Aktualności

Koszty wynajęcia pojazdu zastępczego musi pokryć zakład ubezpieczeń

W przypadku, kiedy osoba poszkodowana nie ma środków na naprawę samochodu, a postępowanie likwidacyjne przedłuża się z przyczyn leżących po stronie ubezpieczyciela, to zakład ubezpieczeń musi pokryć koszty wynajęcia pojazdu zastępczego. Tak uznał Sąd Rejonowy w Zduńskiej Woli, a Sąd Okręgowy w Sieradzu potwierdził prawidłowość jego stanowiska w wyroku z 27 września 2017 r. (sygn. akt I Ca 340/17).

 
Chodziło o likwidację skutków kolizji, do której doszło 8 lutego 2015 r. z udziałem auta Barbary F. i samochodu z zagraniczną rejestracją i zagraniczną polisą OC. Poszkodowana natychmiast  zgłosiła szkodę do polskiego przedstawiciela ubezpieczyciela sprawcy, tzw. korespondenta, którym jest zwykle któryś z polskich zakładów ubezpieczeń. Następnego dnia wynajęła samochód zastępczy w firmie, w której za każdy dzień najmu miała płacić 135 zł.
Ubezpieczyciel uznał, że szkoda jest całkowita i 19 czerwca 2015 r. wypłacił Barbarze F. odszkodowanie. Dopiero tego dnia zwróciła ona wynajmowane auto firmie P. Podjęła też decyzję o naprawie uszkodzonego samochodu. Roszczenia z tytułu kosztów najmu pojazdu zastępczego kobieta scedowała na rzecz wspólników firmy od której wynajmowała auto.  O zwrot kosztów najmu pozwali oni Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w Warszawie, gdyż to od tej organizacji należy dochodzić odszkodowania na drodze sądowej w razie sporu z zagranicznym zakładem ubezpieczeń.
 

Sąd uznał, że to z winy ubezpieczyciela postępowanie likwidacyjne trwało długo

 
Sąd I instancji uznał, że roszczenie jest uzasadnione, bo zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność także w zakresie kosztów najmu pojazdu zastępczego za okres od wystąpienia zdarzenia do czasu przyznania odszkodowania. Sąd uznał, że to z winy ubezpieczyciela postępowanie likwidacyjne trwało tak długo. Z przepisami od zgłoszenia szkody do wypłaty niespornej części odszkodowania nie powinno upłynąć więcej niż 30 dni. I chociaż pozwane PBUK nie uczestniczyło w postępowaniu likwidacyjnym, to zgodnie z przepisami za szkodę, która wynikała z ubezpieczenia zielonej karty odpowiada tak, jakby to czynił ubezpieczyciel. Dlatego za cały okres od 8 lutego do 19 czerwca (130 dni) poszkodowana powinna otrzymać zwrot kosztów najmu pojazdu zastępczego. Koszty wyniosły 14 tys. 850 zł plus odsetki ustawowe za opóźnienie.
 

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych złożył apelację od wyroku

 
PBUK argumentowało swoją decyzję w ten sposób, że zasądzona kwota nie pozostaje w adekwatnym związku przyczynowo – skutkowym z samą kolizją. A jeśli nawet, to inaczej trzeba liczyć odsetki za opóźnienie. Pozwane PBUK wskazywało też, że nie odpowiada za szkodę jak korespondent, czyli podmiot prowadzący likwidację szkody. Nie ponosi zatem odpowiedzialności za zwłokę w spełnieniu świadczenia. Poza tym nieuprawnione było uznanie przez Sąd za uzasadnione kosztów najmu pojazdu zastępczego przez okres powyżej 20 dni.  Po oględzinach pojazdu, Barbarę F. wstępnie poinformowano, że prawdopodobnie szkoda zostanie zakwalifikowana jako całkowita. O tym, że z pewnością będzie miała taki charakter poszkodowana wiedziała zaś od 28 kwietnia. Tego dnia bowiem otrzymała wycenę szkody. W apelacji ubezpieczyciel zaznacza m.in.: „Mimo to nie podjęła działań mających na celu minimalizację szkody poprzez nabycie nowego pojazdu, a zatem okres najmu pojazdu zastępczego przez 130 dni stanowi nadużycie prawa z jej strony”.
 

Sąd Okręgowy nie zgodził się z prawie wszystkimi zarzutami

 
Jak stwierdził na podstawie dokumentów sprawy, informacja o szkodzie całkowitej nie została przekazana poszkodowanej w sposób formalny ani jednoznaczny. Nie można też uznać, że taką informację zawierała wycena szkody, bo fakt jej doręczenia Barbarze F. nie kończył ostatecznie likwidacji szkody. Nie wiązał się również z wypłatą choćby części odszkodowania. A te pozwoliłoby naprawić uszkodzenia lub zakupić inny pojazd. W uzasadnieniu napisano: „ Nie może umknąć uwadze fakt, że ubezpieczyciel nie zaproponował poszkodowanej swojego pojazdu zastępczego przez trwające 4 miesiące postępowanie likwidacyjne, zatem trudno uznać, by to po stronie poszkodowanej leżała jakakolwiek zawiniona przyczyna tego, że do chwili otrzymania decyzji o odszkodowaniu korzystała z pojazdu zastępczego, najętego u powodów”.
 
Jego zdaniem Sąd I instancji właściwie ocenił, że przed datą wydania decyzji o odszkodowaniu Barbara F. nie miała obiektywnej możliwości zaprzestania korzystania z pojazdu zastępczego. To oznacza, że zachodzi związek między zachowaniem sprawcy szkody, za które odpowiada ubezpieczyciel, a szkodą w postaci kosztów najmu pojazdu zastępczego w związku z kolizją.
Sąd Okręgowy zmodyfikował wyrok I instancji na korzyść pozwanego tylko w części dotyczącej odsetki od przyznanej kwoty odszkodowania. Wyrok jest prawomocny.
 
Źródło: www.rp.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Magdalena

Recent Posts

O czym warto pamiętać, kupując ubezpieczenie na ferie? 

Ferie zbliżają się wielkimi krokami i pomimo tego, że póki co na horyzoncie nie widać…

4 dni ago

Agro Pakiet od InterRisk – nie tylko ochrona majątku, ale także rolnika i jego bliskich 

Ubezpieczenia to bardzo ważny element ochrony rolnika i jego działalności. A dodatkowa ochrona od ryzyk niewymienionych…

4 dni ago

Dotowane ubezpieczenia upraw – kompleksowa ochrona dla rolników 

Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…

5 dni ago

TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na energetykę 

TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…

5 dni ago

Europ Assistance Polska z nową siedzibą 

Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…

7 dni ago

Czy ubezpieczyciele przy kalkulacji składek biorą pod uwagę odmiany upraw? 

Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…

7 dni ago