przykład takie w których agent nie zaproponował osobie przewlekle chorej ubezpieczenia turystycznego zawierającego opcję obejmującą przypadki zaostrzenia się chorób przewlekłych. Tymczasem zgodnie z wymogami ustawy jest zobligowany do zbadania potrzeb klienta przed wystawieniem polisy i zaproponowania odpowiedniej polisy – mówi Aleksander Daszewski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.

RzF: „Celem tej regulacji, jest wyrównanie i harmonizacja poziomu ochrony klienta, niezależnie od tego za pośrednictwem jakiego kanału klient zawiera umowę ubezpieczenia”

Ekspert zwrócił również uwagę na to, że nowa regulacja nie dotyczy tylko agentów, ale i szeroko pojętych dystrybutorów ubezpieczeń: „Celem tej regulacji, jest wyrównanie i harmonizacja poziomu ochrony klienta, niezależnie od tego za pośrednictwem jakiego kanału klient zawiera umowę ubezpieczenia. Tworzy ona mechanizmy, które mają zapewnić, że klienci będą mieli pod drugiej stronie uczciwego i profesjonalnego dystrybutora ubezpieczeń. Powinien on postępować uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem swojego klienta. Materiały reklamowe i marketingowe kierowane przez dystrybutora ubezpieczeń do klienta powinny być jasne, rzetelne i niewprowadzające w błąd. W przeszłości były z tym problemy, czego najlepszym przykładem są tzw. polisy z UFK. Mamy nadzieję, że pod rządami nowych przepisów zjawisko tzw. misselingu zostanie istotnie ograniczone”.

Analiza potrzeb klienta: RzF: „Dla pośredników tego typu wymogi nie powinny być żadną nowością, potrzeby klienta powinny być bowiem priorytetem

Pośrednicy ubezpieczeniowi muszą przedstawić osobom zainteresowanym daną ofertą tak zwaną analizę potrzeb klienta. Na jej podstawie powinni zaproponować produkt dla niego najlepszy. Ekspert z ramienia RzF jest zdania, że dla pośredników tego typu wymogi nie powinny być żadna nowością, potrzeby klienta powinny być bowiem priorytetem: „Dla znacznej części pośredników, to żadna nowość. Ci, którzy myśleli o zbudowaniu długoterminowej relacji z klientem przeprowadzali taką analizę”- mówi Aleksander Daszewski.

Źródło: www.rf.gov.pl

Bartosz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Bartosz
Tags: broker IDD mulitiagencja reklamacje Rzecznik Finansowy

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

17 godzin ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

17 godzin ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

20 godzin ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago