Categories: Prawo

Wypadek w czasie trwania umowy leasingowej – co robić?

Jak zachować się w przypadku wypadku samochodowego do którego doszło w czasie trwania umowy leasingowej? Kogo należy powiadomić o zdarzeniu i jak wygląda proces likwidacji szkody? Sprawdź poniżej. 

Zapobieganie powiększaniu się szkody 

Niezależnie od sytuacji każdy z nas po wypadku powinien upewnić się czy może jakoś wpłynąć na rozmiar powstałej szkody oraz, czy może zapobiec jej powiększaniu się. Jeśli chodzi o szkody komunikacyjne zapobieganie powiększaniu się szkody oznacza przede wszystkim włączenie świateł awaryjnych w pojeździe, rozłożenie trójkąta ostrzegawczego oraz założenie kamizelki odblaskowej, aby inni użytkownicy drogi mogli w porę zareagować na zagrożenie. Do tego typu czynności możemy także zaliczyć udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym (przed przybyciem pogotowia ratunkowego). Nie zapominajmy też, że zawsze, gdy podczas wypadku mamy osoby poszkodowane musimy zawiadomić policję. A w przypadku uszkodzonego pojazdu możemy np. zabezpieczyć go folią lub plandeką po zniszczeniu szyby, lub umieścić na parkingu strzeżonym, aby ochronić go przed kradzieżą. 

Szkoda w leasingowanym pojeździe – kiedy zgłosić? 

To, w jaki sposób należy zgłosić szkodę w leasingowanym pojeździe jest zależne od tego, czy jesteśmy sprawcą czy poszkodowanym w zdarzeniu drogowym. W pierwszym przypadku będziemy musieli naprawić samochód z pomocą polisy Autocasco. Z kolei, jeśli jesteśmy poszkodowanym wówczas naprawimy pojazd z polisy OC sprawcy. Istotne jest to, by szkodę zgłosić jak najszybciej. Dla szkód z polisy Autocasco większość ubezpieczycieli zastrzega sobie w OWU maksymalnie siedmiodniowy termin na zgłoszenie szkody. Ale uwaga! Okres ten jest jeszcze krótszy, w przypadku szkody kradzieżowej. Wtedy szkodę należy zgłosić najpóźniej następnego dnia roboczego po uzyskaniu informacji o jej wystąpieniu. Zdarzenie to musimy również zgłosić na policję. Natomiast przy szkodach z polisy OC mamy aż trzy lata na zgłoszenie roszczenia. Jednak warto to zrobić zaraz po wystąpieniu zdarzenia. Pamiętajmy także o tym, że naszym obowiązkiem jest zgłoszenie szkody do leasingodawcy – on będzie informowany przez ubezpieczyciela o przebiegu likwidacji szkody. 

Jak przebiega likwidacja szkody na samochodzie w leasingu

Jak wiadomo szkoda, która została zgłoszona powinna zostać zlikwidowana w ciągu trzydziestu dni. Wspomniany czas dotyczy zarówno polis OC, jak i Autocasco. Jeżeli jednak czas likwidacji będzie musiał zostać przedłużony, wówczas ubezpieczyciel, do którego zgłosiliśmy szkodę, poinformuje nas o tym podając powód tej sytuacji. Należy zwrócić uwagę, że na to jak będzie przebiegała likwidacja szkody z polisy AC wpływa zakres danej umowy. Niewątpliwie, by uniknąć dodatkowych kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu, leasingobiorca powinien zadbać o to, aby na jego ubezpieczeniu nie występowały zapisy o franszyzie, pomniejszeniu wartości części lub pomniejszeniu wypłaconego odszkodowania. Najszerszą ochronę zapewniają polisy Autocasco chroniące od wszystkich zdarzeń do jakich może dojść na drodze. Praktyka pokazuje też, że zdecydowana większość szkód z AC likwidowana jest z udziałem warsztatów lub autoryzowanych stacji obsługi, więc likwidacja szkody przebiega bezgotówkowo. Przy polisie OC likwidacja szkody również może odbywać się we wspomnianych miejscach. Co istotne, niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe rekomendują określone warsztaty na terenie kraju – są to firmy o ugruntowanej pozycji na rynku i cieszące się pozytywnymi opiniami klientów. 

Źródło: WARTA 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Europ Assistance Polska podsumowało majówkę

Europ Assistance Polska w oparciu o swoje statystyki podsumowało majówkę. Wiele osób zdecydowało się spędzić  ten czas w Polsce, a…

6 godzin ago
  • Aktualności

VH Polska przeprowadza wspólne szacowanie szkód w zbożach i rzepakach

7 maja, koło Namysłowa, odbyło się wspólne szacowanie szkód, jedno z wielu jakie obecnie są prowadzone przez VH Polska na…

9 godzin ago
  • Aktualności

Platforma Cargo – nowy portal self-service PZU

PZU wprowadza nowe narzędzie online do zawierania umów ubezpieczenia mienia w transporcie Cargo. Platforma, która dedykowana jest dla klientów korporacyjnych…

1 dzień ago
  • Aktualności

Warta – najwyższa jakość obsługi ponownie potwierdzona

Najnowsze sprawozdanie, które zostało opracowane przez Rzecznika Finansowego potwierdza najwyższą jakość obsługi klienta w Warcie. Co ciekawe, wynik ten został…

1 dzień ago
  • Aktualności

Współpraca z Klientem w duchu medical-CARE

Branża assistance działa w wielu obszarach, oferując nam pomoc w przypadku zepsucia się auta, awarii w domu, problemów w podróży…

1 dzień ago
  • Aktualności

Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd w góry

Tatrzańskie szlaki to idealne miejsce do aktywnego wypoczynku z całą rodziną. Jednak do takiej wyprawy musimy się dobrze przygotować, w…

1 dzień ago