Zmieniają się przepisy dotyczące sprzedawania ubezpieczeń. Zmiany dotyczą również imprez turystycznych razem z wycieczkami. Klienci biur podróży muszą być rzetelnie poinformowani przez sprzedawcę o produktach, którymi są zainteresowani. Ubezpieczenie turystyczne musi być zatem na miarę dopasowane do potrzeb klienta. Eksperci z TU Europa wyjaśniają „Rzeczpospolitej” [01.10.18] na czym polegają wchodzące w życie nowe regulacje.
Pierwszym wyznacznikiem nałożonym przez prawo jest badanie potrzeb klienta. Wprawdzie już dziś zawarcie umowy ubezpieczenia poprzedzone jest wypełnieniem przez klienta formularza, ale nie jest to obowiązkowe. Dyrektywa unijna jest jednym z najważniejszych aktów prawnych i wpłynie wyraźnie na zasady panujące na rynku ubezpieczeniowym.
Według nowego prawa informacje powinny zawierać takie składowe jak m.in.: suma ubezpieczenia, obowiązki ubezpieczonego, wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, sposób rozwiązania umowy itp. To informacje, które znajdują się i nadal znajdować się będą w ogólnych warunkach ubezpieczenia OWU) i na polisie. Na czym więc polegają nowości? Ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń Renata Orzechowska wyjaśnia: „Nowość polega na tym, że muszą być opisane w zwięzły sposób w oddzielnym dokumencie. Zatem to, co mogą odczuć klienci, to trochę dłuższy czas zawierania umowy, bo będą mieli dodatkowy dokument do przeczytania”. W wypadku umów generalnych z agentami, którzy występują w roli ubezpieczającego, nowa regulacja nie wpływa zasadniczo na zakres ich obowiązków. Będą zobowiązani oni do przeprowadzenia analizy potrzeb klienta, przekazania krótkiego dokumentu o polisie przed każdym zawarciem umowy ubezpieczenia i będą zobowiązani do przekazania informacji, kto jest dystrybutorem ubezpieczenia (jaki zakład ubezpieczeń), a także jaki jest sposób składania reklamacji
Rzecznik prasowy TU Europa Mariusz Gawrychowski potwierdza: „Ostatnie miesiące poświęciliśmy na wyjaśnianie naszej sieci sprzedaży, czyli głównie biurom podróży, jak badać potrzeby klientów, żeby jak najlepiej dobrać im ubezpieczenie turystyczne. 1 października uruchomimy stronę internetową dla sieci sprzedaży z niezbędnymi informacjami o naszych produktach turystycznych”.
Zakłady ubezpieczeń prowadzili szkolenia oraz opracowali dla sieci sprzedaży wytyczne do analizy potrzeb klientów, w tym m.in. krótki katalog pytań do nich.„Odpowiedzi pozwolą dystrybutorowi dostosować produkt do potrzeb klienta pod kątem doboru właściwego zakresu ubezpieczenia, np. sumy ubezpieczenia kosztów leczenia. Nasi partnerzy będą mieli także katalog z przykładowymi kosztami leczenia określonych chorób lub nieszczęśliwych zdarzeń w najdroższych pod tym względem kierunkach” – dodaje Gawrychowski.
„Z uwagi na obowiązek przeprowadzenia analizy potrzeb klienta przez agentów turystycznych unijna dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń powinna przyczynić się do sprzedawania klientom polis bardziej dostosowanych do ich potrzeb, z właściwym zakresem i sumami ubezpieczenia, ustalonymi w zależności od tego, do jakiego kraju wybiera się turysta” -wyjaśnia Magdalena Oszczak – menedżer ds. oceny ryzyka w AXA .
Źródło: www.rp.pl
Ferie zbliżają się wielkimi krokami i pomimo tego, że póki co na horyzoncie nie widać…
Ubezpieczenia to bardzo ważny element ochrony rolnika i jego działalności. A dodatkowa ochrona od ryzyk niewymienionych…
Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…
TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…
Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…
Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…