Niestety najnowsze badania pokazują, że dzieci i młodzież są coraz częściej doświadczają hejtu. Dlatego z pewnością każdy z nas powinien wzmocnić swoją czujność i wiedzieć, jak reagować w trudnych sytuacjach, a także – gdzie szukać pomocy. Co ważne, wsparcie można otrzymać także ze strony ubezpieczyciela.
Z badań m.in. instytutu Kantar TNS wynika, że TNS już ponad połowa młodych Polaków jest co roku obiektem kpin o różnym stopniu agresywności. Negatywne komentarze ze strony rówieśników dotyczą najczęściej wyglądu, stylu ubierania się, seksualności i poglądów. Niestety coraz częściej złośliwe opinie przenoszą się z codziennego życia do internetu i można je uznać aktualnie za jedną z najgroźniejszych form cyberprzemocy. Tego typu przemoc jest tym bardziej niebezpieczna, że świat cyfrowy i świat realny mocno się przenikają – a ten pierwszy staje się coraz bardziej dominujący. Co gorsze, słowa i obrazy pojawiające się w internecie nie przemijają – a pozostają na stałe w przestrzeni ogólnodostępnej na lata. Ponadto agresorzy są anonimowi i niestety najczęściej bezkarni.
Bez wątpienia hejt niesie ze sobą groźne konsekwencje, nie tylko obniża samoocenę, ale również wywołuje negatywne emocje. Może doprowadzić do zaburzeń psychicznych, np. depresji, a w konsekwencji nawet samobójstwa. Z tego powodu każdy z nas powinien umieć zareagować na sytuację, w której ktoś krzywdzi dziecko.
Okazuje się jednak, że rodzice nie znają skali problemu przemocy internetowej, której doświadczają ich dzieci – tak wynika z najnowszych badań instytutu NASK. A im mniejszą wiedzę i doświadczenie odnośnie tego zjawiska posiadamy, tym trudniej nam jest mu przeciwdziałać. Według wspomnianego powyżej raportu NASK „Nastolatki 3.0” blisko 75% rodziców jest przekonanych, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy w internecie, a natomiast według deklaracji dzieci to „tylko” 56%. Z pewnością te 20% różnicy powinno być dla nas sygnałem alarmowym. Badanie uwidacznia fakt, że rodzice nie zdają sobie wystarczająco dobrze sprawy z odczuć swoich dzieci związanych z przemocą w sieci. Zatem nie powinno nas dziwić, że młodzież szuka pomocy u przyjaciół i znajomych (31,2%) lub co gorsza nic nikomu nie mówi (32,4%), podczas kiedy rodzice sądzą, że to oni są pierwszą linią pomocy 69,1%.
Warto podkreślić, że w naszym kraju działa infolinia – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, który jest dostępny pod numerem 116 111. Co ważne, po pomoc możemy się tam zgłosić o każdej porze dnia czy nocy, bowiem infolinia jest czynna całą dobę przez 7 dni w tygodniu – także w dni ustawowo wolne od pracy. Telefon jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy i dyskretny. To może być pierwszy kontakt, gdzie możemy zwrócić się o pomoc dla dziecka, które doświadcza hejtu w internecie. A rozmowa ze psychologiem lub pedagogiem, którzy pracują na infolinii, może być nieocenionym wsparciem. W trudnej sytuacji warto zdawać sobie sprawę z dostępnych możliwości pomocy, a zachęcenie dziecka do kontaktu z Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 może być dobrym rozwiązaniem.
InterRisk mając właśnie na uwadze wsparcie ubezpieczonych w różnych sytuacjach, rozszerzył oferowane przez siebie ubezpieczenie szkolne EDU Plus o opcję Hejt Stop.
– Zdajemy sobie sprawę, że żadne ubezpieczenie nie rozwiąże problemu przemocy w sieci. Niemniej jednak i my chcemy pomóc rodzicom i dzieciom, które doświadczyły ataku hejterskiego. W ramach dobrze znanego na rynku ubezpieczenia szkolnego EDU Plus znajdą Państwo opcję Hejt Stop. W jej ramach InterRisk pomoże szybko i odpowiednio zareagować, organizując osobom ubezpieczonym wsparcie psychologiczne, prawne oraz informatyczne – mówi Anna Krajewska-Horosz, Rzecznik Klienta InterRisk.
Jak działa opcja Hejt Stop? W ramach ubezpieczenia klienci mogą skorzystać z pomocy informatycznej, która udzielana jest przez 24 godziny na dobę w każdy dzień roboczy. Usługa ta ma za zadanie zwiększać bezpieczeństwo ubezpieczonych na portalach społecznościowych, a w szczególności daje wsparcie w przypadku włamania na prywatne konto lub profil. Co istotne, polisa ta zapewnia także pomoc psychologiczną, która realizowana jest przez dyplomowanych psychologów. W ramach umowy można także skorzystać z pomocy prawnej, która podobnie, jak pomoc psychologiczna, udzielana jest w każdy dzień roboczy telefonicznie lub mailowo. Ubezpieczeni są obsługiwani przez prawników z tytułem zawodowym a usługi z zakresu pomocy prawnej są nielimitowane.
Źródło: InterRisk TU S.A. Vienna Insurance Group
Już po raz kolejny Warta znalazła się na szczycie rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań „Rzeczpospolitej”. Ubezpieczyciel zajął pierwszą pozycję, w kategorii…
Wystartowała trzecia edycja kampanii promującej PZU, jako dobre miejsce do rozwoju zawodowego dla profesjonalistów z branży IT. Ubezpieczyciel zaprasza do…
Generali po raz kolejny zostało wyróżnione w rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań, opublikowanym przez dziennik Rzeczpospolita. Ubezpieczyciel zajął pierwsze miejsce w kategoriach:…
Gwałtowne zjawiska pogodowe na stałe wpisały się już w nasz krajobraz i niestety coraz częściej niosą ze sobą zniszczenia lub…
Niezależnie od tego ile mamy lat, jaki zawód wykonujemy czy też jaki styl życia prowadzimy może się nam przytrafić nieszczęśliwy…
Po ubezpieczenia od utraty dochodu sięgają nie tylko zamożni – potwierdza to analiza przeprowadzona przez Leadenhall Insurance. Z danych firmy wynika,…