28 listopada w Poznaniu odbyło się 8. Forum Rolników i Agrobiznesu. Tegoroczna konferencja odbywała się pod hasłem: „Ziemia w opałach: jak zapewnić wodę, żywność i środowisko? Kluczowe znaczenie rolnictwa”. Podczas wydarzenia zwrócono także uwagę na znaczenie ubezpieczeń dla branży.
28 listopada w Poznaniu na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyło się 8. Forum Rolników i Agrobiznesu. W tym roku ta konferencja rolnicza odbywała się pod hasłem: „Ziemia w opałach: jak zapewnić wodę, żywność i środowisko? Kluczowe znaczenie rolnictwa”.
– Ziemia w opałach to nieprzesadne sformułowanie, które ma przerazić. To oddanie rzeczywistego stanu zagrożenia i impuls do głębszej analizy. Nasza jedyna Ziemia – bo innej nie mamy – jest jak rozgrzany kocioł, który może nie wytrzymać ciśnienia. Gigantyczne pożary, które obserwowaliśmy w tym roku na południu Europy, dramatyczne powodzie niszczące całe regiony, susze nawiedzające coraz to nowe obszary, deszcze nawalne i huragany to zjawiska, o których nie słyszymy już tylko w mediach. To rzeczywistość, która uderza także bezpośrednio w polskie rolnictwo, w zależności od roku z różnym nasileniem, ale też z całą swoją przerażającą mocą. Mijający rok 2023 ma szansę pobić kolejny rekord temperatury – jest najcieplejszy od czasów rozpoczęcia pomiarów. Skutki ocieplania klimatu uderzają w rolnictwo, a pogodowe ekstrema potęgują niepewność zbiorów i utrudniają rolnikom podejmowanie decyzji – podkreślał podczas otwarcia konferencji pan Karol Bujoczek, redaktor naczelny top agrar Polska.
Konferencję otwierała debata, której tematem było: Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód i liberalizacja handlu – konsekwencje dla rynków i sektora rolnego w Unii i w Polsce. Dyskusja budziła duże emocje w samych uczestnikach jak i w zgromadzonej widowni. W rozmowie udział wzięli:
Podczas sesji głównej swoje wystąpienie miał także Michael Lösche, dyrektor zarządzający VH Polska.
– Niewiele jest dziedzin gospodarki, których sukces finansowy producenta byłby tak uzależniony od pogody, jak ma to miejsce w przypadku rolnictwa. Jednocześnie trudno znaleźć inny sektor niż rolnictwo, który z tak wielką obawą o możliwe negatywne skutki dla przyszłości gospodarstw obserwowałby zmiany klimatyczne ostatnich dziesięcioleci – mówił Michael Lösche, dyrektor zarządzający VH Polska.
Przedstawiciel ubezpieczyciela podkreślał, że do wzrostu zagrożenia przyczyniają się coraz częściej występujące ulewne deszcze, przymrozki, czy przedłużające się okresy upałów i susze. W efekcie ogrzewania się atmosfery oraz wzrostu średniej temperatury rocznej występują anomalie pogodowe o coraz większym nasileniu i zasięgu.
– Dobiegający końca rok 2023 od samego początku przynosił europejskiemu rolnictwu znaczne szkody, poczynając od marca, kiedy to znaczne obszary ozimin na Litwie i Łotwie nie przetrwały zimy. W kolejnym miesiącu mrozy nie dawały za wygraną, przyczyniając się do szkód przymrozkowych w Chorwacji, Niemczech, Włoszech, niszcząc plony drzew pestkowych i ziarnkowych. W czasie, kiedy ujemne temperatury niszczyły plantacje na południu Europy, na Litwie, w wyniku długotrwałego braku opadów znaczna część kraju aż do maja cierpiała z powodu ekstremalnej suszy. Nie mówiąc o powodziach i gradobiciach, które nawiedziły takie europejskie kraje, jak Włochy, Niemcy, Francja czy Słowenia. Na Słowenii soja, słonecznik, winorośle ucierpiały najmocniej, z kolei w sierpniu doszło do takiego gradobicia jakiego Niemcy dotąd nie znały. Nawet sarny zostały pozabijane przez lodowe kule – dodał Michael Lösche.
Niestety, zmiany klimatyczne postępują w niekorzystnym dla nas kierunku i nic nie wskazuje na to, aby ta tendencja miała się odwrócić.
– Intensywne zjawiska pogodowe już teraz wpływają na ceny produktów rolnych. W przyszłości będą one najważniejszym czynnikiem kształtującym ceny i dostępność żywności. Rok 2023 był bardzo wymagający, pokazał nam jednak po raz kolejny, że ubezpieczenie upraw zapewnia ochronę przed skutkami zjawisk pogodowych i przyczynia się do bezpieczeństwa finansowego gospodarstw – podsumował dyrektor zarządzający VH Polska.
Źródło: VH Polska
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…