Aktualności

Ubezpieczenia grupowe: Sądy coraz częściej po stronie konsumentów

Tak zwane „grupówki” nie cieszą się dobrą opinią wśród klientów firm ubezpieczeniowych. Co prawda cena składek jest niska, ale co za tym idzie: świadczenia pozostawiają bardzo wiele do życzenia. Sądy coraz częściej wydają wyroki, które chronią praw konsumentów.

 
O tym jak naprawdę „działają” ubezpieczenia grupowe najczęściej dowiadujemy się po tym jak realnie zetkniemy się z problemem. Jak podaje „Gazeta Wyborcza” (21.07.2016): „Najczęściej przekonują się o tym spadkobiercy osób, które zmarły, pozostawiając po sobie kredyty z dołożoną niby-polisą”.
 
Sąd po stronie ubezpieczonego
 
Ostatnio wydany przez Sąd Apelacyjny w Szczecinie wyrok (I sygnatura akt ACa 20/16) daje konsumentom szanse na to, że sytuacja ulegnie zmianie. Zakłady ubezpieczeń seryjnie bowiem oddalają roszczenia, które dotyczą spłacenia kredytu, powołując się na to, że przyczyna zgonu wynikała z „chorób istniejących w momencie przystępowania do ubezpieczenia”. Wyrok sądu który daje nadzieję konsumentom brzmiał następująco: „Jeśli ubezpieczyciel nie przeprowadził ankiety medycznej, to żadne wyłączenia nie działają”.
 
Przykład Pani Edyty, która zmaga się z chorobą onkologiczną

Kobieta przez lata płaciła składki (wcale nie małe) na ubezpieczenie pracownicze, które miało stosowne klauzule dotyczące nieszczęśliwych wypadków oraz ciężkich chorób. Ubezpieczenie obejmowało m.in. takie warunki, że przypadku śmierci pieniądze z tytułu polisy miał dostać partner Pani Edyty, a w przypadku jakiegoś nieszczęścia miały posłużyć do pokrycia kosztów leczenia i rehabilitacji. Pani Edyta żyła w przekonaniu, że jest dostatecznie ubezpieczona. Zmieniła zdanie, kiedy dowiedziawszy się, że jest chora na raka, chciała skorzystać z ubezpieczenia. Jak pisze w liście do „Gazety Wyborczej”: „Otrzymałam decyzję rentową z „całkowitą niezdolnością do pracy”. Domyślałam się, że zmianie ulegną zasady ubezpieczenia grupowego, jakim byłam objęta w pracy (spodziewałam się np. zwiększenia składki). Jakież było moje zaskoczenie, kiedy ubezpieczyciel przedstawił mi ofertę ze zmniejszoną sumą ubezpieczenia – mniej więcej o dwie trzecie”.


Chora pamiętając o regularnie płaconych przez nią składkach miała nadziej, że ubezpieczenie właśnie w tym momencie przyda się na walkę z chorobą. Niestety okazało się, że jest wręcz przeciwnie – pracownicza polisa grupowa po zwolnieniu się z pracy może albo przestać działać w ogóle, albo jej warunki mogą się drastycznie zmienić na niekorzyść klienta. A ponieważ Pani Edyta nie poinformowała ubezpieczyciela o przyczynie rezygnacji z pracy (mimo, że to jest oczywiste), dostała nową propozycje ubezpieczenia z zaporowo niską nowa suma ubezpieczenia. Ponieważ Pani Edyta jest osobą ciężko chorą, nie ma raczej szans na ubezpieczenie w innym TU, dlatego jest ona skazana na dotychczasowego ubezpieczyciela i na warunki, które jej zaproponował.
 
Źródło: www.wyborcza.pl
 

Bartosz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Bartosz

Recent Posts

Klienci coraz częściej zgłaszają problemy z ubezpieczeniami sprzętu elektronicznego 

Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…

1 dzień ago

PKO Ubezpieczenia: Polacy nie czują się gotowi na kryzysy 

Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…

1 dzień ago

Jak Polacy korzystali z prywatnej opieki medycznej w 2025 roku? 

Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…

1 dzień ago

Twoja Hospitalizacja – nowa propozycja dla klientów Prudential 

Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…

2 dni ago

Ubezpieczenie grupowe Puls od InterRisk – element atrakcyjnego pakietu pracowniczego 

Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…

2 dni ago

PZU przyspiesza likwidację szkód dzięki mStłuczce 

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…

3 dni ago