Unijna dyrektywa PSD2 *, która wejdzie w życie w styczniu 2018 r., ureguluje rynek płatności, ale mogą z niej skorzystać także zakłady ubezpieczeń. Nowe prawo wprowadza usługi, które pozwolą ubezpieczycielom bez konieczności wynagradzania banków otrzymać dostęp do danych transakcyjnych klientów – o ile się na to zgodzą.
Michał Mroczek, chief data officer w AXA wyjaśnia: „Do dostawców usług transportowych czy mediów, których rynek już został uwolniony, dołączą za chwilę dostawcy usług finansowych. PSD2 to krok w stronę gospodarki sieciowej. Buduje jej finansową infrastrukturę i umożliwia konsumentom jeszcze wygodniejsze korzystanie z owoców gospodarki cyfrowej”.
Teraz klient przychodzi raz do roku kupić ubezpieczenie i towarzystwa nic o nim nie wiedzą. Banki dzięki temu, że klienci regularnie logują się do systemu i dokonują transakcji, wiedzą o nich dużo więcej. Po wejściu w życie dyrektywy PSD2 to się zmieni. O ile klienci się zgodzą.
Dorota Kamińska, kierownik Działu Ubezpieczeń Masowych Affinity, Marsh Polska dodaje: „ Na podstawie analizy danych ubezpieczyciele będą mogli przygotowywać oferty dla klientów i docierać z nimi przez inne kanały dystrybucyjne, co może w znacznym stopniu zrewolucjonizować rynek ubezpieczeń bancassurance w Polsce. Oczywiście najważniejsze w tym procesie jest zabezpieczenie danych osobowych i udostępnianie tylko tych, na które klienci wyrazili zgodę”.
Generalnie to, jak ubezpieczyciele wykorzystają wiedzę, zależeć będzie od tego, co będą umieli wyczytać z rachunku klienta. Problemem dla towarzystw może być przekonanie klientów do tego, żeby dali im dostęp do informacji o swoim rachunku. Ci musieliby mieć z tego ewidentną korzyść. Może być nią aplikacja do obsługi rachunku bankowego – dzięki nowym przepisom nie tylko bank będzie mógł oferować takie produkty. Albo – lepsze dopasowanie ubezpieczeń do potrzeb klientów, dzięki czemu firma mogłaby zaproponować niższe ceny. Składki powinny zmaleć, gdy zakład ubezpieczeń byłby w stanie lepiej zbadać profil klienta.
*Unijna dyrektywa PSD2 to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego. Według ekspertów wpłynie ona w znaczącym stopniu na kształt całego rynku usług płatniczych, a tym samym na działalność m.in banków, instytucji płatniczych, podmiotów oferujących karty sklepowe, karty paliwowe, niezależnych operatorów bankomatów czy innych nie bankowych dostawców usług płatniczych.
Źródło: www.rp.pl
Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…
Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…
Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…
Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…
Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…
PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…